Gå til innhold

M$ XP Home vs Pro


Anbefalte innlegg

Skal skaffe meg Windows XP, men lurer litt på hva som egentlig er forskjellen mellom XP Home og XP Pro? :hmm:

 

Så lurer jeg på om jeg kan bruke XP-cd'en til å boote, partisjonere og installere, eller trenger jeg oppstartsdiskett til det?

 

Og når det står OEM ved beskrivelsen...vil det si at jeg kun kan kjøpe med dette sammen med en tredjeparts datavare som er en betydelig oppgradering...som f.eks. harddisk...og ellers er det samme som en fullversjon til mange penger mer?

 

Siste edit...hva er så meget bedre med 64-bits versjonen?

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en link på hva som er forskjellen på Pro og home.

 

Så lenge maskina di kan boote på CD'en, så skal ikke det være noe problem.

 

Komplett om OEM versjoner:

Produktet kan kun kjøpes sammen med et tredjeparts retail hardware produkt (ikke software og bulk produkt) som er en del av en PC slikt som f.eks kabinett, mus, harddisk, minnebrikke, skjerm, tastatur o.l

 

Kommentar: Det er full pakke i OEM versjonen.

 

Her kan du lese litt om Windows XP Pro x64 bits edition.

Endret av kamus
Lenke til kommentar

XP-CD'en kan både boote, partisjonere og innstallere, så du har ingenting å bekymre deg over.

 

OEM betyr bare at du er nødt til å kjøpe en hardware dings "som er nødvendig for at en PC skal fungere" i tillegg, dette kan godt være en skambillig mus. OEM mangler ingenting i forhold til retail.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke bruker maskinen til annet enn surfing på nett, lagring av bilder/ musikk og spilling, trenger du ikke noe annet enn home- versjonen. Altså fungerer home til den typiske, vanlige bruker. Jeg hadde home før, men kjører nå pro. Ingen forskjell ved det for meg som er en vanlig bruker.

Lenke til kommentar

Jeg kjører win2k på en 5 år gammel PIII 500mHz med 654 mB ram. Det funker helt supert og det er ikke aktuelt å bytte maskin. Skal sies at jeg ikke er gamer...

 

Opplevde en forbedring i ytelse med ny disk, en ATA 133 på 160 GB som kjører mot en ATA 66 kontroller på hovedkortet. Ulempen er at jeg kun har glede av 128 GB på disken...

 

Det eneste som er treigt er Mamut business software, men det er treigt på nye maskiner også...

 

Ingen problener med fotobehandling av bilder på 7 megapixler. Spiller Power-dvd uten problem osv... Øvrig programvare merker jeg ingen forskjell til min 1,4GHZ M bærbare.

 

Noe billigere er neppe win2k... men sikkert mulig å få brukt med ekte sertifikat av en som har byttet til xp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...