Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

liter med olje på 90 mil, mye?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Vet ikke om denne hører inne her, men var ikke akuratt så mange valg.

Jeg har fått testa oljeforbruket på bilen min, og det viste seg at jeg kunne kjøre ca 90 mil på en liter med 10W40. Er dette mye? Bilen er en 87/88 mod Corolla XL 1,3.

 

Var innom Statoil her jeg bor og da var det en som arbeide der som annbefalte meg og bruke 20W50 om sommeren om den brukte "noe" olje.

Han trodde sikker jeg hadde gamle bilen jeg fikk av min onkel som brukte liter'n på 10 mil (vraka i fjor), men uansett så tok jeg det som betenkning

 

Takker så mye for svar.

Hilsen Daniel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sjekka noe. Tenkte jeg skulle spørre før jeg gjorde noe.

Bare å nevne hva jeg skal sjekke, hvor det er :blush: og hva jeg skal se etter.

 

Opplevde blårøyk med den forrige bilen så jeg vet hvordan det er, men det er det ikke på denne her, heller ikke noen dammer/pøler. Det er grus/gress der den står nå, så det burde man vel se.

 

Kan jo la den stå på tomgang i 5 - 10 min og ruse den for og se om det kommer noe, men det må gjøres etter 11:00

Endret av dankle
Lenke til kommentar

Litern på 90 mil er mye.

Kan være simmeringen forran på veivakselen som lekker og da blir det skjeldent dam av det bare oljesøl når motoren er i gang og dette sølet blåses bakover og under motoren av vifta eller vinden når motoren går.

Er motoren tørr over det hele så er det reelt forbruk som enten skyldes at motoren begynner å bli rom eller at ventiltettingene i toppen bør skiftes.

Jeg har selv kjørt mine biler på 5-40 og nå 0-40 og har kun hatt slikt forbruk ved slitt simmering i fronten av motoren.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Det er ei tykk masse i front av motoren under der lyktene sitter, men har ikke tenkt så mye over der før nå. Blir vel ca rett ovenfor viftereima om noen kjenner til 2E motoren i corolla, men dette kan jeg sjekke nå.

 

Hvor befinner den derre simmeringen ser på motoren? Er ikke så veldig teknisk av meg på motorer.

Lenke til kommentar

Da har jeg rusa bilen etter at den har stått på tomgang. Fikk med min mor til og se på det, og det kom ut grå røyk. Hu sa det ligna på sigarett røyk. Hvis noen her røyker.

 

Fikk sjekka den sorte massa også. Lukta ikke olje av den, men minna veldig mye om olje. Den flekken jeg snakka om først var borte. Sikkert tørka eller noe. Denne her har ikke vært der før.

 

Vil heller ikke si at motoren er tørr, men skal prøve og få med min onkel til å ta motorvask i dag så får man se om 1 - 3 dager

Lenke til kommentar

Simmeringen er en pakning med fjær som sitter i forbindelse med en aksel eller registerreima. En foran og en bak på motoren.

 

Har akkurat samme problemet som deg, bruker ca literen på 1600 km og har like "forkalkninger" på motoren som du har. Lukter ikke olje umiddelbart men skrap i det så kjenner du lukten.

 

Svetter gearkassen din olje og, forresten?

Lenke til kommentar

Tror ikke det. Ikke at jeg helt skjønner hva du mener med svetter da, men jeg tror du snakker om en lekasje eller noe? Skal sjekke nivået på den i dag. Stod ett fint tips i instruksjonsboka om hvordan man skulle sjekke den. Bare jeg finner den forbanna pluggen

Lenke til kommentar

Min supre -86 Rekord bruker ca 4 L olje på 70 mil.... ikke helt ideelt nei... Den er til enhver tid rimelig "våt" av olje bak bunnpanna og på undersiden av girkassa (ikke så mye at det blir dam på asfalten) + pluss at det lukter ordentlig BBQ når noen ligger bak bilen.

 

Jeg tror ikke den har så lenge igjen å leve... :no:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Da har jeg rusa bilen etter at den har stått på tomgang. Fikk med min mor til og se på det, og det kom ut grå røyk. Hu sa det ligna på sigarett røyk. Hvis noen her røyker.

 

Fikk sjekka den sorte massa også. Lukta ikke olje av den, men minna veldig mye om olje. Den flekken jeg snakka om først var borte. Sikkert tørka eller noe. Denne her har ikke vært der før.

 

Vil heller ikke si at motoren er tørr, men skal prøve og få med min onkel til å ta motorvask i dag så får man se om 1 - 3 dager

Grått røyk/damp/flekk etc tyder på at det er noen pakninger/sprekk/defekt(e) dele(er) som gjør at vannet er i berøring med oljen.

 

Har du sjekket om kjølevesken har noen gråe flekker eller er grått? Sjekk det først.

 

Som sagt før, 1liter per 900km er mye

Lenke til kommentar

Sjekka både den i Radiatoren og den i den andre beholderen. Den i radiatoren så ikke helt ut som den egentlig skal se ut. Syntes den så litt grå ut, men jeg stoler ikke helt på synet mitt i dag. Gråblå fikk jeg høre. Tok med meg en annen person for å se på det. Den andre beholderen så fin fin ut.

Endret av dankle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Har du gråblå væske i radiatoren har du dessverre en "defekt" motor. Sjekk først og fremst blokken for sprekk(er) er det ikke det kan det være håp.

Uansett blir dette dyrt :-(

Hvis ikke du er utrolig handyman og har skrudd før på motor.

Lenke til kommentar

Jeg kom til og tenke på en ting. En bil med def motor skal jo ikke dra oppover. Slik som camry'n (1,8) brukte jo 1 liter med olje pr 10 mil(holdt fra februar 03 - juli 04.

 

Den kom ikke lengre en oppi 80 før den begynte og fjuske (selv med nye plugger) mens denne her (1,3) kommer oppi 90 samme bakken. Turtallet som setter stopper der

 

Skal skifte clutch osv snart, så jeg kan få de til og ta en snartitt over motoren og

 

Beklager at jeg poster ett nytt svar, men hvis jeg editerer så får jo ikke folk med seg dette.

Endret av dankle
Lenke til kommentar
Du kan ha defekt toppakning eller sprekker i topp eller blokk uten at dette vil medføre at den drar dårlig.

Ok. Jeg legger meg flat.

Hvordan finner man ut om toppakinga er def? Er det noen spesielle steder jeg må se etter sprekker om toppen har sprukket? Det er noe rust her og der på motoren men.

 

Motor har jeg 0 peil på. Hvis det kun er toppakninga som er defekt, hvor mye må jeg ut med for og fikse den? om det er muligt 5 siftra? Blir litt i tvil om jeg skal ha den til service for ca 6000 nå om det viser seg at det er sprekk.

Lenke til kommentar
Motor har jeg 0 peil på. Hvis det kun er toppakninga som er defekt, hvor mye må jeg ut med for og fikse den? om det er muligt 5 siftra? Blir litt i tvil om jeg skal ha den til service for ca 6000 nå om det viser seg at det er sprekk.

Du ser ikke sprekkene med mindre de ikke er enorme, du bør få sjekket ut dette hos et verksted før du koster på den noe. Det kan fort bli endel tusen i rep av topppakning, er toppen sprukket så må du bytte den i en brukt eller bytte motoren hvis du får tak i en som er bra. Om bilen er strøken ellers kan jo dette til nød gå ann men er den dårlig så er det ikke så mye mer og gjøre.

Lenke til kommentar

Skal få sjekket den så fort den er hjemkommet fra lillehammer. Var på tur der i dag, så klikka bremsene så viking måtte taue meg til det lokale Toyota verkstedet. Eller kan jo ringe til de og be de sjekke topplokket, topppakninga og blokka mens den alikevell er der likssom

Endret av dankle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...