Gå til innhold

Død pixel garanti på LCD?


Buzz76

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar jeg ikke feil har ihvertfall noen samsung modeller (toppmodellene så klart) null piksel-feil-garanti.

 

Ellers følger alle de vanlige retningslinjene, med maks 3 pikselfeil.

 

Har nå fått ny 20" LCD, denne har en død piksel, men pikslene er så små på denne at jeg har ikke sjans til å se den med mindre jeg trykker trynet helt intil skjermen og nistirrer. Så en feil eller to sjenerer meg ikke på en 20" ihvertfall. HJar sett en del 17" med pikselfeil - og ja - det kan være sjenerende. Spesielt den som hadde en knall rosa lysende piksel midt på skjermen :p

Lenke til kommentar

Null pixel-feil saken til samsung gjelder bare for en type døde pixler... er vel for de som lyser... er de mørke må det nok være en del.

 

Søss kjøpte en samsung skjerm for litt siden.. og mener det var et som stod i garantien.. hu hadde to pixelfeil.. men de gikk inn i feil kategori.. og da var det tillatt med opptil 7.

Lenke til kommentar

Angående pikselfeil, så er det vel de forskjellige klassene innenfor ISO-standarden (husker ikke

nummeret) som gjelder dersom skjermen følger denne standarden. Tror de fleste skjermer fra NEC

(f.eks) har klasse 2, som tilsvarer rundt 8 pikselfeil om jeg ikke tar feil. (Veldig usikker).

 

Det beste hadde vært å undersøke det på http://www.nec-mitsubishi.com/specials/onl.../iso/index.html .

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Iso 13406-2 definerer kor mange pixler av forskjellig type som kan vere feil før det er ein reklamasjonssak.

(LCDer er definert i klasse 2 av denne standarden)

Type 1 og 2 (svarte eller kvite)

 

Type 3 og oppover er døde subpixler (rød grønn og blå)

 

Her har eg ei oppsummering som er litt nyttig når det gjeld kva som ligg innanfor ISO-standarden

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=3143429

 

 

Men når det gjeld meir topic skal ver Benq han ein pixelgaranti, men det er nokre begrensinger i den iforhold til kvar pixelen/subpixelen ligg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...