Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

POFF sa det og luktet svidd...


Anbefalte innlegg

Etter at maskinen min hadde funket fint i rundt 3-4 måneder så sa det POFF, det er beste måten å beskrive lyden på. Og så begynte det å lukte svidd i hele kabinettet. Først var jeg redd for Minne og PSU, prøvde minnet i en annen maskin og det virket. (Det gjorde det ikke i POFF maskinen). PSU ga fortsatt strøm når jeg startet opp maskinen en dag senere og alle vifter gikk rundt. Jeg kom til slutt frem til at HKet var dødt. Bestilte et nytt HK som mamma betalte for... 1200,-! Da kortet endelig kom og alt ble montert så lyste nå ihvertfall minnet opp når jeg startet (Har LED på det :p), men så slukket plutselig minneLEDsene igjen helt uten grunn.. Viftene fortsatte gå.

 

"Hva pokker?" tenkte jeg. Etter lang tid i tenkeboksen kom jeg frem til at det måtte være CPU, men denne gangen ville jeg ikke betale, så jeg sendte begge deler til retur til Netshop... Så nå har jeg sittet i rundt 2 uker på en gammel server-aktig PC jeg har hatt i et skap med Pentium II 350MhZ eller noe sånt og 256MB eldgammelt minne på W2K og venter spent på ny CPU og HK. Hva vil skje videre? To be continued...

 

Hvis noen tror det er noe annet enn CPU som er problemet så værsåsnill si ifra :)

 

Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det står "No signal, check cable" eller no'.

 

Det er ikke skjermkortet... Har prøvd med et annet skjermkort også. Viftene på kortet går rundt (Det gjelder begge skjermkortene), men det kommer ikke noe signal...

 

Og hvorfor slukner lysene på minnet etter kort tid? Har to brikker og det ene slukner litt før det andre.... Det nye HKet er Gigabyte K8NS Ultra 939...

Minnet er Corsair XMS3200Pro

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Nei, det står "No signal, check cable" eller no'.

 

Det er ikke skjermkortet... Har prøvd med et annet skjermkort også. Viftene på kortet går rundt (Det gjelder begge skjermkortene), men det kommer ikke noe signal...

Jeg mente om du kommer inn i BIOS og sånt...

 

Liquid Crystal: :ermm: Jaha?

Lenke til kommentar

Det er godt mulig at PSU'en din har gått likevel...

 

Det kan være at den nå leverer for høy spenning på en kabel. F.eks den som skal levere strøm til CPU'en. Hvor lenge tror du en moderne CPU tåler å kjøre med .5V for mye?

 

Når noe sier 'poff' kan du være rimelig sikker på at det etterlater seg synlige spor.

Noen ganger har en komponent spredd seg utover i hele maskina(kondensatorer gjør ofte det...) eller fått et krater. noen IC'er får bare en liten sprekk, men det er vanligivs nok til at den magiske blå røyken som gjør at de fungerer slipper ut...

 

Kom det noen pip ifra maskina når du slo den på sist gang?

(POST sjekken bruker gjerne å gi ifra seg noen pip om den finner feil)

Kom det ingen er det stor sannsynlighet for at CPU'en eller hele hovedkortet er historie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...