Arve Systad Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Vil berre meddele eit par ting her angåande alle som hatar blizzard fordi serverane er litt treige av og til, og fordi ikkje alt alltid går som det skal. Greit nok, vi betalar pengar kvar månad for å spele WoW, og forventar sjølvsagt då å ha eit fungerande spel. Greia er, at med ein gong det kjem ein liten såkalla "lagspike" så blir general-chatten fyllt opp med "ooh, fuck blizzard" og "Omg fix blizzard" o.l. Kvifor? Kvifor syt alle så mykje over slike småting? Sjølv gjer eg det ikkje. Eg blir sjølvsagt litt lei av feil som skjer av og til, men eg klarar meg heilt fint, og synest at ein bør nesten rekne med eit par minutt nedetid ein gong i blant. Irriterande: ja. Grunn til å syte? Nei. Kvifor? Jo - enkelt og greit fordi Blizzard faktisk leverer kvalitet. Det har dei alltid gjort, og dei gjer det med WoW og. Dei oppdaterer faktisk spelet, ikkje berre med bugfixes, men dei endrar spelbalansen for å få den rettferdig og ikkje minst legg dei til nytt innhald! Kvifor eg ikkje sutrar over litt nedetid: Fordi eg inbillar meg at det er heilt sinnsvakt med arbeid å halde eit hundretalls serverar oppe og gåande feilfritt over lang tid uansett kor mange dyktige menneske som til ei kvar tid er tilgjengelege for service. Dessutan er vel nedetida ikkje så fæl: La oss seie at det er i gjennomsnitt 15 min nedetid kvar dag. Eg trur dette til og med er litt overdrive for nokre serverar, men kanskje litt for lite på andre. Uansett, eit ganske realistisk tal vil eg tørre å påstå. Det gir oss ei nedetid på 1,04% kvar månad! (Då utan å ha rekna med oppdateringstimane som forsvinn. Tippar du endar opp på rundt 1,3% med dei medrekna.) Er det virkeleg så fælt?
haarod Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Er som regel bare de som ikke aner hva et MMORPG innebærer (ble ganske mange nye MMORPG'ere med WoW) som syter.
JoeDohn Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Det er bare fordi dette spillet tiltrekker seg en yngre bruker-gruppe som bruker mamma og pappas visa-kort, disse har ikke opplevd hvordan en MMO-server fungerer før, det eneste de er vant med er å sitte hjemme med servere hvor alt kan løses ved en reboot og hvor ting ikke trenger like mye oppsyn som på en så stor løsning som disse serverne krever.
.V. Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 (endret) "Warcraft is liek teh gay and stuff, don't get me wrong, like orcs and some shit, bows and arrows and dragons and stuff liek, you know, but at least blizzard cares, somewhat, you know. Liek 15 patches and they still care for the stuff you know. I guess what I'm saying here is EA sucks my balls, yeah I think that's pretty much what I'm trying to say. EA just sucks my balls, liek I got this one ball here, teh E sucks this ball right here and the A sucks my other ball here. So the E and the A are just sucking both my balls." Edit: Endret 15. juli 2005 av E-Ton
Mendel Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Lol E-Ton, det hadde kanskje vært best om du sjekker stavingen din før du poster, er ganske uoversiktlig
Medrakil Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 (endret) Meendel, jeg tror ikke du skjønte at det var en imitasjon av en fjortis som skriver dårlig og ikke har noe særlig å fare med i innlegget sitt EDIT: Eller kanskje ikke akkurat det, men det var i hvert fall en grunn til at gåseøynene var der, og at "like" konsekvent ble stavet "liek" Endret 15. juli 2005 av Medrakil
Medrakil Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 (endret) And it's a double! :/ Endret 15. juli 2005 av Medrakil
b0berg Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Eller kanskje han quotet han i pwn serien Hva het serien igjen?
smetho Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Er som regel bare de som ikke aner hva et MMORPG innebærer (ble ganske mange nye MMORPG'ere med WoW) som syter. Dette stemmer nok bra. I tillegg til servere som skal driftes så er det mye software innvolvert. Og de som har kjennskap til utvikling av software vet at uforutsette ting kan skje. Skulle selvsagt ønske det ikke gjorde det, men vi lever ikke i en perfekt verden I tillegg skal tusenvis av klienter kommunisere med realm-serverene - som faktisk består av flere servere med store databaser som jobber sammen. Disse serverene skal også kommunisere seg imellom. Og hvordan skjer all denne kommunikasjonen og lagringen av data? Jo, gjennom nettverk - det, pr idag, minst pålitelige punktet når distribuerte komponenter skal snakke sammen. Feiltoleranse og consistency (hva er det norske ordet?) er viktige begrep her. Utviklerne må bestemme seg for hvilken måte de skal løse dette. Hvis en feil skjer, skal de da fokusere på ytelse (som følgelig betyr å gjøre mindre 'anstrengelser' for å fikse feil som kan ødelegge for brukeren/spilleren) eller skal de forminske muligheten for feil ved å ha fuksjoner som retter disse (som resulterer i økt arbeidsmengde hos klient/server, samt økt nettverkstrafikk)? Vanligvis går man en middelvei, men dette baserer man selvsagt på hvilket system man lager (forskjell på et spill og en atomreaktor for eksempel). Hva Blizzard har valgt aner jeg ikke, men det er uansett vanlig at alt dette skal være usynlig for brukeren/spilleren. UANSETT, jeg kjeder meg (tydeligvis) på jobb nå. Med få ord kan jeg vel si at et spill som Wow er avansert og det på mange andre områder i tillegg til det jeg har nevnt. I tillegg fører et slikt system til at det blir mange faktorer som Blizzard ikke kan kontrollere 100%. Spilleren kan selvsagt klage på enkelte feil og bugs, men om en sammenligner det med "vanlige" spill så viser en klart at en ikke har peiling
Exxonsen Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Det er riktig at spill av typen WoW er komplekse, og at 100% "oppetid" er urimelig. Jeg tror mye hadde vært gjort (les: frustrasjon spart) dersom Blizzard hadde tatt kundebehandling seriøst. Dette har noe med å "kalibrere forventninger" og gjøre. Et minimumskrav bør være at deres primære kommunikasjonspunkter for server/realm-status og driftsmeldinger er tilgjengelige, og hvor de kunne lagt ut litt konkret informasjon. Dette er jo et "globalt" spill, med "en drøss" spillere, så "sizingen" bør være deretter. Man kan ikke alltid regne ut nøyaktig hvor lang tid patching tar, men man kan gi noen estimater litt grovt (og legge til LITT for uforutsette situasjoner). Så reduserer man "whiningen" betraktlig.
Athelas Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Lol E-Ton, det hadde kanskje vært best om du sjekker stavingen din før du poster, er ganske uoversiktlig Og det kommer fra han med skrivefeil i sig'en sin? On topic er jeg helt enig med trådstarter. Jeg skjønner at det kan være slitsomt for f.eks. Inner Sphinctum gimpene på Silvermoon som går sur fordi de ikke kan raide/farme MC/BWL hvert 5. minutt, men for folk flest bør det kunne være en mulighet til å se bort fra skjermen, kanskje gå seg en tur ute, ringe en venn eller rett og slett spise noe uten å tenkte på at man må sjekke hvert 3. minutt for at man ikke skal blir disconnected...
The_WebWizard Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Jeg hater ikke direkte Blizzard men jeg er lei av de buggene jeg møter på hele tiden... 1) I går i MC skulle vi slåss med Golemagg også gikk alt bra da og vi holdte på og vinne så plutselig så ble alle out of combat og han gikk til bake til stedet der han sto Alle var sånn "WTF!?! O.o" 2) Når vi prøver og summone inni en instance så er det ikke alltid det funker etter patchen... noe som er sykt iriterende i MC 3) Noen ganger når jeg skal returne til courps så vises ikke courps på kartet og det går ikke ann og rez'e 4) Loot bug som gjør at du sitter fast noen ganger 5) Noen ganger når du går in i en instance som en raid så ender du ikke alltid i samma instance som alle de andre 6) En gang så skulle jeg til strat og når vi skulle gå in... Fikk vi melding om at vi ikke var i instance group men vi var det så vi gikk ut da men vi gikk rett igjenom utgang instancen og rett ned og traff en rett bakke under oss og døde (Dette var ikke på kartet... skulle ønske jeg tokk bilde) Så når vi tokk courps run spawna vi på Westfall cemetary også sto det at vi hadde død i DEADMINES!!!! Hele veien fra Westfall til Eastern Plaguelands 7) Og la oss ikke glemme den hyggelige båten som bare poff midt ute på havet så ligger du i vannet 8) Også har vi jo den da man blir kasta bak et sted man ikke kan komme seg ut igjen fra Jeg vet om mere men jeg husker ikke alt i farta
StarGazer Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Tror ikke folk hater Blizzard, men som betalande kunde forventer du enkelte ting, og når disse tingene svikter gang på gang, da blir du irritert! Samme som du går i butikken og kjøper et brød, og når du kommer hjem så er det bare et halvt brød. Når du skal tilbake og bytte så må du vente i butikken i 3 dager for å få hjelp og!
Arve Systad Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Skrevet 15. juli 2005 The_webwizard: Sjølvsagt er slikt vanvittig plagsomt, både dei feila der og eit par andre. Uansett; Er det med på å trekke ned den generelle spelbarheita til spelet? Dvs, skjer det svært ofte? Ikkje hos meg, iallefall. Og angåande kundesupport: Eg har høyrt myjke bra, og mykje dårleg. Sjølv har eg fått relativt raske svar på alt eg har kontakta GMs for, og dei har stort sett hjelpt meg med det eg treng. Eg har også høyrd andre som har fått svært god hjelp frå dei. Eg har også høyrt om dei som ikkje får fullt den samme støtten, dog. Gjerne tar det lang tid, eller dei får dårlege svar... Men det er vel kanskje derfor Blizzard til stadigheit har "Recruiting!" på framsida av wow-europe.com? Og vanlige bugs arbeidar dei heile tida med å få retta opp. Hugs at ikkje alt er like enkelt å fikse. Det er få andre, om nokon, som følgjer opp spela sine like godt som Blizzard med tanke på bugfiksing, oppdateringar, balanseendringar osv..
StarGazer Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Og vanlige bugs arbeidar dei heile tida med å få retta opp. Hugs at ikkje alt er like enkelt å fikse. Det er få andre, om nokon, som følgjer opp spela sine like godt som Blizzard med tanke på bugfiksing, oppdateringar, balanseendringar osv.. Når du sier få andre spiller følger opp like bra som Blizzard, hvilke spill tenker du på då?Har du noen konkrete bevis som kan støtte påstanden din? Jeg tror enten du er helt på jordet\jobber hos blizzard\eller er en fanboi deluxe. Den lengste Blizzard har gått mellom å slippe patch, vet du hvor lenge det var? 91 Dager Hvis du vil se på et selskap som virkelig virker, så sjekk ut hvordan Arenanet jobber.
Mendel Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Lol E-Ton, det hadde kanskje vært best om du sjekker stavingen din før du poster, er ganske uoversiktlig Og det kommer fra han med skrivefeil i sig'en sin? Ah, takker Fikk fiksa skrivefeilen nå ---------------- Medrakil: Nei forsto ikke den med en gang, men fikk se den animasjonen så forsto jeg
uberhunter Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Om det er nedetider, så gjør det meg ikke noen ting, men det som irriterer meg grønn, og det som gjør at blizzard får litt hat hos meg, er at de ødelegger spillgleden når serveren blir restartet uten forvarsel i molten core, rett før golemagg, og når vi logger på igjen er instancen resatt. Vi har jobbet i mange mange timer for å oppnå noe (vi hadde 90% klart majordomo for første gang), så klarer blizzard å ødelegge det, det er det som er irriterende. For det andre, molten core kan være et vanskelig sted å spille når det gjelder lag. Mobene der har så mye damage at tanken må ha konstant heal, og når det kommer lagspike på bare 3-4 sekund, så er main tanken død, og vi wiper. Greit nok at serverne funker bra for det meste, men det er de små viktige stundene som de klarer å ødelegge som gjør meg irritert. Er ikke gøy å jobbe flere timer for ingenting, og det tror jeg fler av dere skjønner med meg.
Roberticus Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 (endret) Personlig så ler jeg av sytingen til mange. Greit nok, det er endel bugs og ting og tang som må fikses. Men mange går helt av skaftet. Selv begynte jeg med MMOGS våren 2000 da jeg startet med Asheron's Call 1. Etter det gikk det slag i slag med Anarchy Online, Everquest, Everquest 2, Dark Age of Camelot, Horizons etc. Og jeg skal LOVE dere det var mye hummer og kanari i de spillene. Det absolutt grusomste og nesten uspillbare eksemplet må være Anarchy Online den første tiden etter lansering. Når jeg sammenligner ikke bare teknisk stabilitet/kvalitet men også innhold og variasjon i spillene så må jeg si at World of Warcraft kommer på en solid første plass. Greit nok at man levle ganske fort. Men det er likevel mye å ta seg til når man når lvl 60. I tillegg har WoW mye å gå på i at folk kan lage seg flere characters. Selve spillestilen til de forskjellige klassene er så voldsomt variert at det blir en ganske annerledes opplevelse av spillet. Mange misforstår gjerne dette og mener at spillet er helt likt med alle typer characters, men da har de knapt kommet seg over lvl 20 og fått bygd opp talent-tre og fått "class defining skills". Dette var en ENORM forskjell fra Everquest 2 som jeg spilte sist. Everquest 2 hadde lite variasjon. Var stort sett bare skadetype/grafisk effekt som var forskjellen. Spilte selv Warlock da og den eneste store forskjellen på spellene når du levlet opp av navnet på spellen. Det er mulig at Everquest 1 hadde mere å by på enn WoW har nå, men jeg tror at med tid og stunder vil WoW også få masse høylevels innhold som vi kan kose oss med. Spillet er jo tross alt rykende ferskt fortsatt. Men for all del, jeg skjønner jo at folk som aldri har spilt MMOG's før WoW kanskje sliter litt. Endret 15. juli 2005 av Roberticus
Canute Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Bare meg eller går alle inn i molten core når det skjer noe gale med serveren?
likferd Skrevet 15. juli 2005 Skrevet 15. juli 2005 Bare meg eller går alle inn i molten core når det skjer noe gale med serveren? Eh, nå forstår jeg ikke helt hva du mener Molten core er stort, det tar dagesvis å gjennomføre hele for de fleste, og man er der gjerne 4-6 timer om gangen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå