Gå til innhold

Kamera til fuglefotos


Anbefalte innlegg

Jeg ville sætte stor pris på lidt hjælp, råd og meninger i forbindelse med valget af mit næste kamera! Min hobby er fuglefotografering, og derfor er meget tele, hurtig hastighed og god optik mine topprioriteter

 

Jeg har i øjeblikket et Kodak Easyshare 6490, som er mit første digitalkamera, og som jeg har haft siden januar 2004. Det har en Schneider-Kreuznach linse, 10X zoom og 4MP.

 

Før jeg blev digital, havde jeg i flere år kun brugt spejlreflekskamera (jeg har et Olympus OM20 og et Canon EOS300), men mit budget dikterede altså et kompaktkamera, og da jeg fandt et med god optik, stor zoom og tilstrækkelig billedopløsning slog jeg til.

 

Først skal det siges, at jeg har været meget glad for mit Kodak kamera. I godt lys og med held har jeg taget genialt gode billeder. F.eks. af revhejre og fiskeørn i Caribien, eller stenvender og misteldrossel herhjemme. Problemet er der jo bare, når lyset er mindre end optimalt, eller når fuglene bevæger sig: Det er svært at holde objektivet stabilt på fuld zoom, og det er svært at tage action fotos med den store forsinkelse i autofokus og billed processing. Desuden er der tre ting der generer mig:

1. Ingen ukomprimeret lagring (kun jpg)

2. Ingen mulighed for manuel fokusering (og autofokus er for langsom til flyvende fugle, for dum til fugle i tæt krat)

3. Kunne ønske mig større opløsning

 

Derfor er jeg så småt begyndt at se mig om efter afløseren. Jeg køber ikke mens modellen er helt ny denne gang, så mit tidsperspektiv er at købe en model, der er på markedet nu, når den falder lidt i pris om et halvt til et helt år. Jeg har især kig på disse tre modeller:

Nikon Coolpix 8800 (samme brændvidde, Nikkor linse, billedstabilisering, 8MP)

Samsung Digimax Pro815 (hele 15X zoom, Schneider-Kreuznach linse, 8MP, ingen billedstabilisering)

Panasonic Lumix DMC-FZ20 (12X zoom, Leica linse, 5MP, billedstabilisering)

 

Jeg er dog også interesseret i forslag til andre alternativer. Jeg HAR overvejet at kigge på spejlrefleks denne gang, men jeg tilstår at jeg er meget tiltrukket af, at kunne gribe enhver skudchance når den byder sig, uden behov for at skifte optik og bære på en masse udstyr. Og billedkvaliteten, når den er bedst, er altså god nok for mig med mit Kodak DX6490 - den er bare ikke altid bedst...

 

Altså igen mine fire topprioriteter:

1. God billedkvalitetet - også potentielt håndholdt med fuld zoom (jeg har et ret sikkert aftræk, skal siges)

2. God tele - fuglene er som regel et stykke væk

3. Hastighed - fuglene bliver ikke hvor de er

4. Manuel fokus - til når jeg panorerer eller fotograferer fugle i krat / på vand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går også og venter spent på Samsung Pro815. Vet ikke hvor mye du har lest om det, men hvis ikke, ta en kikk på PDF'en jeg la ut på min kameratestside her. Der vil du se at Pro815 som det aller først ejeg har sett av ikke-speilrefleks som har egen fokusring på objektivet. Det burde være kjærkomment for oss ultrazoom-folk. Jeg har for tiden et Olympus C-750, også dette med 10x og 4 MP, og ser for meg 815 som en god nestekandidat.

Lenke til kommentar

he he - ser igen at manskov var hurtigst.

 

som så mange gange tidligere vil jeg da give FZ20 mine varmeste anbefalinger (er skiftet til DSLR, men kun fordi jeg fik råd til det) Det har zoomring på objektiv, 5 mp og mulighed for TIFF. Forøvrigt så giver IS kun mulighed for billeder ved svagt lys - bevægelsesuklarhed afhjælper den ikke .. det gør kun hurtig lukketid.

 

Jeg oplever det ikke som et problem at skulle skifte optik på mit spejlrefleks. På natur tur har jeg canon 70-300 USM IS og til familietræf 28-75 f:2,8. Skal du slæbe det med på fjelltur, så ville jeg tage kompakt og ligeledes hvis budgettet siger det (du skal nok regne med at give næsten det samme for optik som for kamereaet ikek mindst hvis du vil have IS) endeligt så tager den billedet øjeblikkeligt

 

 

de nederste 20 af følgende billeder er taget med FZ20 de øverste med eos 350D se her:

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=12119

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Hva med Konica Minolta A2 eller A200?

 

-Begge er 8 megapixel kameraer

-Begge har manuell betjening av zoom OG fokus

-Begge har 7x zoom (200mm ekv), men telekonverter kan fås (300mm ekv), og evt. vidvinkelkonverter (22mm ekv) - men det er 28mm ekv som standard!

 

-A2 har den hittil råeste EVF'en (922,000 pixels), mens A200 "kun" har 235,000 pixels

-A200 har utsvingbar LCD - A2 har kun tiltbar LCD

-A2 har status LCD på topp, det er fjernet på A200

-Til A2 kan du få vertikalgrep/batterigrep som ekstrautstyr

 

Se produktguiden for tester o.l.

 

 

Men, jeg tror muligens jeg ville ha ventet og sett hvordan Pro815 er... hvis det er så bra som Samsung skal ha det til OG det vil ha en pris på ca. 8000,- burde det ikke være noen tvil. Men jeg avventer minst 2 eller 3 reviews på de seriøse sidene før jeg evt. slår til (jeg har vurdert ett ultrazoom kamera en stund selv... bl.a. S2 IS, FZ 20 og Kodak EasyShare Z740, men har funnet ut at jeg vil opp ett par hakk fra disse kameraene - derfor vurderer jeg KM A2/A200 og Pro815)

Lenke til kommentar

Jeg glemte at skrive, at til actonbilleder ved dårligt lys er mulighed for høj ISO en af de bedste muligheder (giver mulighed for hurtig lukketid, og dermed skarpe billeder)

 

Vedr. zoom, så er FZ20´s omregenede 420 mm nok nogete af de mindste. Jeg har PT 300 mm (der gange croopfaktoren giver 460 mm) men overvejer at gå på 400 mm - specielt spurve er altså s.... små

Lenke til kommentar

Mange tak for de gode svar, Manskow, Kigulu og RogueFreak!

 

Kigulu, dine fuglefotos er jo et overbevisende argument for værdien af et FZ20 (selvom jeg også fik lyst til at eje et digitalt EOS), men... jeg tror indtil videre min konklusion er, at jeg vil vente og se hvad Digimax 815 egentlig har at byde på.

 

Manskow har totalt ret i at fokusering på objektivet et en meget stort plus. Jeg havde aldrig problemer med at nå at fokusere i gamle dage med mit OM20 når der fløj en fugl forbi - autofokus egner sig nok generelt ikke godt til fuglefotografering, i al fald for flyvende fugle, og objektivet er jo det håndteringsmæssigt logiske sted at have en fokusring. Mit Kodak dx6490 har jo slet ikke manuel fokus, og det er det, der gør det kamera sværest at leve med for mig.

 

Jeg har ingen erfaring med billedstabilisering overhovedet, men det er da rigtigt at ISO-kompensation lyder som en fornuftig måde at undgå rystede fotos i dårligt lys. Så hvis det virkelig virker, er alt dér jo godt!

 

Når jeg tænker kompakt frem for spejlrefleks, skyldes det altså flere ting: Jeg er GLAD for ultra-zoom. Mit dx6490 giver mig mulighed for at fotografere fugle, som ville være uden for rækkevidde med en 200mm tele, som er det størte teleobjektiv jeg nogensinde har haft, og det kompakte format er ret skudvenligt, når man ikke lige har mulighed for at medbrige stativ, eller ikke lige når at sætte det op. Hvis nu Digimax 815 viser sig at tage telefotos i god kvalitet, vil det jo være endnu mere tilfældet. Og... et DSLR med en god 400mm tele er altså udenfor mit budget foreløbig...

 

For nu at vise, hvad det er for en type fotos jeg gerne vil bruge kameraet til, har jeg lige lagt nogle få skud ind på den norske eurofoto-side, som jeg fandt et link til her i forum. Det er lige de af mine skud, som jeg kunne få fat på her fra arbejde (*ser mig paranoidt over skulderen efter min boss*)

 

http://www.eurofoto.no/show_album.php?aid=781566

 

Igen tak for de gode svar! Det er mit første indlæg her på akam, men det er da et rigtigt godt forum, og jeg vil bestemt prøve at følge lidt med her på siderne.

Lenke til kommentar
Panasonic Lumix DMC-FZ20 (12X zoom, Leica linse, 5MP,

 

1. God billedkvalitetet - også potentielt håndholdt med fuld zoom (jeg har et ret sikkert aftræk, skal siges)

2. God tele - fuglene er som regel et stykke væk

3. Hastighed - fuglene bliver ikke hvor de er

4. Manuel fokus - til når jeg panorerer eller fotograferer fugle i krat / på vand

 

Panasonic Lumix DMC FZ30 som også har kommet nå, burde du nok ta en titt på.

 

Det har mye av de funksjonene du krever.

 

 

Edit: Var vist alt nevnt... men det er så bra at det kan ikke sies for ofte :thumbup:

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Wow!

 

Og DZ30 har faktisk også manuel fokusering via en ring på objektivet...

Det har faktisk det hele, sådan ved første øjekast...

 

Nå ja, jeg venter lidt endnu, og følger prisudviklingen også. Men både Digimax 815 og DZ30 ser godt nok lovende ud!

Lenke til kommentar

Hei!

Du skriver: "Manskow har totalt ret i at fokusering på objektivet et en meget stort plus. Jeg havde aldrig problemer med at nå at fokusere i gamle dage med mit OM20 når der fløj en fugl forbi - autofokus egner sig nok generelt ikke godt til fuglefotografering, i al fald for flyvende fugle, og objektivet er jo det håndteringsmæssigt logiske sted at have en fokusring. Mit Kodak dx6490 har jo slet ikke manuel fokus, og det er det, der gør det kamera sværest at leve med for mig. "

 

Det mente jeg også, i 8 - 9 år etter autofokusens introduksjon mente jeg det var noe styggedom som kun var nyttig for idioter og de med grå stær....(så feil kan man ta)

Først i 95 fallerte jeg og kjøpte min første speilrefleks med autofokus, og du verden hvor mye lettere livet ble. Fokusen ble ikke bare bedre, men også laaaaaangt raskere enn hva mine fingre i hvertfall, klarte å dreie fokusringen..... Det er 10 år siden, og systemene har vel ikke blitt noe dårligere vel?

Når en driver så seriøst som du tilsynelatende gjør, så er det bare speilrefleks som duger, alt annet blir en nedtur, en kraftig en også.

Både Nikon D50, Canon 350 D og Olympus E-300 får svært så god omtale, og prisen på disse er jo svært så hyggelig også. Men husk, intet kamera gir bedre bilder enn den optikken du har påmontert. Både Nikon og Canon har framragende teler til overkommelig pris ( som du også kan fokusere manuelt) - og skal du fotografere fugler trenger du minst en 400mm (ekvi. 35mm) Husk også at med den store bildebrikken disse har, spesielt Nikon og Canon, kan du crope ganske så hardt uten å miste noe av kvaliteten.

Selv bruker jeg en Zuiko 50 – 200mm 2,8 - 3,5(ekv. 100 – 400mm.) til bl.a fugler, men jeg måtte supplere med en telekonv. 1,5 - før det begynte å gjøre susen.

Jeg kommer med dette innlegget siden du skriver at du også er åpen for speilrefleks.

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Fant en "test" av Panasonic FZ30.

 

Hvor de faktisk gir den digitale zoomen veldig god omtale :

 

Den 4x digitale zoomen ga meg virkelig hakeslipp. Ofte blir bildekvaliteten betydelig redusert gjennom den interpoleringen som tilføres ved digital zoom. Algoritmene i LSI Venus Engine II-prosessoren som styrer FZ30 ga derimot en skarphet som var vanskelig å skille fra bildene uten digital zoom

 

Må si jeg nesten ikke trodde helt på bildene av klokken selv :eek: (at det var samme bilde eller noe), men kan se at de er tatt med ca 30-60sek mellomrom.

 

Neste litt rart at det blir så bra når jeg tenker på hva jeg har lest om digitalzoom på forumet her... Har fått inntrykk av at en kan utføre det samme som en digitalzoom gjøre i et bildebehandlingsprogram i ettertid (1 pixel blir til 4 osv). Etter å ha sett disse bildene lurer jeg litt på om det kan stemme :hmm:

Endret av Gathor68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...