Gå til innhold

Nettverksproblemer i slackware + noen nye spm


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Nå har det seg slik at jeg installerte Slackware 10.1 her om dagen. Ble litt overasket da jeg ikke hadde noe nettverk. Siden det funket supert i Ubuntu.

 

Nettverks-"kortet" står på et MSI K8N Neo2. Og når jeg sjekke Enhetsbehandlinga i XP heter det følgende: "Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC"

 

 

Sjekke siden til MSI om det sto noe gullkorn der, men det gjorde det jo ikke.

 

Noen tips?

 

 

Mvh, Martin :)

Endret av M4rTiN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette funka jo ikke. "modprobe r8169" svarte bare at modulen ikke eksisterte.

 

Og "lsmod" svarte bare med ntfs.

 

Flemte kanskje å nevne at jeg hadde nett et lite øyeblikk i går. Husker ikke helt hva jeg skrev. Men prøvde med "modprobe 8139too", og "dhcp eth0" som yngvejos sa jeg skulle prøve. Er ikke helt sikker på at det var det som gjorde det.

 

Men da jeg hadde nett, kompilerte jeg en ny kjerne, og er helt sikkert på at jeg tok med realtek, både under "Ethernet 10 to 100Mbps", og "Ethernet 1000Mbps", men uten hell.

 

Men om jeg skulle finne en driver(eller hva det nå enn heter innen GNU/linux), hvordan skal jeg da få den til å funke?

Jeg har jo nå støtte for ntfs r/w, så den veien er det nok ingen problem.

Lenke til kommentar

Drivar ligg i kernel, din kernel er tydligvis ikkje kompilert med støtte for det kortet.

 

I make menuconfig finn du den slik:

 

Device drivers > Networking support > Ethernet 1000 mbit > Realtek 8169 gigabit ethernet support

 

Ligg i alle fall inne med kernel 2.6.11.12

 

Kva for kernel køyrer du no?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Takk for hjelpa, objorkum :) Nå funker nesten alt.

 

Så istede for å lage en ny tråd, tar jeg det her.

 

Merkelig nok så får jeg ikke til r/w på NFTS-diskene mine. Selv om jeg tok med dette i kjernen.

 

Og hvordan får jeg endret "bash-3.00#" til "brukernavn@maskinnavn:katalog#" ?

 

Og hvordan får jeg scrollen, sat de to andre museknappene på musa mi(Logitech MX310) til å funke?

 

Mvh, Martin :)

Lenke til kommentar
Ok. Men hvordan kan jeg gjøre NFTS-disken tilgjengelig for alle brukere. Får bare tilgang til den gjennom root.

I /etc/fstab skal det sjå slik ut:

 

/dev/hda1        /mnt/windows     ntfs        ro,umask=000     1   0

 

Endre partisjon og mountpoint slik du vil. Det er umask=000 som gir alle brukarar rettigheitar til partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...