Gå til innhold

tilkobling av forsterker og subwoofer på lydkortet


Anbefalte innlegg

jeg har et audigty 2zs lydkort i pc'n men har et lite problem for jeg har en stereoforsterker og en subwoofer, men den stereoforsterkeren har ingen sobwoofer ingang, så jeg har nå sotti stereoforsterkeren på fronthøyttaler plassen

og subwooferen på bakhøyttaler plassen på lydkortet, men det blir jo helt feil for jeg hører jo masse stemmer å sånn i subwooferen, å det er jo ingen sub ingang på lydkortet heller, så hva må jeg kjøpe av kabler og sånn for å få det til og virke som det skal?

trenger virkelig hjelp her!

 

har denne subben

http://www.uscarvor.no/nettbutikk/uscarvor...&products_id=34

 

og et stereonanlegg jeg ikke finner link til

så håper dere kan hjelpe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vanskelig aa finne mye info om sub'en siden det ikke finnes brukerveiledning merke eller modelnavn paa den linken. Samtidig er har saa lav opploesning at det ikke er lett aa se hva slags innganger sub'en har.

 

Men, generelt 2 maater aa koble til sub'er paa

 

1) Sub'en er passiv og drives av forsterkern. Den har delefilter bygd inn, og du kobler forsterkerns hoytaler utganger (hoyre/venstre) til sub'en, og deretter fra sub'en til hoytalerene. Delefilteret i sub'en soerger da for at sub'en spiller all bass mens resten gaar til hoytalerene.

 

2) Aktiv sub med forsterker (kobla til stroemnettet). Disse stoetter vanligvis 1 ogsaa, men vil gjerne ha et uforsterka signal, dvs. det som kommer ut fra lydkortet eller forsterkerns sub-out for best mulig lyd. To maater aa ordne dette paa:

a) forsterkeren har delefilter og sub utgang

b) Dersom lydkortet stoetter sub utgang maa dette ofte konfigureres. Konfigurasjonen gjemmes gjerne i start/control panel

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

her er masse bilder av subwoofer

http://www.netthandelen.no/?s=8645&g=0&expand=,170172

 

men tror den eneste muligheten er å kjøpe surround reciver å koble det i lydkortet.

det som er er jo at lydkortet har jo ingen ingang som er til subwoofer, så jeg måtte kjøpe sånn kabel: (tror det er en sånn kabel)

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304807&cks=SER

 

jeg brukte samme kabelen på stereoanlegget. så det er ikke mulig å få subwooferen til å fungere som den skal uten at jeg kjøper en surround reciver?

Lenke til kommentar
Konfigurasjonen gjemmes gjerne i start/control panel

jeg kan jo ta en titt der, men nøyaktig hva skal jeg gå inn på og trykke på?

 

men bakpå lydkortet er den en gul inngang der det står center/subwoofer

men hvis jeg kobler inn der da kommer det ikke noe lyd ut av subben i det hele tatt. men det er vel en sånnen inngang for data subwoofere og sånt det da kanskje?

er det noe lydkort som støtter subwoofer inngang?

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Skal vaere noe som heter "Creative Speaker Settings" ifoelge dokumentasjonen, men etter aa ha lest den er jeg litt i tvil om det klarer aa sende sub ut paa egen analog utgang. Det er en seksjon for 2.1 Analog Speakers, og den viser kun et stereo signal ut bli brukt, ikke stereo + sub kabler.

 

Siden sub'en din tydelig stoetter metode 1 ville jeg ha proevd den foer jeg kjoepte receiver og greier. Koble kablene som gaar til hoytalerene til "INPUT FROM AMPLIFIER" paa sub'en, og deretter et nytt strekk kabler fra "OUTPUT TO SPEAKERS" paa sub'en til hoytalerene.

 

Manual

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Det er en seksjon for 2.1 Analog Speakers, og den viser kun et stereo signal ut bli brukt, ikke stereo + sub kabler.

ja vet det, men det er ingen måte å få stilt inn lydkortet til å sende ut signaler til subwooferen å da? det eneste sstedet på lydkortet det står subwoofer er på den gule inngangen på kortet men når jeg setter subben der da kommer det ikke no lyd i det hele tatt er det pga lydkortet ikke sender ut signaler til subwooferen?

 

for på det bilde som viser hva som er tilkoblet er det kun bilde av 2høyttalere men ingen sub da skjønner jeg ikke hvorfor de kaller det for 2/1 seksjon når den ikke sender ut signaler til subwoofer?

 

så eneste mulighet er nok å la subben ta seg av all bassen mens jeg sender resten av lyden til høyttalerne. (metode 1)'

 

men takk for hjelpa :thumbup:

Endret av marius90
Lenke til kommentar

Ja, naar dem sier 2.1 forventer man jo at det skal funke, men CL sine reklame folk er vel som reklamefolk flest og er ikke redde for aa strekke sannheta :-/

 

Eneste andre jeg kan tenke meg er at sub utgangen kun funker naar AC3 eller DTS er i bruk og at den ikke brukes til "vanlig" lyd. Har desverre kun et vanlig audigy 2 selv og bruker digital ut saa jeg faar ikke testa her.

Lenke til kommentar

kopi av mailen jeg sendte til creative:

 

hei. jeg har et soundblaster audigty 2zs lydkort i pc'en, men sliter litt med å få det til å sammarbeide, jeg har kjøpt meg en stereo forsterker, og en subwoofer, men det er ett problem stereoforsterkeren har ingen subinngan, så jeg kjøpte meg en kabel som gjorde det mulig og koble subwooferen direkte i lydkortet, men den eneste måten og få subben til og spille er hvis jeg setter subben bakhøyttaler inngangen på lydkortet, emn det blir selvfølgelig dårlig for da går all lyd som skulle vært i bakkanalene i subwooferen istede, for hvis jeg kobler subwooferen inn på inngangen på lydkortet hvor det står center/subwoofer og setter lydkortet i 2/1 modus da kommer det ingen lyd i subwooferen for lydkortet sender ikke ut noe signal til subwooferen kun til frontingangen (fronthøyttalerne) hvis jeg ser det bilde av hva som er koblert i maskinen så er det kun bilde av 2høyttalere ingen subwoofer. så ahr creative løyet, om at det går ann og bruke en subwoofer direkte på lydkorytet eller er det bare noe jeg gjør galt? så er det ingen mulighet til å få lydkortet til å sammarbeide med subwooferen?

 

jeg kan gjøre det på denne måten men det blir ikke riktig for da er det stereoforsterkeren som vil sammarbeide ikke lydkortet og hvis jeg gjør det på denne måten vil bassen forsvinne fra de andre høyttalerne. altså Koble kablene som går til høytalerene til "INPUT FROM AMPLIFIER" på sub'en, og deretter et nytt strekk kabler fra "OUTPUT TO SPEAKERS"åpa sub'en til høytalerene. det er den eneste måten jeg har fått subben til å virke riktig! men jeg vil ha den til å virke på lydkortet for det står at lydkortet støtter 2/1 lyd altså 2høyttaler og en sub!

så håper dere kan hjelpe!

 

info om subben og bilder av tilkoblinger her:

http://www.netthandelen.no/?s=8645&g=0&expand=,170172

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...