Gå til innhold

Filstørrelse ved animering i Maya 4.0


Energi

Anbefalte innlegg

Håper noen der ute har peiling/driver med animering i Maya. Jeg holder på å lære meg Maya, følger noen tutorials pluss noen egne øvelser. Når jeg animerer og lager avi filer blir filene veldig store. F. eks. en enkel hammer som slår en spiker ned i en plate - 3 elementer med riktige materialer: Denne avi filen

inneholder 60 frames ( 2,5 sek ) og tar tar utrolige 72Mb. Er dette vanlig? Finnes det et annet format som er mindre plasskrevende? Hvis jeg hadde brent dette til en cd ville jeg jo bare få plass til ca. 25 sekunder!!

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, greit nok at det er ukomprimert video. Men 72Mb for 2,5 sek tilsvarer ca. 155GB for en 1,5 times film. En DVD tar vel ca. 4,5GB og det er med lyd. Merkelig at en slik animasjon i 640x320 oppløsning med 24 frames i sekundet skal ta nesten 40 ganger mer plass enn DVD?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke merkelig. DVD-Video bruker MPEG-2-komprimering på bildet, det gjør tydeligvis ikke Maya.

Jeg har avinnstallert Maya for sommeren, så jeg kan ikke hjelpe deg noe særlig :wink:

Men hjemmesidene og manualen er det første jeg ville sjekket.

Lenke til kommentar

Enkelt å regne ut hvor stor den ukomprimerte fila vil bli da :smile:

 

Høyde * bredde * (bits pr pixel (f.eks 8, 16, 24 eller 32) delt på 8 bits pr byte) * antall frames pr sekund * antall sekunder

 

Så, for en time med film i TV-oppløsning (768 x 576) 25 fps og 24-bits farge blir det så mange bytes:

 

768 * 576 * (24 / :cool: * 25 * 3600 sekunder =

 

119 439 360 000 bytes

 

Da ble din 120 GB store Western Digital special edition AKKURAT full :smile:

 

Altså ca 2 GB pr minutt ukomprimert animasjon.

 

Kan ta som eksempel en animasjon jeg lagde til The Gathering 1998 ("Babylonia"), den var på ca 8 minutter og tok opp 8 GB ukomprimert, fordi den kjørte i "bare" halv TV-oppløsning (384 x 576)

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Når jeg først er i gang..

 

Noe av det lureste du kan gjøre er å rendre animasjonen ut til enkeltbilder (aller helst ukomprimert, BMP eller TGA f.eks), og så bruker du et videoredigeringsprogram, f.eks Ulead Mediastudio Pro eller Adobe Premiere til å sette sammen bildene til en animasjon.

 

Til slutt kan du sette sammen flere forskjellige billedsekvenser til en hel animasjonsfil, legge inn musikk, lydeffekter, overganger/fades osv.

 

Videoredigeringsprogrammet kan "rendre" alt dette til én fil som f.eks MPEG/MPEG2, DivX eller andre .avi codecs.

 

Hvis det er deler av animasjonen du ikke er helt fornøyd med, trenger du ikke rendre alt på nytt i Maya, bare deler av den bildesekvensen du vil endre.

 

- Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...