dTd Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 hei! etter å ha innstalert vannkjølingssette mitt på mitt msi k8n neo platinium så har sys tempen begynt å komme opp i 48 grader (var nesten 30 grader inne på romme mitt akuratt da men av like vel) jeg har kjøler for chipsettet te vannkjølinga. jeg lurer på om det ikke muligens er sensoren som kan ha blitt oødelagdt mens jeg monterte inn vannkjølinga. når jeg prøvde å kjenne på ribba te chipsettet synes jeg ikke det var noe spesielt varmt. så jeg lurer på om det er muliga temperatur sensoren har blitt ødelagdt eller noe, hvor sånn ca er det sensoren ligger hen på chipsettet er det noen som kan vis meg på et bilde eller noe?? er i det hele tatt 48 grader farlig høyt for chipsett?? eller er det mulig at jeg kan ha gjørt noe feil?? jeg har prøvd å ta av og sette på chipsettkjøleren flere ganger det er kontekt mellom kjøleren og chipsettet siden det er kjølepasta på begge delene.
Tinkerer Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Temperatur sensoren ligger vanligvis under chipsettet, det altså ikke mulig å komme til den uten å fjerne chipen fra hovedkortet. Har du målt vanntemperaturen? Jeg vil tro at den er ganske høy når det er 30 grader inne på rommet. Hva er forresten CPU tempen din, hvis chipsettet er på 48gr antar jeg cpu tempen ligger godt over 60?
dTd Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Skrevet 24. juni 2005 er ikke sikker på hva vann tempen er, men cpu ligger rundt 40 grader og det samme gjør skjermkortet, men chipsette burde like vel ikke komme opp i så hye grader når cpu og skjermkortet er på rundt 40.
meeg Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Du må huske på at når du erstatter viftekjølt med vannkjølt, forsvinner en del luftsirkulasjon rundt NB som kan gi høyere temp. Hvordan er det med luftgjennomstrømning i kabinettet ellers?
lancaster Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Virker heller her som at enten, så er det dårlig kontakt mellom chipsett og kjøler, eller no galt med gjennomstrømning...men det siste så ville du merket det på resten også. Sjekk at alt er festet godt osv osv...cpu'en blir av naturlige grunner alltid varmere enn chipsettet, så det er nok bare dårlig montering det står på.
dTd Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Skrevet 24. juni 2005 (endret) luftgjennomstrømningen er vel sånn tåli grei tenker jeg, men er 48 grader farlig høyt for chipsettet liksom?? jeg trudde at det var dårlig montering jeg også men ikke nå lenger siden jeg har tatt kjøleren av og på flere ganger og har sett kjølepasta mellom kjøleren og chipsettet Endret 24. juni 2005 av wappyteam
lancaster Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Er den siste del som går igjennom systemet? i så fall er nok vannet ganske varmt når den når chipsettbrikken at 48 faktisk kan være reelt ja... 48 grader går nok greit altså, men det er faktisk mulig at du vil få en lavere temp, bare ved å sette på en passiv kjøler altså...kommer ann på, ikke hvis du har nf4 men...
pcp160 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Hvis det da ikke er som på Asus der sensoren ikke sitter på northbridge i det hele tatt. Jeg fikk samme "problemet" som deg både med P5GD1 (Intel 775) og A8N-sli Deluxe, og etter diverse forsøk fant jeg ut at MB temperatur i bios og Probe (som er Asus måleprogram) ikke følger temperaturen på selve chipen. Dette her jeg også fått bekreftet av Asus. MB temp er ikke NB temp. Og hos meg ble det vesentlig lavere luftflyt i kabinett etter fjerning av cpu vifte, samt NB vifte på A8N. Kjenner da ikke noe til MSI, så det er bare et forslag, om du nå er sikker på at alt er korrekt montert.
lancaster Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Burde ikke være så veldig vanskelig å finne ut det...i manualen finnes det en ganske detaljert tegning, og der vil plasseringen av sensorne være... litt dristig, men det kan du finne ut ved å gjøre ting som du vet burde endre tempen på chipen, og hvis det ikke gjør det vet du at sensoren ikke er der...
pcp160 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 lancaster Skrevet 24/06/2005 : 23:41 litt dristig, men det kan du finne ut ved å gjøre ting som du vet burde endre tempen på chipen, og hvis det ikke gjør det vet du at sensoren ikke er der... He he, det var det jeg gjorde på mitt A8N-sli, koblet ut viften, og dro i gang. Tok på den etter ganske kort tid og fikk faktisk vannblemme, mens Probe fortsatt viste betryggende 41 grader... Kanskje ikke og anbefale akkurat den metoden om man ikke liker risiko da men
dTd Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Skrevet 24. juni 2005 jeg prøvde å rette en vifte mot chipsettet og da sank temperaturen med en gang, men jeg hold fingeren på kjøleren etterpå så må jeg si at katoden min er varmere! så jeg hvet ikke helt jeg. før når jeg hadde den passive kjøleren så merket jeg godt at temperaturen var høy når jeg tok på den. så jeg skjønner ikke?? men hvis jeg skal prøve å sette en egen temperatur sensor hvor skal jeg plasere den da?? kan ikke akuratt sette den mellom chipsette og kjøleren vel??
pcp160 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Nei det er ikke helt enkelt og plassere en sensor som faktisk viser kjærnetemp. Som sagt VET ikke jeg eksakt hvor sensor sitter, det fikk jeg heller ikke svar på fra Asus vedrørende mine kort. Bare at den satt i nærheten, men ikke inntil/på chipen. Så hvis det er det samme hos deg kan det være at den sitter nære nok til at en vifte mot området er nok til at den påvirkes. Men hvis jeg skal gjette så kjølte ikke den viften ned selve blokken noe særlig (i alle fall ikke om det gikk relativt raskt og var snakk om noen graders forskjell), og den kjølte neppe heller selve chipen under blokka. Så jeg ville tolket det som at sensoren satt like ved hos deg også. I alle fall om du har montert den flere ganger, og du har sett at det blir skikkelig avtrykk etter kjærnen. Uansett er jo ikke 48 grader noen grunn til panikk, men det kan kanskje være lurt og ha en saktegående kabinettvifte som en liten erstatning for cpu viften.
dTd Skrevet 24. juni 2005 Forfatter Skrevet 24. juni 2005 begynner å tru det samme nå jeg og, for når jeg rettet viften jeg snakket om mot chipsettet så var det en 120mm vifte som var ganske langt unna selve chipsetet og gradene sank ganske fort så det er vel mulig at sensoren sitter i nærheten da. skal sende en mail til msi i morgen tenker jeg og høre.
pcp160 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Ja, gjør det du. Fint om du gidder og poste svaret her også. Selv om jeg som nevnt ikke har MSI selv, syns jeg det kunne være interessant og høre om det er samme prinsippet. Og ikke minst om du får en noe mer presis beskrivelse av hvor sensoren sitter, enn Asus ville gi meg.
dTd Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Skrevet 25. juni 2005 jess jeg skal også poste svaret om jeg får noe da, blir vel hvertfall ikke før til mandagen
dTd Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 hei!! har fått svar fra msi.... her er emailen: Dear Sir/Madam, Thank you for contacting MSI Technical Support. About your concern, the system temperature is from Super I/O. Thanks for your supporting MSI product. Please feel free to let us know if you still have any further inquiries. Best regards, MSI Technical Support ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Please include original mails when replying!! men det jeg lurer på hva er Super I/O??
pcp160 Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 (endret) Det tror jeg rett og slett er sørbrikken, den som styrer sata osv. Fant hvor den sitter på Asus, Legger ved et bilde fra manualen på mitt hk, så ser du sånn ca hva det dreier seg om. (nederst ved alle tilkoblingene) Du kan sikkert finne den i din manual, om MSI sin layout på hk er veldig anderledes. Endret 28. juni 2005 av pcp160
dTd Skrevet 28. juni 2005 Forfatter Skrevet 28. juni 2005 vell i min manual så stod det ikke super I/O noe sted noen som hvet hvor den er på mitt hk??
dTd Skrevet 29. juni 2005 Forfatter Skrevet 29. juni 2005 sendte en mail til til msi og spurte om å få vedlagdt bilde... og fikk da svaret sys tempen kommer ikke fra chipsettet.... men på noe annent se på bildet... takker for tips fra alle http://www.forvirra.com/upload/img/wappyte..._korte_mitt.bmp
pcp160 Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Se der ja, var det jeg trodde ut fra bilder jeg har sett på av ditt hk, selv om layout er ganske så forskjellig, er det ikke så mange brikker som kunne være den super I/O saken. Skal jammen prøve og finne ut om dette er tilfelle på NF4 og Asus også. Men uansett, da har du i alle fall som jeg trodde samme "problem" som meg når det gjelder vannkjøling. Nortbridgen din er helt sikker mer enn kald nok, men du har kanskje litt dårlig luftflyt rundt resten av hk. (Forresten bra support av MSI, raskt og presist svar. Asus må det liksom hales litt ut av, har vært i kontakt 2 ganger, og enda ikke fått så nøyaktig beskrivelse som du har fått. Skal nå gjøre et forsøk til.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå