Gå til innhold

Død over floppy ... eller ikke?


Anbefalte innlegg

Artikkel funnet via slashdot

http://www.flexbeta.net/main/articles.php?action=show&id=98

 

Floppy'en burde vært død, helt enig. Men dette sier jeg, floppyen komer ikke til å være død før:

 

- Alle datamaskiner (steingamle, som gamle, som nye) har usb kontakt.

- Alle OS som benyttes støtter usb (gamle maskiner med dos gjør gjerne ikke det).

- Alle maskiner kan boote på usb.

 

For jeg har brukt floppy på skolen når vi har drevet asm progging på gamle maskiner. Bruker selv floppy når jeg installerer disker, og fikser dem. Og mange maskiner jeg møter har ikke usb, eller usb støtte. (har en hel linux lab på skolen uten usb kontakt).

Noen lærere vil ha oppgaver på floppy...

 

CD eller DVD blir for sensitivt, og mindre annvendeligt når man reiser mellom maskiner. Ikke alle kan brenne en cd, og plata kan godt bli ødelagt på mystisk vis ved å puste på den.

 

USB pen er nok fremtiden ... en dag kan vi kanskje få 10MB usb penner til 5kr som vi kan levere oppgaver på...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CD eller DVD blir for sensitivt, og mindre annvendeligt når man reiser mellom maskiner. Ikke alle kan brenne en cd, og plata kan godt bli ødelagt på mystisk vis ved å puste på den.

Hehe, det sier mannen som forfekter floppyen? Har du noengang brukt floppier? I gamle dager var det jo et mareritt å installere større programmer, da du aldri visste om floppyen hadde herpa seg til eller ikke, heller cd en floppy om du skal ha noe som virker, har tilogmed opplevd at floppyen har blitt herpa i løpet av gåturen fra min maskin og til der jeg skal bruke floppyen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med smådrivere til f.eks S-ata raid og slikt. Vis du bruker slikt oppsett så krever XP at du har diskett med driver. Alternativet som kan brukes er jo selvfølgelig cdrom, men da under innstallasjon må du bytte cd fra xp til cd med driver. Og vis da innstallasjonen trenger filer fra begge kilder så trenger du egentlig to cdrommer. Bare et av mange eksempel.

Lenke til kommentar
Hva med smådrivere til f.eks S-ata raid og slikt. Vis du bruker slikt oppsett så krever XP at du har diskett med driver. Alternativet som kan brukes er jo selvfølgelig cdrom, men da under innstallasjon må du bytte cd fra xp til cd med driver. Og vis da innstallasjonen trenger filer fra begge kilder så trenger du egentlig to cdrommer. Bare et av mange eksempel.

Jeg trengte ihvertfall ingen diskett eller cd med drivere til mitt HK for å få sata.

 

AtW

Lenke til kommentar

husker eg piratkopierte et stoooort spill for snart 10år siden ..... 40disketter

 

win 3.11 var på 10 -15stk ....

 

husker vi kjøpte DD disketter som var til halve prisen for HD, så borret vi hull i diskettene for å gjøre den HD ... funka som bare det.

 

Men idag så har jeg bare win98 boot disken + no harddisk verktøy på disketter. cd bruker jeg ikke... bare fjas.

Lenke til kommentar

Ja DØD over floppy! Jeg hater lefsene (spesiellt 5 1/4").

 

Nye-pcen jeg bygde før påske har ikke diskettstasjon i det hele tatt! (og jeg har heller ikke hatt behov for det!)

 

Men jeg husker tilbake da den første brukbare pcen kom i hus(brukbar den gangen, P133 (1996)) Da ble TTD, GTA og worms kopiért over disketter. (så ble det feil på floppy nummer 7, begynne på nytt...) Så det ble en revoluson da en Zip-disk(100MB) ble innkjøpt. (2500kr :ermm: )

 

BTW: Så det er andre enn meg som liker assembler...

Lenke til kommentar

Først: Ufattelig irriterende reklame på den sida der. (Jeg sitter med nyinnstallert maskin her ennå.) Link til den reklamefrie utskriftsvennlige versjonen er her: http://www.flexbeta.net/main/printarticle.php?id=98

Floppy'en burde vært død, helt enig. Men dette sier jeg, floppyen komer ikke til å være død før:

 

- Alle datamaskiner (steingamle, som gamle, som nye) har usb kontakt.

- Alle OS som benyttes støtter usb (gamle maskiner med dos gjør gjerne ikke det).

- Alle maskiner kan boote på usb.

486'er "lever" også fortsatt. Folk flest gidder bare ikke å bruke de lengre.

For jeg har brukt floppy på skolen når vi har drevet asm progging på gamle maskiner. Bruker selv floppy når jeg installerer disker, og fikser dem. Og mange maskiner jeg møter har ikke usb, eller usb støtte. (har en hel linux lab på skolen uten usb kontakt). Noen lærere vil ha oppgaver på floppy...

Slapp av, dette ordner seg nok raskt. Slike lærere går sikkert enten av med pensjon, får hjertestans eller blir demente før de slutter å bruke floppy.. Og det er sikkert ikke lenge til heller. PS. Hvor steingamle maskiner har dere egentlig på skolen? Ikke støtte for USB?

CD eller DVD blir for sensitivt, og mindre annvendeligt når man reiser mellom maskiner. Ikke alle kan brenne en cd, og plata kan godt bli ødelagt på mystisk vis ved å puste på den.

Akkurat som om disketter var til å stole noen gang... Lenge siden sist du brukte en?

USB pen er nok fremtiden ... en dag kan vi kanskje få 10MB usb penner til 5kr som vi kan levere oppgaver på...

Vel, 10MB er vel litt vel lite for å levere oppgaver på? Hvis oppgaven er så liten så sender man vel heller den på mail. Men gang tallene litt opp så får du 128 MiB for 116 kr. (under 1 kr/MB) eller bruk DVD og få 4700 MB for under 2 kr

Lenke til kommentar
Kasta egentlig floppystasjon da jeg kjøpte inn siste maskina mi. Måtte bite i det susre eplet og grave den fram fra søpla da sata-driverne til mitt Asus a7n8x-e kun kom på floppy, og systemdisken min skulle være sata. Finnes ingen vei utenom da.

 

Har ikke brukt den siden da ...

Det kan kanskje være en idé å ha en liggende i tilfelle behovet dukker opp.

Lenke til kommentar
Kasta egentlig floppystasjon da jeg kjøpte inn siste maskina mi. Måtte bite i det susre eplet og grave den fram fra søpla da sata-driverne til mitt Asus a7n8x-e kun kom på floppy, og systemdisken min skulle være sata. Finnes ingen vei utenom da.

Det finnes en vei utenom:

* slipstreame driveren + Windows inn på en CD ved hjelp av programmet nLite med en annen PC før du starter innstalleringen. Da bruker du kun denne CDen og slipper diskett eller skifte av CD.

 

Forsåvidt er dette et utgående problem som kun gjelder de første hovedkortene som kom med SATA. Nå for tiden er det omentrent ingen nye hovedkort som trenger drivere for å legge inn OS på en SATA disk uten diskett.

Lenke til kommentar

liker å bruke floppy til å oppdatere bios også. er så mange fancy måter å oppdatere den på nå, men det går omtrent lke raskt å bruke floppy. føles litt tryggere, hehe... en del HK må vel ha SATA drivere som kommer på diskett, dessuten er det greit å ha mulighet til å bruke bootdisk. tidligere brukte jeg IKKE floppy, men har faktisk gått tilbake til det på en nye pcen. her må soft- og hardware produsentene gå i forveien og slutte å gjøre oss avhengige av floppy! vi er der nesten, men ikke helt, og det er god sjangs for å komme oppi irriterende situasjoner uten floppy i dag...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...