Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kom ikke inn på 1. valg! hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg kom ikke inn på 1. valget og det var allmenne. Jeg har 4,42 i snitt (uten nynorsk).

Jeg fikk fritatt nynorsk siden jeg hadde ett språk i tillegg. Mens vennen min som har 4,12 i snitt med nynorsk kom på samme allmennen uten noen problemer!!!!

Hva i helvete?????

Det står til og med i lærer boka at hvis en person har ett språk i tillegg enn norsk og samisk kan de frita nynorsk eller begynne på norsk 2(som jeg ikke gjorder) jeg hadde nynorsk i 1 1/2 år av 2 år.

Nå ser det ut som om det gr etter poeng, jeg hadde 4,42 i snitt uten nynorsk og fikk 45,5 i poeng og er langt ned på ventelista.

Mens vennen min med 4,12 i snitt med nynorsk fikk 49 i poeng.

Han hadde og har 3/4 i nynorsk mens jeg hadde 4 i nynorsk da jeg fri tokk.

 

Jeg spurte ngdoms ansvarlig og kontaktlæreren min om uten nynorsk ville trekke ned snittet og de sa nei!

 

Hva skal jeg gjøre nå???

Eller så må jeg begynne på privat skole som kommer til å koste 110000 kroner! Det er fryktelig mye!

 

Hva skal jeg gjøre?

Har sendt en mail til rektor (skolen jeg slutta på). Hva mer kan jeg gjøre?

 

Dette er URETTFERDIG! :(

 

edit: pluss at jeg mistet mobilen med simkortet i dag som var 6 måneder gamel.

Hvorfor MEG?

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jo, 5 juli fikk jeg meldingpå mobilen, og var helt selvsikker på at jeg skulle komme inn lett. Det var da jeg fikk sjokk.

Jeg har ingen 3'ere 8 4'ere og 6 5'ere.

 

Kan det være at man får veldig mye poeng for å ha nynorsk?

Du kan da ikke få ekstrapoeng på ungdomsskolen. Så som zimen sier, hørtes dette merkelig ut.

 

Det har ikke noe med bosted å gjøre da?

Lenke til kommentar

er helt forvirret, på www.vigo.no stod det at jeg fikk 45,5 poeng (4,42 i snitt) mens vennen min fikk 49,00 poeng (4,12 i snitt).

Altså han har nynorsk mens jeg ikke har det, kan det være noe med det?

 

Det som er helt sikker er at vi har fått poeng (ganske nytt i drammen, men det var sånn i oslo i fjord også)

Lenke til kommentar

tja, men hvem skal jeg ringe? skal jeg dra til inntakskontoret (har mulighet)?

Skal jeg ringe rektor på den skolen jeg forlater? eller skal jeg ringe rektor på vidregående skole jeg vil begynne på??

-------------------------------------------------------------------------------------

Kristendoms, religions og livssynskunnskap: 5

Norsk hovedmål, skriftlig: 4

Norsk sidemål, skriftlig: 0 <----fritatt (det blir vell ikke regnet som styk?)

Norsk muntlig 4

Matematikk 5

Engelsk, skriftlig 4

Engelsk muntlig 4

Samfunnsfag 5

Natur og miljøfag 5

Kunst og håndverk 4

Musikk 4

Heimkunnskap 5

Kroppsøving 4

Kunst og håndtverk: 5

 

Eksamenskarakterer:

Norsk hovedmål skriftlig: 4

Norsk sidemål skriftlig: 0 <---fritatt

 

Orden:G

Oppførsel:G

--------------------------------------------------------------------------------------

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Ta det med ro. Det du burde gjøre for å slippe flest mulig problemer er at du ogmoren din snakker med din tidligere ungdomskole og ber dem om et telefonnummer til inntakskontoret og snakk med dem. Dette har skjedd før og en venn av meg fikk lignende problemer, men kom ikke inn på noen skoler. Han fikk velge fritt skole som kompensasjon. Bare få moren din med deg når du skal snakke med dem.

Lenke til kommentar

Forøvirg så koster ikke privatskole 100 k om så er, da har du ikke lett nok.. ;)

 

Selv kom jeg ikke inn på "allmenfaglig påbygg" noen steder, selv med 4,1 i snitt, noe jeg trodde var nok, så blir nok privatskole (igjen) på meg.

 

Fikk forøvig aldri vite noe sted at hvis jeg ble lærling hadde jeg ikke rett på påbygg/vkII noe sted, det fikk jeg først vite når jeg var ferdig som lærling, så jeg er ikke særlig fornøyd med systemet...

Lenke til kommentar

ok

Det som er rart at det er brukt poeng isteden for nøyaktig snittkarakter.

Jeg fri tokk nynorsk og fikk 4,42 i snitt (45,5 poeng) mens en venn av meg med nynorsk hadde 4,12 i snitt (49 poeng). Han kom inn uten problemer.

Selvfølgelig trodde jeg at jeg også skulle komme inn lett, men når jeg langt ned på venteliste! Det er det jeg ikke forstår.

Skal til inntakskontoret imorgen og spørre hvorfor.

 

 

www.sonans.no 50000-, per år (i 2 år)

www.akademiet.no 7500,- per år (i 3 år)

Lenke til kommentar
Fikk forøvig aldri vite noe sted at hvis jeg ble lærling hadde jeg ikke rett på påbygg/vkII noe sted, det fikk jeg først vite når jeg var ferdig som lærling, så jeg er ikke særlig fornøyd med systemet...

Mener å huske at vi fikk besøk av rådgiveren når vi skulle velge videregående, da sa hun at staten norge gir oss retten til 4 år videregående. samt at dette sto i brosjyren vi fikk utdelt.

 

merk at dette var i 98.

 

 

edit: vi hadde bokstavkarakterer, og mine var ikke de aller beste.

da var det godt å kunne lene seg på det at jeg bodde nær der jeg søkte :D

Endret av zotac
Lenke til kommentar

ok, jeg har vært på inntkaskontoret.

De sa at nynorsk karakteren ikke ville trekke ned, men den ville heller ikke være tom. Altså snitt karakteren av de andre er nynorsk karakteren, og at engelsk muntlig og skirftlig blir en karakter.

Etter en god del regning så ser det ut som om jeg har 4,5 i snitt karakter.

Noen som har peiling på hvordan man regner poeng i tiendeklasse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...