Gå til innhold

Hvor får jeg plass til en tt radiator?


Anbefalte innlegg

Hallo jeg har et RadimaxKabinett å sliter litt med plass.

Jeg får snart tt bigwater vannkjøling å tenkte jeg skulle ha pumpen/vanntanken bak under skjermkortet, men radiatoren.. ? hvor får jeg plass til den ? tenkte jeg kunne feste den i "take" i kabinettet men kan jeg jøre dette utn å skjære hull til 120mm viften bare å borre skru hull ? så bare feste den ? vill dette gå..

 

Hvis noen har en bedre ide så bare si i fra :thumbup:

post-153-1119697084_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skru ratiatoren i taket på kabinettet vil fungere middels dårlig hvis den står loddrett (bruker varm kabinettluft til å kjøle vannet), vil fungere svært dårlig hvis den står vannrett (stenger for luftstrømmen gjennom radiatoren).

 

Vanlige plasser å finne plass til radiatoren er:

  • internt nede i fronten ved lufteinntaket (må ofte tilpasses noe)
  • internt/eksternt i sidedøra (må sages stort hull til luftgjennomstrømning)
  • internt/eksternt i bakveggen under PSU (hvis den er bred nok og det er gode luftehuller)
  • internt/eksternt i taket (må sages stort hull til luftgjennomstrømning)
  • eksternt bak/oppå kabinettet slik at radiatoren ikke ligger flatt inntil kabinettet men står ut så luftgjennomstrømningen blir bra.
  • internt i 3 stk 5,25"-brønner.

Lenke til kommentar
Ja, uten luftgjennomstrømning får du ikke kjølt vannet og da er poenget med vannkjøling borte.

 

Hva med de andre alternative plasseringene?

 

Evt. hva med en ekstern radiator ala Zalman Reserator?

Eneste mulighet pga hardiskene er i toppen...Men må jeg ikke ha vifter på vær side av radiatoren da ?

Lenke til kommentar
Så hvis jeg fester radiatorern i toppen så måjeg skjære et 120mm hull så det blir gjennom strømning alså ? har verken plass bake eller framme :roll:

 

(har desverre ikke noe bilde, men det funker i allfall ;))

Jeg skjerte hull i toppen på kabinettet mitt, funker fett ;) tøft ble det å, at slangene liksom "henger" ned i fra taket ;)

Lenke til kommentar
Så hvis jeg fester radiatorern i toppen så måjeg skjære et 120mm hull så det blir gjennom strømning alså ? har verken plass bake eller framme  :roll:

 

(har desverre ikke noe bilde, men det funker i allfall ;))

Jeg skjerte hull i toppen på kabinettet mitt, funker fett ;) tøft ble det å, at slangene liksom "henger" ned i fra taket ;)

Stili, så det funker alså. Du har telfeldigvis ikke bilder ??

Lenke til kommentar
Så hvis jeg fester radiatorern i toppen så måjeg skjære et 120mm hull så det blir gjennom strømning alså ? har verken plass bake eller framme  :roll:

 

(har desverre ikke noe bilde, men det funker i allfall ;))

Jeg skjerte hull i toppen på kabinettet mitt, funker fett ;) tøft ble det å, at slangene liksom "henger" ned i fra taket ;)

Stili, så det funker alså. Du har telfeldigvis ikke bilder ??

skal se om jeg klarer og finne igjen bildene. hvis du leter godt nok, så ligger de innpå TT-bigwater tråden ;)

Lenke til kommentar
Så hvis jeg fester radiatorern i toppen så måjeg skjære et 120mm hull så det blir gjennom strømning alså ? har verken plass bake eller framme  :roll:

 

(har desverre ikke noe bilde, men det funker i allfall ;))

Jeg skjerte hull i toppen på kabinettet mitt, funker fett ;) tøft ble det å, at slangene liksom "henger" ned i fra taket ;)

Stili, så det funker alså. Du har telfeldigvis ikke bilder ??

skal se om jeg klarer og finne igjen bildene. hvis du leter godt nok, så ligger de innpå TT-bigwater tråden ;)

Årker ikke å gå igjænna hele på nytt.

Det jeg var ute etter var hvor du skjerte hull å hvodan du festet den..

Lenke til kommentar
Så hvis jeg fester radiatorern i toppen så måjeg skjære et 120mm hull så det blir gjennom strømning alså ? har verken plass bake eller framme  :roll:

 

(har desverre ikke noe bilde, men det funker i allfall ;))

Jeg skjerte hull i toppen på kabinettet mitt, funker fett ;) tøft ble det å, at slangene liksom "henger" ned i fra taket ;)

Stili, så det funker alså. Du har telfeldigvis ikke bilder ??

skal se om jeg klarer og finne igjen bildene. hvis du leter godt nok, så ligger de innpå TT-bigwater tråden ;)

Årker ikke å gå igjænna hele på nytt.

Det jeg var ute etter var hvor du skjerte hull å hvodan du festet den..

I kabinette mitt er det fire slotter til cdrom er ol. jeg flytta cdrommen helt nederst så jeg fikk sto plass over den. så brukte jeg en 12,0 cm hullskjerer til boremaskin og borra hull. festa med skruer i hullene bakom vifta. kjøleribba vender opp, som du ser på bildet ;)

post-153-1119706417_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ja, uten luftgjennomstrømning får du ikke kjølt vannet og da er poenget med vannkjøling borte.

 

Hva med de andre alternative plasseringene?

Eneste mulighet pga hardiskene er i toppen...Men må jeg ikke ha vifter på vær side av radiatoren da ?

Nei, du behøver ikke vifter på begge sidene. Hvis du blåser luft inn i et sugerrør så kommer det automatisk ut av andre siden. (Du slipper å suge lufta ut på andre siden). Det samme gjelder radiatoren. Du trenger bare blåse luft inn på ene siden. Lufta kommer automatisk ut på andre siden av radiatoren.

 

Om vifta står på innersiden eller yttersiden har ingen merkbar betydning for kjøleevnen. Dermed er det kanskje greiest å ha den på innersiden på grunn av lyd. Dersom lydkilden (vifta) er på innersiden av kabinettet så vil den ikke høres like godt som om den er på yttersiden.

 

Om det er best at vifta blåser inn eller ut kommer an på så mangt. Det er ikke noe fasitsvar på. Jeg anbefaler deg å prøve begge deler før du bestemmer deg. Følg med temperaturen både på CPU, hovedkort, harddisker, skjermkort og så langt det lar seg gjøre på PSU også (f.eks med en finger eller et termometer utenfor lufteuttaket).

Lenke til kommentar

om vifta skal blåse eller suge luft, kommer jo litt an på...

 

varm luft stiger, som kjent, så om vifte blåser ut av kabinettet vil den varme lufta passere radiatoren, vet ikke om dette har noe å si for kjøle-evnen. har ikke vannkjøling selv.

 

om vifta suger inn luft, så er sikkert lufta på utsiden av kabinettet kaldere enn den inni, så kanskje vil kjøle-evnen bli bittelitt bedre?

 

hvordan er de evt. andre viftene i kabinettet ditt plassert?

ha flere vifter som suger inn, enn som blåser ut for å skape overtrykk, som minsker sjangsen for at luft kommer inn i sprekker o.l. og tar med seg masse støv...

Lenke til kommentar
varm luft stiger, som kjent, så om vifte blåser ut av kabinettet vil den varme lufta passere radiatoren, vet ikke om dette har noe å si for kjøle-evnen. har ikke vannkjøling selv.

Det at varm luft stiger naturlig er en bagatell i forhold til hvordan luften pumpes rundt i kabinettet av vifter så det har lite å si.

 

Så vis jeg fester radiatorer i toppen og har vifta på undersiden til og blåse opp igjenom radiatoren og ut av kabinette så blir det bra kjøle evne da ?
på den "store Biigwater posten" står det :"sett vifta til og suge, ikke til og blåse.."

Som sagt, det er ikke noe fasitsvar på dette.

 

Problemet med å bestemme hvilken retning lufta bør blåse kommer an på hvor mange lufteinnløp og uttløp det er i PCen, hvor kraftig luftgjenomstrøningen er gjennom hver av disse, og hvor kraftig kjøling det trengs i området. Bare for å sette ting litt på spissen kan jeg sette opp to skrekk-scenarioer:

  • Ett lufteinnløp (nede i fronten) og to utløp (gjennom PSU og gjennom radiator i toppen). Hvis radiatorvifta pumper lufta vesentlig kraftigere enn PSU-vifta og lufteinntaket i bunn er den største flaskehalsen i luftgjennomstrømningen så kan radiatoren "stjele" lufta som ellers skulle gått gjennom PSUen og kjølt den. Med maks uflaks står lufta stille i PSUen fordi radiatorvifta prøver like hardt å dra inn luft gjennom PSUen som PSUen prøver å dytte lufta ut. Dette vil føre til overoppheting av PSU med de følger det måtte ha.
  • To lufteinntak (nede i fronten og gjennom radiatoren i toppen) og ett lufteutløp (gjennom PSU). Hvis radiatoren pumper inn luft like kraftig som PSUen pumper ut lufta så vil det ikke bli noe undertrykk i kabinettet som drar inn luft nede i fronten. Lufta går bare den raskeste og letteste veien: Inn via radiatoren og dirkete ut via PSUen som står like ved. Dette vil med maks uflaks føre til null luftgjennomstrmning i omrdådet rundt harddiskene, brikkesettet og rundt skjermkortet. Dette vil igjen føre til overopphetinger i dette området med de følger det måtte ha.

Poenget mitt er ikke å skremme trådstarter fra å bruke noen av delene, men å be han teste ut begge deler og følge med på temperaturer de første timene så han ikke kommer ut for noen av disse værst tenkelige scenarioene. Det andre poenget mitt er at det ikke er så enkelt at det finnes noe fasitsvar. Selv ikke om noen har skrevet det som en fasit i en stor tråd på et velkjent forum.. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har da 11 vifter i pcen fra førav å sinnsykt lave tempraturer, jeg går over til vannkjøling får pcen høres helt opp i stua , å den står i kjeller`n.. så jeg har vifter framme og bake til og med i siden.. så jeg tror at gjennom strømningen min er bra. Jeg kommer til å skjære hull i toppen om noen dager til viften på radiatoren så den får blåse/eller suge luft ut igjennom radiatoren. Får se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...