Gå til innhold

Kabel for 32A 230V


Anbefalte innlegg

Om du får det godkjent skulle det gå bra, da er alt ansvaret på elektrikeren som godkjente. Eventuelt få han til og skrive under på godkjennelsen.

 

Eg brukte 10mm2 kabel når eg hadde 63A og 230v sist. Det skulle holde med 5mm2 men ville brukt 6mm2 kabel fra skapet til fordeleren og 2.5mm fra fordeleren ut til du splitter og går over til vanlig 1.5mm2.

 

Husk sikkringer! 32A i sikkringskapet. Eg eventulet to stk på 16A etter fordeleren.

 

Men ver forsiktig! Stor spenning!

 

Lukke til!

 

Ole-Johan

Endret av olejohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du får det godkjent skulle det gå bra, da er alt ansvaret på elektrikeren som godkjente. Eventuelt få han til og skrive under på godkjennelsen.

Etter de nyeste reglene er det eieren an det elektriske anleget som sitter med ansvaret for at det er i forskriftsmessig stand (etter at arbeidet er ferdig og godkjent) og ikke elektrikeren.

Alt arbeid i sikringskap skal utføres av elektriker, mens resten av elektrisk arbeid i huset kan utføres av eier med automatiker utdanelse, inginør utdanelse eller lignende.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakket litt med elektrikeren som styrer nede på huset der.

Det er et rent IT nett der, det er ikke lagt opp 230v inn i huset, sa han. Og at det gikk an å trekke 32kw fra scena. Jeg spurte om han kunne legge opp 4stk 16A kurser til til oss og svaret var:

Det er i dag 3 stk 16 kurser på senen.(10.5kw(10500w)

så skal dere ha 4stk 16A kurser til (14kw (14000W)

det blir 24kw ???????

dette må vi ha et møte på.

 

Dette er en så på si en hissig fyr. Ser ikke akkurat fram til et møte med han :p

 

Men da får vi se, regner med at han og jeg blir enige om noe.

Endret av Gozarpz
Lenke til kommentar
ok2k: Ikke vet jeg, men vertfall så er det koblet på ITnett som han sa og "Det er ikke 230V installert på huset"

Hmm...da er det noen rare greier du har. Men om det ikke er 230V, bør det være TN-nett med 400V. Har du et multimeter du kan måle med?

Lenke til kommentar

Multimeter har jeg, kan godt ta å skjekke opp noe av dette når jeg drar ned på huset neste gang. Altså 230 volt er det jo der på en eller annen måte, siden vi har 230V i kontakene.

Tror ventilasjonen går på 400V.

Også er det to elbatteri på 400V i kjelleren på det tekniske rommet, er ikke sikker på hva de er til, men de får en separat regning på det hvertfall

Lenke til kommentar

Må si meg enig med perpyro. Med TN-nett har du både 400V 3-fase og 230V 1-fase. Ventilasjonsanlegg kan stemme bra at har 3-fase, og de kan du velge selv om skal gå på 400V eller 230V.

 

Om du så skal måle selv, det skal være 230V på enfasekursene og 400 kurs på trefasekursene ;)

Lenke til kommentar

sier elektrikern at det er IT nett , så er det ganske sikkert det.

At ventilasjon/motorer er merket med 400V betyr somregel lite da det meste av slikt ustryr kan kjøres på 3 fase 230V.

 

Men er det ett lan det er snakk om? Eller en permanent løsning?

Å sette inn nye kurser i sirkingsskapet pga. ett lan medfører jo en god del arbeid og matriell.

 

Vil tro at ett byggstrømsskap kan gjøre nytten?

Lenke til kommentar
Om du får det godkjent skulle det gå bra, da er alt ansvaret på elektrikeren som godkjente. Eventuelt få han til og skrive under på godkjennelsen.

 

Eg brukte 10mm2 kabel når eg hadde 63A og 230v sist. Det skulle holde med 5mm2 men ville brukt 6mm2 kabel fra skapet til fordeleren og 2.5mm fra fordeleren ut til du splitter og går over til vanlig 1.5mm2.

 

Husk sikkringer!  32A i sikkringskapet. Eg eventulet to stk på 16A etter fordeleren.

 

Men ver forsiktig! Stor spenning!

 

Lukke til!

 

Ole-Johan

..

5mm2 kabel/ledning holder ikkje under noen omstendigheter 63A, med mindre det er snakk om minst 30-40 minusgrader.

 

Bruk iallefall 10A/1.5 16A/2.5 20A/4 32A/6

 

Men vil uansett anbefale og la elektrikeren styre med dette, blir ganske mye bråk om greiene tar fyr og du har styrt med det sjøl.

Endret av Hypsilofodonten
Lenke til kommentar
Da har jeg snakket litt med elektrikeren som styrer nede på huset der.

Det er et rent IT nett der, det er ikke lagt opp 230v inn i huset, sa han.

 

Rent IT nett men ikke lagt opp til 230V?

Da er jo alternativet 400V og hvilket nett kommer det fra?

Mulig det er litt keitete skrevet og at det betyr at det ikke er strøm i det aktuelle huset og at "der" er et annet sted eller noe lignende.

 

Blir spennende å se hva de blir enige om!

 

Litt OT men for å komentere det olejohan sier om 63A sikringer og 10mm2 kabel så er det uaktuelt i en fast installasjon per dags dato så fremt det ikke er spesiellt kalde omgivelser eller lignende eller at det er en motor som ikke trekker mere en 56A med motorværn.

Snakker vi om tilførsel av typen gummikabel til byggestrømskap så blir det noe annet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

I fordelings-sikringsskapet på scena ligger det kabler opplagt for at det kan monteres 2x 32A uttak, som jeg skal få en elektriker til å gjøre.

Jeg får ikke helt klarhet i dette: Er det lagt opp to stikkkontakter fra fordelingskapet av denne typen eller lignende? 1578121.jpg

 

Eller er det to sikringskurser i fordelingsskapet (reserve kuser) som ikke er i bruk som du har planer om å benytte deg av?

 

Hadde vært greit å få svar på dette så vet jeg hva jeg skal forholde meg til?

 

EDIT: Håper du skjønner hva jeg mener Gozarpz

Endret av hojo
Lenke til kommentar

På meg virker det som det ligger 2 kabler klare til å kobles til.

Uansett så skulle det ikke være noe problem til å få noen Ampere til et lan men som vanlig så står og faller det på penger.

 

Til dette bruket så skulle en billig byggstrømssentral fikset biffen (les malmbers), det eneste du måtte ha eletriker til var å koble til tilførselsskabelen, resten fikses med kabler som plugges til eventuelle undersentraler.

Poenget er at det bare er en tilførsel og resten er pluggbart.

Når lanet er ferdig pakkes dette i en garasje og er klart til bruk til neste lan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...