Gå til innhold

Multicom, og bærbar spillmaskin... :-(


Anbefalte innlegg

Har fått svar fra Multicom nå.

Jeg sendte et brev der det stod de store feilene jeg hadde fått...

Fikk i svar (forkortet):

Send inn maskinen så skal me teste den slik at vi kan løse denne saken på best mulig måte.

 

Jeg svarte:

Nei. Jeg ser det ikke noen annen utvei enn å heve kjøpet eller få ny tilsvarende maskin. (Trur ikke de har noen tilsvarende maskiner heller, håper vertfall ikke det. :whistle: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan se ut som at Multicom er buttfucked pga disse ECS maskinene...

 

skulle det vise seg at min maskin også streiker for 3.gang... så hever jeg også kjøpet.. elendig kvalitet etter min mening. Maskinen er så utrolig ømfintlig behandlet. Not a scratch. og likevel har minne brikkene svidd seg 2 ganger, og skruer fra skjermen ramlet ut...

Lenke til kommentar

Om ECS maskiner er bra eller dårlig er jo en sak for seg. Det vi sliter med her er jo behandlingen fra MultiCom, så jeg bare føler for å dra dette litt sammen da det i de siste dagene har vært mye rundt temaet både på forumer, digi.no, og mellom kunde og MultiCom.

 

Altså - i det store og hele er kunden og MultiCom enige. Det vil si at:

icon11.gif Er dette en spill-PC?

Kunde: Ja

MultiCom: Ja

 

icon11.gif Fungerer den slik den skal ved "normal" bruk?

Kunde: Ja

MultiCom: Ja

 

icon11.gif Fungerer den når man spiller 3D-spill i en gitt tid? (2-3 timer)

Kunde: Nei

MultiCom: Vil ikke teste dette.

 

Det siste punktet kan MultiCom si hva de vil om, men 3D-Mark 2003 er ikke et 3D-spill, og belaster ikke som et 3D-spill. MultiCom nekter (ved flere anledninger) sågar å svare på ethvert spørsmål om hvorfor de ikke vil teste med et 3D-spill.

Det virker ikke som MultiCom forstår at det er dette som har vært vårt problem. Altså at de avslår den eneste måten å fremprovosere feilen på som irrelevant.

Når en kunde har et problem er det vel ikke så uvanlig å prøve det selv slik at man kan avdekke eventuelle feil fra brukerens side? Hvis de hadde kunne gjort det og så fortalt oss hva vi gjør feil, hadde vi beholdt maskina, betalt for hjelpen, og alle hadde vært fornøyd. Men, neida...

 

Det holder ikke å si til oss at vi gjør masse feil når de ikke engang kan svare på hvorfor de har rett. For de vet ikke om de har rett, for de har aldri prøvd.

 

Poenget her er ikke om MultiCom har solgt et mandagsprodukt eller om ECS har et mer generelt problem, men om MultiCom kan behandle sine kunder slik de har krav på når de handler hos dem.

MultiCom vet også at rene brukerfeil ikke dekkes av garantien, og hvis de hadde avdekket noe slikt ved en grundig gjennomgang kunne de bare ringe kunden å fortelle hva som var problemet (feil drivere, programvare problem eller hvasomhelst) og opplyse om at en slik "reparasjon" vil koste penger. Vanskeligere er det ikke. Grunnleggende kundebehandling, m.a.o.

 

Det er selvfølgelig ikke MultiComs plikt å gjøre dette, men det er i dems egen interesse å gjøre kunden fornøyd. De kunne sågar tjent penger på oppdraget hvis det viste seg å være kundens egen feil.

Hvorfor de tar den "Vi har ikke gjort noe feil, så grei deg selv" holdningen er pussig.

Lenke til kommentar
Hehe. Jeg håper da at jeg får pengene igjen, kommer kanskje til å handle hos de igjen, men ikke ECS-maskiner. Tenkte mer på denne:

Tundra 1557K Centrino

 

Noen som har opplysninger om den? :hmm:

Hei. Fikk ikke lest dette før nå, men det høres jo ikke ut som om alt er helt topp med verken mulicom eller pc'ene...

 

For å svare på sprøsmålet ditt, så har jeg selv en slik pc, og er veldig godt fornøyd! (Er ikke noe gode høytalere, hvis det er viktig. Og knappene virker litt plastikkaktig , men jeg bryr meg ikke noe om det, og har ikke noe problem med det heller)Får mye for pengene! :) Du kan jo lese tråden som vi har for 1557, pc'er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi er to brødre som er i samme situasjon. Er to studenter som har brukt 14,000 kr hver på to drittpcer fra multicom (ESC G556E) i forrige sommer.

Jeg kan jo skrive opp historien vår:

 

Bruttern's pc:

- Fikk pc som var vanskelig å starte (noe galt med power knappen), og fikk byttet pc’en

- Fikk senere sprekker i lcd skjermen, dette ble reklamert og han fikk reparert dette (de sa forøverig at dette var noe de ikke hadde hørt om før og at dette var veldig merkelig)

- Den reparerte pcen fikk også sprekker ble sendt nå i sommer

 

Min pc:

- Kontakten mellom pcen og cd-romen var dårlig og etterhvert ble den helt borte, sendt inn og reparert

- CPU-vifta ble ødelagt (sendt inn nå i sommer)

 

(Det er også mange småting som støynivå, ustabilt trådløst nettverk osv.. som irriterer oss)

 

Vi sendte inn et langt brev til multicom når vi sendte inn pcene der vi krevde å heve kjøpet. Vi fikk dette til svar i en servicemelding; "Kunde ønsker å heve kjøpet. Dette avvises for begge PC'er grunnet ikke forbrukerkjøpsrettslig grunnlag". Vi sendte mail og klagde og fikk dette som svar fra Hans F. Tangen i Multicom; "Etter Forbrukerkjøpsloven har ikke kjøper rett til kreve heving av kjøp før i unntaksvise nødsfall. Dette er eksempelvis at selger bruker 2 mislykkede forsøk på utbedring av samme feil."

 

Vi synes dette er merkelig. Han sier jo her at eneste måte å få heve kjøpet er når det er to mislykkede forsøk, og at de kan ha uendelig mange forsøk på å rette forskjellige feil.

 

Vi tenkte vi skulle sende et nytt brev der vi på nytt krever å heve kjøpet og ta med utdrag fra forbrukerloven, som f.eks:

 

At det faktisk er en mangel ved pc’ene:

§15b) skal tingen svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Noe pcene faktisk ikke gjør etter så mange feil!

 

Vi mener de kan rette feilene på pc’ene så mange ganger de vil, men at dette ikke hjelper når det gjelder det vi forventet av holbarheten til disse pcene. Vi mener at det eneste som hjelper er å heve kjøpet.

 

Det hører også til historien at vi før 14 dagene av angreretten ville angre på kjøpet, men fikk til svar at dette ikke gikk fordi de allerede hadde sendt pc’en. Vi visste ikke så mye om forbrukerloven på det tidspunktet, så vi trodde de hadde retten på sin side.

 

Vi er også interessert i å komme i kontakt med folk i samme situsjon, henvendelser kan rettes til [email protected]

Lenke til kommentar
- Fikk pc som var vanskelig å starte (noe galt med power knappen), og fikk byttet pc’en

Ornamental (han som startet denne tråden) har også fått problemer med den.

 

- Fikk senere sprekker i lcd skjermen, dette ble reklamert og han fikk reparert dette (de sa forøverig at dette var noe de ikke hadde hørt om før og at dette var veldig merkelig)

Dette er ren løgn. De har hørt om det før, og de har hatt reklamasjoner på dette før.

 

§15b) skal tingen svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

Dette er en bit av vår sak også, og normalt vil dette være en av de vanskeligere tingene å bevise. Men det er jo klart at etter et ukjent antall reparasjoner som alle relateres til holdbarhet (sprekker, kabler, RAM, vifte, knapper, osv) må man måtte si at punktet om holdbarhet må kunne legges til grunn.

 

---snip---

Det hører også til historien at vi før 14 dagene av angreretten ville angre på kjøpet, men fikk til svar at dette ikke gikk fordi de allerede hadde sendt pc’en. Vi visste ikke så mye om forbrukerloven på det tidspunktet, så vi trodde de hadde retten på sin side.

Ingenting overrasker meg med MultiCom lengre. De påviser en egen evne til å tolke forbrukerloven som viser seg gang på gang. Denne her var likevel en av de drøyeste, da dette er direkte brudd på reglementet. Hvis du/dere vil heve innen 14 dager har gått, er grunnen til ønsket om heving av kjøpt uinteressant. De er påkrevet å etterkomme dette.

Det bare føyer seg pent inn i rekken av historier om MultiComs kundebehandlingsmetoder. Jeg har snakket med endel MultiCom kunder de siste få måneder, og la meg hvertfall si at antallet misfornøyde retursaker er betraktelig fler enn de fornøyde. En fornøyd kunde med retursak er når MultiCom "husker" hvordan angrerett fungerer, og slike ting.

Jeg har sågar hørt en lignende historie fra så langt tilbake som 1995. Da med en Tangen (med ukjent fornavn) involvert på kontaktsiden. Dette er ikke noe nytt fra dem, desverre.

 

Vi (Ornamental, meg selv, pluss litt) driver å bygger en sak mot dem, og hvis du har dette skriftlig hadde det vært fint å se en kopi.

 

Riktignok ubekreftet, men så vidt meg bekjent er det flere som ikke har fått beskjed om angrerett fra MultiCom. Dette skal legges ved forsendelsen av varen. Hvis dere ikke har fått dette, vil angreretten utvides.

Mange skriver dette direkte på fakturaen.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ha vært interessert i å vite hvem på multicom dere har snakket med. Lurer faktisk på om de har forskjellige syn på hva som er garantisaker osv  :hmm:

Vi (trådstarter og meg selv) har snakket med daglig leder. -hovedsaklig.

Og egentlig er det ikke så viktig hvem vi har snakket med. Kanskje for MultiCom sin del, men ikke for vår del. MultiCom skal ikke overlate slike ting til folk som ikke kan det uansett. Kanskje noen har tatt seg friheter til å gjøre det likevel, men det hjelper ikke. Snarere tvert imot.

Hvis andre enn de som kan det har håndtert det, bare underbygger det vår påstand om at MultiCom har en tendens til å ikke behandle sine kunder slik de har krav på.

Endret av EvilDuck
Lenke til kommentar

Etter innlegget 7.8. har vi gått nærmere igjennom hva som har skjedd og hva vi har tenkt å gjøre videre. Vi er sjokkert over hva vi får høre av andre i forumet og føler at vår sak ikke er enestående. Vi gikk også nærmere igjennom hva som skjedde når vi ville bruke angreretten i fjor. Vi oppdaget hvordan multicom (her gjennom Hans F. Tangen) har lurt oss og hvordan de bevisst endrer sine standpunkt når de er under press. Vi bestemte oss for å legge ut hele hendelsesforløpet slik at alle kan se hvordan multicom har behandlet oss:

(les fra bånn)

 

 

From: Support avdelingen, MultiCom Norge AS [mailto:[email protected]]

Sent: 12. juli 2004 14:35

To: 'Steinar Østlid'

Subject: SV: Vedr. Reparasjon

Importance: High

 

Hei igjen.

 

Dette kan dessverre ikke gjennomføres.

 

Intenst arbeid har ført til at ditt primærønske ble oppfylt, og ny PC er på

vei til deg med pakkenummer xxx (bedriftspakke dør-dør).

 

Jeg kan ikke stoppe denne forsendelsen.

 

Ha en fortsatt fin dag!

 

Mvh

Hans F. Tangen

Teknisk avdeling

Multicom Norge AS

www.multicom.no <http://www.multicom.no/>

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Steinar Østlid [mailto:xxx]

Sendt: 12. juli 2004 14:02

Til: 'Support avdelingen, MultiCom Norge AS'

Emne: RE: Vedr. Reparasjon

 

Hei,

 

Jeg har snakket med broren min som kjøpte pc samtidig. Vi er enig om å bruke

angrefristen.

 

Står selv i loven: ”Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten

å oppgi noen grunn innen 14 dager...”

 

Skal jeg sende den andre pc’en + bæreveskene vi fikk billig ned sammen med

angrerett slippen til dere?

 

Pc’en min har dere jo der nede. Har glemt å sende med noen cd’er og en slags

bæreveska som fulgte med. Dette sendes i morra.

 

Vi kan sende pc’en ned i morgen. Da er det 13 dager siden vi kjøpte den.

 

Du kan nå meg på telefon: xxx. Hvis du har noen spørsmål.

 

-Steinar Østlid

____

 

From: Support avdelingen, MultiCom Norge AS [mailto:[email protected]]

Sent: 12. juli 2004 13:38

To: 'Steinar Østlid'

Subject: SV: Vedr. Reparasjon

 

Det vi dessverre ikke utføre.

 

Det er i praksis ingen forskjell på reklamasjon eller krav om

garantireparasjon om varen er en dag eller ett år gammel, selv om det nok

føles verre når en feil oppstår etter kort tid.

 

Vi prioriterer saken. Krav om ny PC er avvist.

 

Mvh

Hans F. Tangen

Teknisk avdeling

Multicom Norge AS

www.multicom.no <http://www.multicom.no/>

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Steinar Østlid [mailto:xxx]

Sendt: 12. juli 2004 13:27

Til: 'Support avdelingen, MultiCom Norge AS'

Emne: RE: Vedr. Reparasjon

 

Da får dere sende en ny pc til meg. Føler jeg har blitt lurt for 1.000

kroner av dere også. Jeg nekter å vente på en reparasjon av en pc som jeg

akkurat har kjøpt som i tillegg var defekt ved ankomst.

 

-Steinar

_____

 

From: Support avdelingen, MultiCom Norge AS [mailto:[email protected]]

Sent: 12. juli 2004 13:18

To: 'Steinar Østlid'

Subject: SV: Vedr. Reparasjon

 

 

 

Heisann.

 

Det er full ferieavvikling her, så ingen ledd går like fort som normalt.

 

Vi prøver å ordne denne så snart som mulig og vil prioritere saken.

 

Mvh

Hans F. Tangen

Teknisk avdeling

Multicom Norge AS

www.multicom.no <http://www.multicom.no/>

 

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Steinar Østlid [mailto:xxx]

Sendt: 12. juli 2004 13:08

Til: [email protected]

Emne: Vedr. Reparasjon

 

Hei,

 

Jeg sendte inn en pc med feil på powerknappen sist uke til dere. Det jeg

lurer litt på er om ikke dette er en DOA sak. Siden den teknisk ikke var i

orden når jeg fikk den. Jeg vet ikke om dere har fått sett på den ennå, men

jeg er avhengig av å få den tilbake så fort som mulig siden jeg har solgt

min stasjonære pc og taper penger hvis jeg ikke får sendt denne. Hvis dette

kommer til å ta tid foreslår jeg at dere sender meg en ny pc. Ser også at

prisen har falt med 1.000 kroner siden vi kjøpte den.

 

Håper dette løser seg raskt.

 

Mvh,

 

Steinar Østlid

Lenke til kommentar

Legg merke til hvordan de endrer instillingen fra "Det er full ferieavvikling her, så ingen ledd går like fort som normalt" til "Intenst arbeid har ført til at ditt primærønske ble oppfylt, og ny PC er på vei til deg (...)" etter bare en og en halv time!

 

Dette er helt klart fordi vi brukte angreretten, og at de kort sier at "Dette kan dessverre ikke gjennomføres" og at han ikke ikke kan stoppe forsendelsen. De nekter jo oss plent i å bruke angreretten.

Lenke til kommentar

Litt seint, dette skjedde i fjor... Vi har hatt MYE problemer etter det også, og det er nå et år senere vi har gått igjennom alt.

 

Men vi er lei av alt tullet nå og vurderer å gå videre hvis de ikke går med på å heve kjøpet. Hele historien står ovenfor..

 

Edit: hehe, jepp

Endret av oleostlid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...