Gå til innhold

Opera får støtte for BitTorrent


Anbefalte innlegg

Tvert imot. Man vil få en transparent utvikling der alle kan fikse evt. problemer. På denne måten vil man ha brukerutviklede moduler som får raske fix'er og gir oss akkurat det vi vil ha uten at ett firma må kjøre en spørreundersøkelse på hva vi vil ha ;)

 

og "Internet Suite" konseptet er hele grunnen til at jeg styrte vekk fra Mozilla og Opera fra starten av og hoppa rett på Firefox fra IE6... Minimalistisk, velg selv hva du vil ha med konseptet ja takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tvert imot. Man vil få en transparent utvikling der alle kan fikse evt. problemer. På denne måten vil man ha brukerutviklede moduler som får raske fix'er og gir oss akkurat det vi vil ha uten at ett firma må kjøre en spørreundersøkelse på hva vi vil ha ;)

Et godt poeng, men jeg tror for mye innflytelse fra utenforstående kan, som jeg allerede har skrevet, påvirke stabilitet og hastighet. Extensions krever dedikerte forfattere og kan fort gis ut før problemer er utarbeidet. En samlet pakke fra samme holdeplass vil forsikre brukerne om at de forskjellige delene fungerer sammen. En slags kvalitetssikring.

 

og "Internet Suite" konseptet er hele grunnen til at jeg styrte vekk fra Mozilla og Opera fra starten av og hoppa rett på Firefox fra IE6... Minimalistisk, velg selv hva du vil ha med konseptet ja takk! :)

Det fine med Operas Internet suite er at alle delene er opsjonelle. De vil være inkludert i installasjonen, men enkle grep i et intuitivt grensesnitt vil gjøre disse nærmest usynlige. At Opera faktisk er mindre enn Firefox vitner jo om at disse ekstra tilleggene ikke forårsaket en forøkning utover fornuftige grenser.

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

Dere har gode poenger begge to. Jeg synes hovedsaken er at det er valgbare tilleggsmoduler. Om de kommer i en pakke der man kan velge komponenter under installasjonen eller om hoveddelen kommer alene og man må lete opp tilleggene på egenhånd er kanskje litt smak og behag. Personlig synes jeg Opera har løst dette best.

 

Men når det gjelder utvikling av koden så liker jeg bedre konseptet som Firefox har valgt: Åpen kildekode. Opera er lukket og vil dermed ikke kunne oppleve samme konkurranse mellom tilbydere av tillegg. Dette kan sikkert tolkes til å være både fordel og ulempe. Sikkerheten på de to konseptene diskuteres. Når det gjelder kritikken som firefox fikk i den linken så vil jeg tro at dette er sløvhet og dårlig arbeid fra Firefox sin side i ikke konseptet åpen kildekode det er noe galt med. Firefox burde nok hatt økt innsatsen på sikkerhet (hvis det som står på linken stemmer fortsatt).

Lenke til kommentar

Det vel kommet et par oppdateringer den siste tiden, ja, men det er fortsatt ikke godt nok. At 6 av 19 sikkerhetshull fortsatt ikke er tettet er veldig enkelt ikke bra nok i mine øyne (ser det ble referert til siden min her :yes:).

 

Det sies at 1.1-versjonen ikke er langt unna, men jeg synes de burde rettet opp i de sikkerhetshullene som er kjente per d.d. og inkludert disse fiksene i 1.1 og heller utsatt 1.1-releasedatoen med en uke eller to. Man kan alltids argumentere med at farenivået ikke er spesielt høyt, men for en paranoid Internett-surfer som meg er et sikkerhetshull et sikkerhetshull - med andre ord en svakhet som ikke burde være der. At man da henger ut Internet Explorer for å ha dårlig sikkerhet blir i mine øyne litt feil da ...

 

Opera er kjent for den gode sikkerheten tilbake i tid og 8-versjonen er intet unntak og tettet intet mindre enn 5 sikkerhetshull pluss en del annet småsnacks på sikkerhetsfronten. En kan alltids si at det finnes flere ikke-oppdagede sikkerhetshull i Opera enn i Mozilla Firefox fordi koden er lukket, men hvilken trussel utgjør egentlig det? Det er gjerne mer arbeid å finne sikkerhetshull ettersom man ikke kan lete etter svakheter direkte i koden, og så lenge Opera Software er så raske som de er til å slippe nye versjoner, utgjør det sjeldent en trussel over en lengre periode slik som det gjør med Firefox om et sikkerhetshull blir oppdaget.

 

Jeg vil også legge til at jeg er enig med de som synes det er bedre å ha en full Internettpakke som Opera i forhold til Firefox sine utvidelser. Greit, det er opp til hver enkelt hvilke utvidelser man installerer og man kan evt. fjerne de som ikke fungerer som de skal, men stabiliteten og sikkerheten vil aldri være på samme nivå som når alt er i en pakke fra samme utgiver.

 

... men det er mine meninger som sikkert mange er uenige :)

Endret av Ponduss
Lenke til kommentar
De  burde heller fikse så flere sider fungerer.... på lik linje med FF..  :nei:

Du kan ikke skylde på Opera og Firefox da de prøver å følge webstandardene til W3C. Det er heller utvikleren sin feil som ikke klarer følge disse.

Nei, det er ikke deres feil, men det er deres feil at de ikke PRØVER en gang å få ting til å virke.

 

De ALLER ALLER ALLER fleste sider virker under Firefox, det gjør de ikke i Opera... Derfor bytter jeg browser...

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke deres feil, men det er deres feil at de ikke PRØVER en gang å få ting til å virke.

Nei, det er jo her poenget ligger. De har tatt et fornuftig valg og følger W3C sine standarder slik at vi skal få en referanse til bruk av HTML/XHTML/CSS osv. Problemet ligger hos utviklerne som ignorerer W3C sitt initiativ og lever på hvordan MSIE oversetter kode. At de ikke prøver var ikke svært til argument da ballen ligger hos utviklerne og deres evne til å utnytte standardene.

 

De ALLER ALLER ALLER fleste sider virker under Firefox, det gjør de ikke i Opera... Derfor bytter jeg browser...

Du sier altså at de fleste sider ikke "virker" i Opera? Dette har jeg vanskelig for å tro. At de vises forskjellig kan jeg til en viss grad si meg enig i, men at et flertall av sider er håpløse i Opera og fungerer utmerket i Firefox vil jeg gjerne se eksempler på. Gjerne mange siden dette gjelder "de ALLER ALLER ALLER fleste".

Endret av LarsM
Lenke til kommentar

du vrir på det jeg sier....

 

La meg spesifisere:

 

De aller fleste sider virker i FF.

De samme sidene virker ikke nødvendigvis i Opera.

 

www.linksys.com er ett eksempel. (drop down menyen) nVidia.com er ett annet eksempel, eller www.dota-allstars.com (menyer som blir borte pga reklame osv)

Opera funker flott på alle sider som ikke er interaktive. Men ikke fullt så flott på sider som er det. FF funker bedre, ergo, jeg skifter til det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...