Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anlegg i russebuss! 24V?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og noen kamerater har kjøpt oss russebuss, og skal selfølgelig ha anlegg i denne. Vi skal ha PA høyttalere og PA forsterkere som vi skal ha på 230V, men vi skal også ha et anlegg inne i bussen, som vi skal bruke da vi kjører. Vi hadde da tenkt og bruke "vanlige" bil-høyttalere og forstekere. Men da har jeg et spørsmål: En buss har 24V og ikke 12V som forsterkrene skal ha, så hvordan skal vi få gjort dette? :hmm:

 

Har tenkt litt på regulatorer, men det fins vell ingen som kan "håndtere" så mye strøm? Det kan jo fort bli et par hundre ampere, for vi skal ha noe ganske kraftig inni der :w00t:

 

Noen som hvet hva vi skal gjøre med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel dere må nok ha trafo av ett slag, eller en motstand som tar vekk 12V (men den vil være på størelse med bussen) så hvorfor ikke skaffe en eller to skikkelige 12-230V trafoer å sette inn litt av PA anlegget eller noe annet på 230V?

 

Evt dere kan ha noen 12 volt batteri og en 12v lader som lader batteriene konstant fra feks en 230V forsyning.

Lenke til kommentar

Hva med å få sveisa et par braketter os et par ekstra reimhjul for så å montere et par skikkelige 12V dynamoer og noen 12V batterier...

Dette får dere mest sannsynlig tak i billig på nærmeste bilseriemorder ;)

 

Tror nok ikke det blir stabilt nok med en 12V omformer ---> lader ---> 12V batterier :ermm:

 

Får vi se bilder av buss før, under og ettermontering/oppussing?

 

 

Mvh

Pluggen

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 05/07/2005 : 00:33

  Vel dere må nok ha trafo av ett slag, eller en motstand som tar vekk 12V (men den vil være på størelse med bussen) så hvorfor ikke skaffe en eller to skikkelige 12-230V trafoer å sette inn litt av PA anlegget eller noe annet på 230V?

 

Evt dere kan ha noen 12 volt batteri og en 12v lader som lader batteriene konstant fra feks en 230V forsyning. 

 

Vi skal ha et 230V aggregat som vi skal drive PA-anlegget med, men va hadde tenkt og ha et anlegg inne i bussen uten om PA-anlegget. Altså et vanlig 12V bil anlegg som vi kan bruke mens vi kjører og sånn, så vi slipper og ha aggregatet på hele tiden.

 

 

Pluggen Skrevet 05/07/2005 : 00:41

  Hva med å få sveisa et par braketter os et par ekstra reimhjul for så å montere et par skikkelige 12V dynamoer og noen 12V batterier...

Dette får dere mest sannsynlig tak i billig på nærmeste bilseriemorder

 

Tror nok ikke det blir stabilt nok med en 12V omformer ---> lader ---> 12V batterier 

 

Får vi se bilder av buss før, under og ettermontering/oppussing?

 

 

Dette hørtes lurt ut ja :thumbup: Skal undersøke dette nærmere! Jeg har noen bilder av bussen, så jeg kan sikkert legge de ut snartr, men får ikke gjort det nå.

 

Bussen var faktisk ferdig opppusset da vi kjøpte den, men vi skal ha andre farger på flisene og veggene og sånn, så vi skal pusse den opp igjen :)

 

Skal legge ut noen bilder av hvordan den så ut da vi kjøpe den, hvordan den ser ut nå, så skal jeg legge ut fler da vi blir ferdige!

 

 

Techpoint Skrevet 05/07/2005 : 17:06

  Er dere så lite kreative altså?

 

Seriekoble 2 stk 12 volts batterier, og ta ut 12 volt på ett av de to, eller begge. 

 

Skjønte ikke hva du mente nå :hmm: Seriekoble to batterier? da får vi jo 24V og det var jo nettop dette vi ikke skulle ha.

 

 

Kom gjerne med forslag :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Techpoint Skrevet 05/07/2005 : 17:06

  Er dere så lite kreative altså?

 

Seriekoble 2 stk 12 volts batterier, og ta ut 12 volt på ett av de to, eller begge. 

 

Skjønte ikke hva du mente nå :hmm: Seriekoble to batterier? da får vi jo 24V og det var jo nettop dette vi ikke skulle ha.

 

 

Kom gjerne med forslag :thumbup:

Hvis du seriekobler to batterier så får du 24 volt om du tar spenning fra begge to.

 

Men det skal du IKKE gjøre, du skal lade over begge to, men ta ut spenningen fra ett av de. Da får du 12 volt.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 06/07/2005 : 07:49

  QUOTE (Sky_Hawk @ 05/07/2005 : 22:00)

 

 

 

QUOTE 

Techpoint Skrevet 05/07/2005 : 17:06

  Er dere så lite kreative altså?

 

Seriekoble 2 stk 12 volts batterier, og ta ut 12 volt på ett av de to, eller begge. 

 

 

 

Skjønte ikke hva du mente nå  Seriekoble to batterier? da får vi jo 24V og det var jo nettop dette vi ikke skulle ha.

 

 

Kom gjerne med forslag 

 

 

Hvis du seriekobler to batterier så får du 24 volt om du tar spenning fra begge to.

 

Men det skal du IKKE gjøre, du skal lade over begge to, men ta ut spenningen fra ett av de. Da får du 12 volt.

 

Ok. Skjønte hva du mente nå! Får se hviken løsning vi velger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

den løsninga hadde vi midlertidig med en vannkoker i ei beltevogn da jeg var i militæret. Så mye kjeft har jeg ikke fått før. Visstnok hadde folk gjort det samme før. Men det kunne visst føre til såpass overbelastning på det ene bateriet at det kunne gå i lufta, Noe som ikke var behagelig for han som var så heldig å sitte på setet over bateriene.

 

OM det faktisk blir så mye belastning på det ene batteriet vet jeg ikke. Men vi gadd ikke å finne ut. Hadde jo en omformer på tur uansett.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Vi skal ha et 230V aggregat som vi skal drive PA-anlegget med, men va hadde tenkt og ha et anlegg inne i bussen uten om PA-anlegget. Altså et vanlig 12V bil anlegg som vi kan bruke mens vi kjører og sånn, så vi slipper og ha aggregatet på hele tiden.

 

Jeg er også russ i år.. Vi har undersøkt dette med anlegg litt.. Vi har ikke tenkt på noe lite anlegg mens vi kjører så der kan jeg ikke hjelpe deg, men jeg ser at du skriver "så vi slipper å ha aggregatet på hele tiden" så da tenkte jeg at jeg skulle informere deg om at det IKKE er lov å kjøre med aggregatet gående :)

Lenke til kommentar

hehe... enig med deg techpoint! men om det skulle by på problemer med den andre batteriet så er det et annen løsning å koble dioder i serie og koble mellom jord og 24vol -disse må være monter i kjøleribbe og av en strøm sterk type som tåler minst maksimal strøm som anlegget vil trekke, alternativet er å koble flere i parallel for å få ønsket strøm styrke- og du får et spenningsfall på ca 0,7 volt over hver diode... resten sier jo seg selv... (34 stk dioder i serie og 12volt "uttaket" hentes ved diode nr 17, telt fra jord oppover... da: 0,7x17=11,8volt og 0,7x 34=23,8volt --forenklet regne stikket så det blir lett å forstå) en litt mer avanser løsning ville kreve flere halvledere.

 

for å gjøre klarere det techpoint sa: det batteriet som har sitt minus polen koblet til jord/chassis så er det på dette batteriet du henter 12 volten på den positive polen! NB!! du henter ikke 12volt fra det andre batteriet da vil ellers jord punktet til stereo anlegget ligge 12volt over absolute 0 volt punktet til chassiset!!da sier det bare pang for stereo anlegget og du kortslutter batt 2 når stereo anlegget kobles til chassiset/karoseriet!! -håper det ble forstålig dette her... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...