Gå til innhold

Kor langt har _du_ som programmerar kome?


Anbefalte innlegg

Er du hobbyprogrammerar eller proffesionell?

Hobby

Kvifor begynte du å programmere?

Det var vel min kjærlighet for spill

Kor lenge har du programmert? (og kor gammald var du då? valgfri)

6 måneder

Kvafornokre programmeringsspråk kan du?

Visual basic og bitte litt c++

Når var du interresert i data (alder)?

10år

Har du toke nokon utdannelse innen programmering?

Håper det kommer men tildags dato nei!

Kva er det største prosjektet du nokon gong har gjennomført i programmering?

P2P Pacman 2 player

Kva er den største tabben du har gjort innen programmering?

Installere et beta progge verktøy

Kva type programmering driver du mest med / liker du best? Driver-programmering, Konsoll-programmering, Windows-programmering, Dataspel, osv...

Spill og windows

Kva for eit operativsystem brukar du?

XP Pro

Liker du å programmera? (tåpelig spørsmål?)

Elsker det... Sitter lenge og lurer på noe og når det først funker er det et lite kick :p

Kven er ditt største idol innen IT?

Grey hat hackers

Har du evt. ein blogg/it-heimeside der du skriv om tanker og ting om deg og programmering, eller gjev tips til andre? (link)

Nope

Veit du om andre sider som er verdt å besøke (innen programmering, ja)

LINK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo bli med på dette :p

 

1. Hobby..

2. Det begynte med litt mIRC scripting, men jeg husker ikke engang nøyaktig hvorfor jeg begynte med C++..

3. Uhm.. Halvt år kanskje? Da snakker jeg om C++

4. Under læring på Python og C++.. Har vært borti litt andre og, men det er ikke nevneverdig :p

5. Har likt pc'er så lenge jeg husker..

6. Nope.. Skal på folkehøgskole på ei data linje nå i august, så får vi se om jeg går NTNU eller noe ettepå, men jeg vil studere programmering..

7. Oi.. Egentlig Hangman.. :p

8. Har vel vært litt korttenkt noen ganger, men ingen store screwups..

9. C++ er favoritten

10. Linux Ubuntu

11. :yes:

12. Må vel bli min kjære mentor, Lars Storjord :p

13. Nei

14. Nei...

Endret av J_lle
Lenke til kommentar

Er du hobbyprogrammerar eller proffesionell?

En blanding egentlig. Student med et år igjen av utdannelsen.

 

Kvifor begynte du å programmere?

Interesse. Utvikling av programvare er spennende og noe jeg lenge har øsket å jobbe med.

 

Kor lenge har du programmert? (og kor gammald var du då? valgfri)

Programmert i litt over 4 år i skrivende stund. Prøvde meg litt på C++ før dette også, men aldri noe helhjertet.

 

Kvafornokre programmeringsspråk kan du?

Java, vb/vb.net, litt C# (er så likt Java at det tar nok ikke så lang tid å få mer roen på) og en smule C++

 

Når var du interresert i data (alder)?

På ungdomsskolen en gang. Hvor gamle var vi da? Fjortiss ihvertfall :)

 

Har du toke nokon utdannelse innen programmering?

Ja, har en bachelorgrad (3 år) fra NITH og driver nå med en Mastergrad fra Brunel University (2 år). Ferdig med masteren om et år.

 

Kva er det største prosjektet du nokon gong har gjennomført i programmering?

Laget et supportsystem for Embla slektsforskning som hovedprosjekt siste året på bacheloren. Litt frustrerende fordi det meste av jobben var "under panseret" og for utenforstående virket det ikke som al. verden. Man vil jo ha annerkjennelse :p

 

Kva er den største tabben du har gjort innen programmering?

Prosjektet nevnt ovenfor hadde en webdel og en maildel. Plagsomt irriterende å bevisst/ubevisst utsette maildelen for lenge. Å lage den delen tok MYE mer tid enn planlagt, samt det hele måtte intigreres med resten av systemet. Litt planlegging var det, men tok nok for lett på det så det ble litt mer rot enn ønskelig (feilsøking ble et helvete). Liker å ha slike ting ryddig så derfor gjorde dette til at jeg fikk en (unødig) dårlig følelse for applikasjonen.

 

Kva type programmering driver du mest med / liker du best? Driver-programmering, Konsoll-programmering, Windows-programmering, Dataspel, osv...

Tja. Har drevet mest med applikasjoner på web (servlets/JSP) mot databaser og liker dette veldig godt. Grafikk er veldig morsomt da en ser resultatene bedre, men har nok desverre ikke satt meg godt nok inn i det til å føle at jeg behersker det. Egentlig så har jeg ikke noe store preferanser.

 

Kva for eit operativsystem brukar du?

XP

 

Liker du å programmera? (tåpelig spørsmål?)

Ja, dumt spørsmål :p

 

Kven er ditt største idol innen IT?

Har ikke noen idoler egentlig, men visse utviklere/team ser man jo opp til når man leser om de stilige tingene de har gjort.

 

Har du evt. ein blogg/it-heimeside der du skriv om tanker og ting om deg og programmering, eller gjev tips til andre? (link)

Nei.

 

Veit du om andre sider som er verdt å besøke (innen programmering, ja)

(Andre spørsmål som må bli oppførte?)

Nja og tja. Finns nok sider med programmeringsrelatert stoff. Har ikke noen konkrete her utenom den jeg bruker mest: Java API ;)

Endret av smetho
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

1. hobby (inntil videre)

2. fascinasjon

3. var morro med de tre BASIC kommandoene jeg kunne når jeg var 10år (skrev et "gjett ett tall"-program :p), kanskje 12år hvis html regnes, evt. 16år med Perl, (henholdsvis 10, 8 og 4 år siden nå)

4. Perl, Java (begrenset andre ting også)

5. 5 år, lagde tegninger på Macintosh Classic i svart-hvitt :)

6. 2ITA,3ITA og 3ITB på videregående, har hittil hatt IT grunnkurs og Java på NTNU

7. Kanskje ikke det jeg brukte mest tid på, men det største prosjektet var vel det rollespillet vi lagde i gruppe i Java-programmering på NTNU

8. prøvd å programmere når jeg er alt for trøtt

9. liker å løse et problem en gang for alle. Alt burde vært automatisk. Spill er da også gøy

10. Windows, men kun pga. spillene jeg vil spille. Ellers hadde jeg kjørt MacOS eller Linux (vipper mot Linux)

11. seffern

12. Ray Kurzweil

13. Skal lage det det når jeg finner på noe smart ;)

14. kan anbefale boken "The Age of Spiritual Machines" (ISBN: 075380767X), har ikke direkte med programmering å gjøre, utenom noen pseudokode algoritmer i appendikset. Er en god del fremtidsvisjoner (kall det gjerne spådommer).

Lenke til kommentar

Interessant å lese hva andre sier her, så da må jeg jo nesten svare selv også da.

 

[*]Er du hobbyprogrammerar eller proffesionell?

Kan vell kalle meg proffesjonell siden jeg får betalt for å programmere.

 

 

[*]Kvifor begynte du å programmere?

Det begynte med at jeg hadde behov for å få gjort en del ting automatisk når jeg koblet til en irc server i mIRC.

Også kunne jeg ikke bruke perform som var da siden jeg trengte forskjellig logikk for 4-5 forskjellige servere. Så da satte jeg meg ned med manualen og skrev mitt første mIRC-skript.

 

[*]Kor lenge har du programmert? (og kor gammald var du då? valgfri)

Begynte vell når jeg var 16 år ca. Det blir 5 år siden. Men var en stund jeg bare rotet rundt med mIRC skripting da.

 

[*]Kvafornokre programmeringsspråk kan du?

Kan PHP(4) ut og inn. Også kan jeg python, men har ikke gjort så mye der enda så har ikke veldig god oversikt over modulene osv.

Skulle vell også klare å lage noe enkelt i c++ om jeg måtte.

 

[*]Når var du interresert i data (alder)?

Jeg er da fremdeles interessert i data, men jeg har vært interessert så lenge jeg kan huske. Data i form av amiga/atari til å begynne med da.

 

[*]Har du toke nokon utdannelse innen programmering?

Nope, men det kommer sikkert litt på cv etterhvert.

 

[*]Kva er det største prosjektet du nokon gong har gjennomført i programmering?

Er ingen enkeltstående prosjekt som kan skille seg klart ut.

Det blir nok den totale biten jeg har skrevet for Hardware.

 

[*]Kva er den største tabben du har gjort innen programmering?

Har ikke gjort noen store tabber jeg kan huske.

Det blir "sysadmin" tabber i så fall.

 

[*]Kva type programmering driver du mest med / liker du best?

Jeg har stor sans for webprogging. For de fleste ikke-grafiske applikasjoner synes jeg det er et veldig bra grensesnitt for brukeren.

 

[*]Kva for eit operativsystem brukar du?

Bruker både win xp og ubuntu hoary.

 

[*]Liker du å programmera? (tåpelig spørsmål?)

Tåpelig spørsmål ja.

 

[*]Kven er ditt største idol innen IT?

Ingen.

 

[*]Har du evt. ein blogg/it-heimeside der du skriv om tanker og ting om deg og programmering, eller gjev tips til andre? (link)

Nei. Men jeg har planlagt å lage det i flere år. Og jeg kommer til å fortsett å tro jeg får tid til det i mange år til :)

 

[*]Veit du om andre sider som er verdt å besøke (innen programmering, ja)

Google

Sitepoint "PHP Application Design" forumet. (for de som er litt avanserte i php)

 

Trenger ikke flere sider ;)

Lenke til kommentar

Er du hobbyprogrammerar eller proffesionell?

 

Klart hobbyprogrammerer, har heller ingen planer om å ta programmeringsutdannelse.

 

Kvifor begynte du å programmere?

 

Nja, kan ikke huske helt men tror det begynte for fem-seks år siden med en artikkel i datamagasinet "Komputer for Alle" om Delphi-programmering. Leste artikkelen og synes det så spennende ut. :p

 

Kor lenge har du programmert?

 

Som sagt, i fem-seks år, men alltid i "rykk og napp".

 

Kvafornokre programmeringsspråk kan du?

 

Tja... Det eneste jeg kan si at jeg kan fult ut er nok Delphi (men også (X)HTML (og CSS) hvis man regner dette som et programmeringsspråk). Læring av andre språk har blitt hindret av mangel på motivasjon så jeg kan språkene PHP, Pascal, C, Python og C++ *delvis*. De to sistnevnte holder jeg fremdeles på med (prosjekt som involverer begge to).

 

Når var du interresert i data (alder)?

 

"Brukte" min første datamaskin i 2-års-alderen (det vil si, trykket på knapper :p ), men skikkelig interesse for data startet i 6-årsalderen da jeg fikk en 133-mhz Aptiva Pentium-maskin.

 

Har du toke nokon utdannelse innen programmering?

 

Nei.

 

Kva er det største prosjektet du nokon gong har gjennomført i programmering?

 

Tja... Har faktisk ikke gjennomført noe annet enn små konsollprogrammer eller Delphi-programmer som jeg kommer på.

 

Kva er den største tabben du har gjort innen programmering?

 

Formatering av partisjonen der all kildekoden til prosjektene mine ligger er jo genialt. :p

 

Kva type programmering driver du mest med / liker du best? Driver-programmering, Konsoll-programmering, Windows-programmering, Dataspel, osv...

 

GUI-programmering med GTK+ (Python og C++) og API-programmering (som i "API creation") i C++.

 

Kva for eit operativsystem brukar du?

 

Ubuntu Breezy.

 

Liker du å programmera?

 

Jo, men sliter litt med motivasjonsproblemer. Liker godt å programmere når jeg først har kommet i gang, though. ;)

 

Kven er ditt største idol innen IT?

 

Folkene bak PowerPC-emulatoren PearPC er jo geniale, spesielt hovedutviklerne Daniel Foesch, Sebastian Biallas og Jens von der Heydt. Hvis jeg går litt vekk fra programmering er jo også Mark Shuttleworth stor, han har klart å tjene en formue på å kjøpe og selge IT-selskaper og programmering for noen av disse selskapene. Dessuten er han eier for selskapet som sponser Ubuntu og hvor mange av Ubuntu-utviklerne er ansatt.

 

Har du evt. ein blogg/it-heimeside der du skriv om tanker og ting om deg og programmering, eller gjev tips til andre?

 

Joda. Står mest om programmering på prosjektet jeg er leder for, Exigo, på dårlig og kanskje litt fjortisaktig engelsk (jeg som skriver, så jeg kan ikke vurdere :p ).

 

Veit du om andre sider som er verdt å besøke (innen programmering, ja)

 

Mange, men tror de aller fleste er listet opp allerede. :)

Lenke til kommentar

  • Er du hobbyprogrammerar eller proffesionell?
    Hobbyprogrammerer, men har gjort betalte oppdrag
  • Kvifor begynte du å programmere?
    Hadde nettopp begynt med webdesign og fant ut at å programmere var gøy og da begynte jeg med php.
  • Kor lenge har du programmert? (og kor gammald var du då? valgfri)
    Jeg har vel programmert under 3 måneder. (14 år)
  • Kvafornokre programmeringsspråk kan du?
    Php, men kan langt ifra alt. Driver å lærer meg det nå.
  • Når var du interresert i data (alder)?
    13 år. Hadde lyst til å lage en hjemmeside og ble fortalt at frontpage ikke var noe tess.
  • Har du toke nokon utdannelse innen programmering?
    NEI. (Kan html og css flytende (Hvis det teller her da. :hm:)
  • Kva er det største prosjektet du nokon gong har gjennomført i programmering?
    Et Registreringssytem. :whistle:
  • Kva er den største tabben du har gjort innen programmering?
    Har vel ikke gjort tabber.
  • Kva type programmering driver du mest med / liker du best?
    Jeg har ikke lært nok til å ha noen formening.
  • Kva for eit operativsystem brukar du?
    Xp
  • Liker du å programmera? (tåpelig spørsmål?)
    Selvsagt, men jeg hater parse erors. :thumbdown:
  • Kven er ditt største idol innen IT?
    Veit ikke om noen.
  • Har du evt. ein blogg/it-heimeside der du skriv om tanker og ting om deg og programmering, eller gjev tips til andre? (link)
    http://deprecated.frac.dk, men den er ikke ferdig.
  • Veit du om andre sider som er verdt å besøke (innen programmering, ja)
    nei.

Endret av ett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...