Gå til innhold

Hva er det beste fjernhjelp-programmet?


Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp fjernhjelp på maskinene til foreldrene mine så jeg kan hjelpe dem med dataproblemer når det trengs. Fjernhjelp-programmet bør være så enkelt som mulig i bruk for begge parter, samt ha grei nok sikkerhet. Alle maskiner er selvfølgelig utstyrt med brannmur og virusfjerner. Alle maskinene er tilknyttet internett ingen av de har fast IP. Det er heller ingen proxy å ta hensyn til.

 

Jeg vet at det finnes innebygget fjernhjelp i Windows XP, i MSN messenger, Netop, og netmeeting. Det er sikkert mange flere, men jeg lurer på hvilket som er enklest i oppsett og bruk? Helst gratis.

 

Takk på forhånd for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

www.realvnc.com

 

... denne lar deg "fjernstyre" en PC samtidig som eieren av PC'en også kan se hva som foregår på skjermen. Bruker selv RealVNC når jeg skal hjelpe kompiser eller familie med pc-problemer.

 

Remote Assistance er er spøk, er faktisk helt utrolig at MS ikke har klart å utvikle bedre nettkode til dette programmet. Selv med flere megabit i båndbredde så oppfører det som som om man har 56k modem.

Lenke til kommentar
Remote Assistance er er spøk, er faktisk helt utrolig at MS ikke har klart å utvikle bedre nettkode til dette programmet. Selv med flere megabit i båndbredde så oppfører det som som om man har 56k modem.

Det er i hvert fall ikke den oppfattelsen jeg har. Jeg bruker tidvis Terminal Services (begge deler bruker RDP) for å feilsøke på servere hos kunder, og det fungerer helt utmerket. Jeg har riktignok ikke forsøkt med modem eller ISDN-tilkobling, men sist gang jeg benyttet denne muligheten var det på den tregeste ADSL-linjen som Telenor, hva nå enn det er.

 

Når så det er sagt vet jeg selvfølgelig at det er fullt mulig å konfigurere forbindelsen slik at den bruker en hel haug av båndbredden, men det kommer selvfølgelig an på hvilke krav du har.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke den oppfattelsen jeg har. Jeg bruker tidvis Terminal Services (begge deler bruker RDP) for å feilsøke på servere hos kunder, og det fungerer helt utmerket. Jeg har riktignok ikke forsøkt med modem eller ISDN-tilkobling, men sist gang jeg benyttet denne muligheten var det på den tregeste ADSL-linjen som Telenor, hva nå enn det er.

 

Når så det er sagt vet jeg selvfølgelig at det er fullt mulig å konfigurere forbindelsen slik at den bruker en hel haug av båndbredden, men det kommer selvfølgelig an på hvilke krav du har.

Det er stor forskjell på Remote Assistance og Remote Desktop, vettu.

(for ordens skyld, det er Remote Assistance vi diskuterer her)

Lenke til kommentar
Det er stor forskjell på Remote Assistance og Remote Desktop, vettu. (for ordens skyld, det er Remote Assistance vi diskuterer her)

Jeg er klar over at det er noen forskjeller på Remote Assistance og Remote Desktop, og jeg er også veldig klar over at det er akkurat den samme protokollen som brukes til overføring, nemlig RDP. Forskjellen mellom Remote Assistance og Remote Desktop, er at du med Remote Desktop har noe mer kontroll over forbindelsen, slik at du blant annet kan slå visning av bakgrunnsbildet, det vises ikke med Remote Assistance.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det er noen forskjeller på Remote Assistance og Remote Desktop, og jeg er også veldig klar over at det er akkurat den samme protokollen som brukes til overføring, nemlig RDP. Forskjellen mellom Remote Assistance og Remote Desktop, er at du med Remote Desktop har noe mer kontroll over forbindelsen, slik at du blant annet kan slå visning av bakgrunnsbildet, det vises ikke med Remote Assistance.

Nei, dette er ikke korrekt.

Det eneste RA og RDP har til felles er at de begge bruker TS for å oprette en sikker forbindelse. Det er alt.

Lenke til kommentar
Nei, dette er ikke korrekt.

Det eneste RA og RDP har til felles er at de begge bruker TS for å oprette en sikker forbindelse. Det er alt.

Det hadde vært fint om du hadde tatt deg bryet med å argumentere, og ikke bare si at det ikke er korrekt.

 

Uansett om du bruker Remote Assistance eller Remote Desktop mot en Terminalserver så går all trafikken over RDP (Remote Desktop Protocol). De to store forskjellene med Remote Assistance er:

 

- Det er to brukere som deler en sesjon med Remote Assistance, en lokal og en ekstern.

- Remote Assistance kan koble seg til en XP Home Edition

 

Ingen av punktene over skal ha noen vesentlig innvirkning på ytelsen, og det er den samme teknologien som brukes for å sende informasjon over nett.

 

Edit: En liten artikkel om Remote Assitance: What is Remote Assistance in Windows XP and Windows Server 2003?

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...