Gå til innhold

Erfaringer med LaCie Photon Vision II 20"


thingul

Anbefalte innlegg

Har akkurat bestillt meg en LaCie Photon Vision II 20" LCD hos netshop (angrefrist til 6500) og lurer på hva dere andre her på forumet har gjort dere av erfaringer med denne skjermen.

 

De av dere som spiller, merker dere mye etterslep eller går ting stort sett smooth ?

 

Ser i testen av den på hw.no at den får trekk for "Svakt baklys langs kantene av panelet", hvor tydelig har dere opplevd dette ? Legg gjerne med bilder :)

 

Ellers gleder jeg meg endel til den ankommer :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi! Jeg sendte faktisk mail tidligere og spurte om det var noen feil/mangler på de og fikk svar "Det skal ikke vere noe feil med skjermen annet enn at kunde har angret på kjøpet enten pga dårlig økonomi eller andre ukjente årsaker.".

 

Håper da dette stemmer :ohmy:

Lenke til kommentar

Har en slik selv jeg bruker til alt fra spill, film til å lese på i timer.

Har veldig gode erfaringer med den.

 

Eneste er at plutselig en dag var det skinn fra baklyset i 2 hjørner på skjermen, men det gikk over etter ei lita stund. Skjedde en gang til, men har ikke sett noe mer til det etterpå.

 

Har ikke spilt raske fps spill, nærmeste er half life 2, Battlefield 2, og Doom3.

Lenke til kommentar

Glimrende skjerm. Min har en piksel som konstant lyser hvitt, men pikslene på denne skjermen er jo så små at den er kun synlig hvis bakgrunnen er helt svart og jeg trykker trynet helt inn til skjermen og nistirrer, da klarer jeg å få øye på pikselen.

 

I normal avstand har jeg ikke sjans å se den pikselen uansett hvilket program og hva jeg gjør - forstår ikke at folk kan irritere seg over dette på denne skjermen.

 

Ellers meget rask i spill og film, suverene detaljer, og skarphet på alt.

 

Jeg har bare godord å si om denne.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Ser ut som posten går kjapt nå, den er snart her (bor rett utenfor bergen) :)

 

29.06.05 12.17 Bestillt på netshop

29.06.05 19.26 Innlevert postterminal 3169 STOKKE

30.06.05 10.17 Registrert omlastingsterminal 5020 BERGEN

 

Jeg får kikke nøye på skjermen når den er i hus, er det forresten noen spesielle programmer som kan oppdage ødelagte pixler og mangler med lcd skjermer ?

Lenke til kommentar

Da har jeg hentet skjermen og koblet opp, førsteinntrykket er veldig bra og jeg har ikke funnet noen pixelfeil, har bare kjørt den lcdtesten for å se men så ikke noe.

Den virker flott i spilling samt film, selv om det er uvant når alt er så klart hehe :!:

Lenke til kommentar

Boye, ser at "interessene" dine er 3D/multimedia designer. Er dette en LCD-skjerm som er brukbar i det grafiske miljøet? Hva blir "konsekvensene" for en grafiker hvis ikke skjermen viser fargene som den skal?

Endret av Erik-Tor
Lenke til kommentar

Nå er jeg kanskje litt hard i kommentarene (det får du og dere andre bare unskylde, les videre så kommer det positive), men er det noe denne skjermen sliter med så må det være mørke partier. Og det gjør voldsomt mange andre LCD skjermer også, men ta en titt på Eizo sin 14-bit løsning som skal gjøre forskjellen mellom CRT og LCD på minimal. Det BLIR bedre! I mellomtiden må vi lide litt.

 

Gråskala, nyanser i det sorte spekteret, skygger. Sort. Jeg kommer fra en Eizo T965 21" CRT, som var utrolig god når det gjaldt farger og konsistens fra side til sentrum. CRT skjermen var jo dyrere enn LCD skjermen :) Men LaCie photo20visionII sliter i mørke partier, selv om den forsøker å gjøre så godt den kan.

 

Når jeg forsøkte et mørkt spill som Thief 3, møtte jeg veggen bokstavelig talt. Jeg traff en bokhylle i selve spillet, uten at jeg var klar over hva det var. Etter litt gammajustering ble jeg klar over at det faktisk var en bokhylle (jeg trodde det var en flat vegg). CRT skjermen hadde ingen problemer her, og viste til og med bøkene i samme bokhylle :) Det var som dag og natt, og en forferdelig opplevelse. Samme oppdagelsen i Farcry, huler/laboratorie, hvor CRT viste datamaskiner og knapper i en hylle, som knapt var tilstede på LCD. Etter hvert som jeg ble klar over de tekniske spesifikasjonene og hvorfor situasjonen var slik den var, forsøkte jeg å kompensere med å justere gamma, farge, kontrast og lysstyrke ifra skjermkortets "ATi CCC keyboard shortcuts". Det hjalp voldsomt, men jeg må si jeg savner ekte sort...intet. Selve "coatingen" på skjermflaten er noget reflektiv/sølvaktig, og gjør ekte sort omtrent umulig å oppnå. Inntrykket av sort er derimot tilstede, øyet reagerer på lysforhold og inbiller seg fort hva som skal være sort. Men...ikke helt bra likevel.

 

Når det er sagt så solgte jeg CRT skjermen og kjøpte en ny identisk LaCie. Absolutt all form for hodepine og øynerykninger er vekk. Fargene er, i mine øyne, bedre enn på CRT skjermen. Så lenge de er lyse, finner jeg det lettere å skille farger fra hverandre i tillegg til at hvitt nå er "hvitt" og ikke en anelse temperert. Til min overraskelse var hudfarge nærmest perfekt? Dette overrasket meg voldsomt. Blått er nydelig. Skarpheten kan ikke sammenliknes, og er av en helt annen verden enn CRT skjermen (piksel presisjon får en ny mening på LCD, man ser den minste feil øyeblikkelig på et bilde). Absolutt null risting, ingen støy (DVI digitalt).

 

I det siste har jeg jobbet litt med 3dsmax, Flash, Visual Basic og Photoshop. Ikke kommersielt selvsagt, jeg studerer framdeles :) Men til mitt bruk er skjermene en kjempe oppgradering. Eventuelt etterslep i 3dsmax var tydelig ikke nok til å gi meg hodepine, og er derfor noe jeg nå ikke legger merke til. Og jeg roterer viewports ganske kontinuerlig for å opprettholde inntrykk av dybde. Til spilling fungerer de flott. Farcry syntes jeg var mye bedre enn på CRT, som kanskje beskriver hvordan den behersker lyse og sterke farger. Sandkorn og vann nærmest glinset ;) Og når man så kjører to stykk i dualhead, da kommer virkelig ergonomien fram. Null piping, ingen elektronisk summing, tar liten plass på bordet og veier lite, lite varmeutvikling, og full støtte for pivot/rotering. Til programmering er de en sann nytelse! En skjerm rotert, og design/GUI på den andre, er perfekt!

 

En liten notis angående ettersleng på et litt annet nivå - for å ta Thief 3 igjen. Dersom man panorerer forbi en flamme på en CRT, i mørk bakgrunn, oppdager man trolig ganske heftig spøkelse der også ("phosphor persistance", hvor lang tid det tar før det opplyste punktet på skjermen er mørk igjen). På LCD er dette heldigvis litt annerledes, og -den- form for spøkelse ser jeg ikke på LCD skjermene mine i forhold til hva som var tilstede på CRT skjermene mine :) Bare en artig detalj. Teknologien er annerledes, og man får vel egentlig bare godta at både CRT og LCD har fordeler og ulemper.

 

Jeg må personlig si jeg ikke akkurat savner å rote med et 36KG beist som tok opp halve bordet, som summet, og som trengte 15 minutter bare på å "varme" seg opp. ;) Men jeg kommer til å savne spilling i mørket, både rundt meg og i spillverdenen. Kanskje neste skjerm!

Lenke til kommentar

Den svirrer nok på 1600x1200 her :D

Må si meg lettet etter å ha forventet en skjerm som kanskje var feil/mangler på, jeg får nesten hakeslepp når jeg kikker over på mine andre crt skjerme hehe.

 

Må kanskje justere farger og sånn litt men det kommer etterhvert.

 

Eller ser 1600*1200 på denne skjermen ut som 1152*864 på min gamle 19" crt, helt greit å lese og det glir faktisk flott i spill :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...