Gå til innhold

Er det mulig?


Anbefalte innlegg

Nå skal jo alle bli kjølemontører eller elektrikere, det eneste folk tenker på er vifter og strømforsyninger. Det har jo gått helt over alle støvelskaft. Hvorfor ikke gi blaffen i hele PCen? Kjøp heller ei bordvifte til 198 kr. på Elkjøp, så kan dere sitte i luftstrømmen i sommervarmen.

Man må jo begynne å lure når folk kjøper vifter for ett par lapper og de har en Ahtlon 500 Slot A, men kjøper vifter for at det er stilig.

Strømforsyninger er en annen ting, her har jeg hatt en Duron 700 med 768 MB minne, 3 IDE disker, DVD, SCSI CD-brenner, floppy, intern 3,5" USB hub, skjermkort, lydkort, SCSI-kort, ISDN og nettverk + ratt og joy-stick på 250 W PSU uten problemer. På en annen boks kjører jeg en PIII 650@866Mhz med 512MB, 2 IDE disker, floppy, CD-rom, CD-brenner, CD-skifter(alt er SCSI)Skjermkort, lydkort, ISDN, 2 nettverkskort, SCSI-kort. Dette drives av et simpelt 300 W Ashima PSU i et Aopen Hx08 og den eneste kjølinga i boksen er ei standard EKL CPU-vifte.

Den galskapen som pågår nå er startet av smarte forretningsfolk, og kundene blir lurt.

 

dukker :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han mener er at om noen spør om noesomhelst angående psu eller lignende får de som råd å kjøpe seg utstyr av en annen verden. Jeg postet i en tråd tidligere et spørsmål om hvorfor en person som skulle ha en amd xp2100+ og geforce 4 ble anbefalt å kjøpe en PSU på 400 / 450 W. Spm mitt var hva skal man med all denne strømmen..noe jeg fortsatt lurer litt på.

 

Ellers må jeg si at dette forumet er for tiden mest egnet til løst prat om ubetydlige ting, og mindre egnet til hardware relaterte spm.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-24 08:37, r0nin skrev:

Det han mener er at om noen spør om noesomhelst angående psu eller lignende får de som råd å kjøpe seg utstyr av en annen verden. Jeg postet i en tråd tidligere et spørsmål om hvorfor en person som skulle ha en amd xp2100+ og geforce 4 ble anbefalt å kjøpe en PSU på 400 / 450 W. Spm mitt var hva skal man med all denne strømmen..noe jeg fortsatt lurer litt på.


Ellers må jeg si at dette forumet er for tiden mest egnet til løst prat om ubetydlige ting, og mindre egnet til hardware relaterte spm.


 

 

Kunne ikke vært mer enig med deg - både i det du skriver i første del her - og også i siste del. Det tar jo helt av her til tider ...

Lenke til kommentar

Bruno,

Du sier ikke noe om du har et "heavy skjermkort og SCSI-kort...

 

Personlig kjøpte jeg en Enermax 550W fordi jeg har en del stæsj (Abit kr7a, amd xp 1800+, 512MB RAM, GF3, 3com NIC, ISDN-kort, SB Live!, DV500Plus (ikke tilkoblet for øyeblikket), AHA-2940U2w SCSI-kort, DVD-ROM SCSI, CD-RW SCSI, CD-RW IDE, 2x HD SCSI, 4x HD IDE) samt at jeg liker å ha et visst potensiale og kommer til å trykke inn mer. Har bl.a. en Vapochill, men den bruker jeg ikke (laaang historie...) og jeg har planer om flere disker og kanskje dual cpu etterhvert. De som er innom her er folk som gjerne kjøper inn flere deler etterhvert og liker å holde på med PC-bygging/-"stæsjing". Derfor blir de anbefalt gode strømforsyninger. Jeg har sett PC'er som ikke vil fyre i gang pga for liten PSU....

 

Har mye gjøre på jobben om dagen gitt... tralalala

Lenke til kommentar

Pcen blir også mye mer stabil med en bra powersupply, den tåler plutselige oppstarter av 3-4 hardisker, mister ikke strøm til cdbrenner, mer stabil strøm osvosv. Er absolutt verdt å ha kraftigere power enn man egentlig trenger.

 

har selv sett bluescreens komme i windows når man har hatt for liten powersupply. Det er ikke bare det at maskina ikke starter som kan skje.

 

250W:

 

Pentium2 350mhz

256 mb ram

2 hardisker

1 cdrom 1 dvdrom 1 cdbrenner

1 geforce kort

 

Bluescreen med l2 cache enablet på cpu.

 

300W:

 

Ikke noe feil med l2 cache enablet.

 

(bare et eksempelpå en ulogisk feil som kan oppstå med for lite power)

 

AMD og geforce kort suger jo strøm:)

Lenke til kommentar

Talisar:

Den PSU'en din hadde nok sett sine beste dager...

Skal ikke være noe problem å drive det der på 250w!

 

Er enig at det ofte blir anbefalt litt "overkill" på PSU, men det er bedre enn å kjøpe for lite, da kan div. hardware ta evig sommerferie!

 

Før jeg stappet for mye inn i AMD boxen min kunne jeg bruke denne på 250w(TB 1200), men etterhvert ble denne for liten og det oppstod uforklarlige feil litt for ofte. Nå bruker jeg en Chieftec 340w på: TB 1400@1533Mhz, 4 IDE HD, DVD, 2xCD-RW, SB LIVE, Intel NIC, GF3, ISDN, 3 kab. vifter++

 

Slår jeg av disse kabinett viftene får jeg "bluescreen" etter ca 15min dessuten er det bedre med 3stk i et fornuftig oppsett en en Delta vifte som bråker 50Db+ bare for å spare noen kroner.

Lenke til kommentar
Quote:


r0nin skrev (2002-07-24 08:37):

Det han mener er at om noen spør om noesomhelst angående psu eller lignende får de som råd å kjøpe seg utstyr av en annen verden. Jeg postet i en tråd tidligere et spørsmål om hvorfor en person som skulle ha en amd xp2100+ og geforce 4 ble anbefalt å kjøpe en PSU på 400 / 450 W. Spm mitt var hva skal man med all denne strømmen..noe jeg fortsatt lurer litt på.


Ellers må jeg si at dette forumet er for tiden mest egnet til løst prat om ubetydlige ting, og mindre egnet til hardware relaterte spm.



Men det som er en fordel med en store psu er at den ikke blir så fort gammel, Kjøper du en psu som er 350-450 så har du en del krefter som varer en stund.Eg kan fortelle det som eg har opplevd med 3 psu'er, Den første eg brukte var bare 230w den fikk problemer med å starte pc'en min, Den på 300w var det ikke serlig mye problemer med, Eneste eg hadde der var at eg ikke vær gang kunne skrue av min pc med start menyen. Den eg bruker nå er det ikke noe problemer med den er på 350w. Eg har brukt samme hardware på alle psu'ene. Os'ene eg brukte var win2k og winXp.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...