Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med NGT og trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Fikk for noen uker siden nextgentel sin Echo linje. Trodde først det var noe problemer med linjen, da den var utrolig ustabil, men problemet viste seg å kun være tilstede når smc routeren min var tilkoblet.

 

Problemet er som følger:

 

Linjen blir veldig ustabil og responstiden øker. Ved f.eks. en kontinuerlig ping mot vg.no har jeg periodevis bra responstid (10-15 ms), men hvert 5. minutt hopper responstiden opp til mellom 50 og 300 ms. I andre perioder mister jeg helt kontakten og får "request timed out".

 

Om jeg f.eks. setter meg ned og spiller online spill hopper pingen som nevnt og etter en times spilletid ligger pingen stabilt på ca. 1000 ms.

 

Om jeg derimot fjerner smc routeren er det aldri problemer med linjen. Responstiden ligger på under 15 ms, og jeg får aldri "request timed out".

 

Jeg har vært i kontakt med NGT flere ganger ang. saken, men de ser ut til å forstå mindre enn meg. De har sendt meg nytt router modem (jeg har prøvd netopia 3351 og speedtouch 510i) uten bedring. Jeg har også prøvd med 3 forskjellige trådløse routere;

 

SMC 2804WBR (fant ikke oppdatert firmware på smc.com)

3Com 3CRWE554G72 (nyeste firmware v01.02.15)

Jensen Wireless Broadband Router II (har ikke prøvd firmware oppdatering)

 

Jeg fikk et tips om at det kunne være router-router problematikk, og ble tipset om å sette min router (ikke modem-routeren) til "bridge". Dette hørtes jo logisk ut, men jeg har desverre ikke funnet noen slik innstilling på noen av routerne jeg har prøvd. Jeg så på smc.com at en router av typen 7804WBR hadde denne valgmuligheten, men det finnes ingen informasjon om min modell der, så jeg aner ikke om det er mulig på den.

 

Syns det er litt kjedelig å bare kjøpe en ny router til 800 kr uten å være sikker på at det vil løse noe.

 

Håper noen andre kan ha en løsning på problemet da jeg begynner å gi opp nå.

Endret av regaL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du egentlig ønsker, er å få en av de tre trådløse routerene til å "emulere" et aksesspunkt, slik at du unngår router på routerproblematikk. Dette kan du gjøre ved følgende:

1. Du plugger kabelen fra ADSL-routermodemet inn på en av LAN-portene i routeren (SMC/3Com/Jensen).

2. Du slår av DHCP-serveren i routeren

3. Du setter en fast IP-adresse på routeren i området som deles ut av ADSL-routermodemet. Dette er viktig for at du senere lett skal kunne administrere routeren.

Lenke til kommentar

Vel...

 

Det fungerte ikke som det skulle. Modem routeren har IP 10.0.0.1. Jeg prøvde å sette smc routern til IP 10.0.0.2 og skrudde av DHCP serveren. Jeg fikk ikke tildelt noen IP adresse (logisk nok), så jeg prøvde å sette denne manuelt til 10.0.0.3. Fikk ikke noe form for svar fra hverken modem-router eller router. Gateway prøvde jeg å sette til begge disse.

 

Hmm :(

Lenke til kommentar

Anbefaler her du bruker Thomson sin ruter. Det er den beste av de to rutere, dog jeg sverger til netopia. Men dette pga griet grense snitt.

 

Er det langt unna fra pc til ruter? er det snakk om et rom så trenger du ikke å "mekke" et akssespunkt. Da skal ruteren funke fint.

 

Hvis ikke det er langt unna....hvorfor trådløst? MED tråd er deff d beste....D viser seg gang på gang...så KAN du bruke kabel....så ikke stuss

 

Dette VET jeg, ( bare et luddig hint )

 

 

 

-*-

Lenke til kommentar
Vel...

 

Det fungerte ikke som det skulle. Modem routeren har IP 10.0.0.1. Jeg prøvde å sette smc routern til IP 10.0.0.2 og skrudde av DHCP serveren. Jeg fikk ikke tildelt noen IP adresse (logisk nok), så jeg prøvde å sette denne manuelt til 10.0.0.3. Fikk ikke noe form for svar fra hverken modem-router eller router. Gateway prøvde jeg å sette til begge disse.

 

Hmm :(

Husk å ikke bruk WAN porten på SMC ruteren, bare LAN portene......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...