Gå til innhold

XP-installasjon - finner ikke s-ata disk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en pc som av og til finner harddisken, den kan fungere helt fint, og så når jeg restarter så crasher den. Står at jeg må sette i windows cd og trykke 'r'.

Det hjelper ingenting, og når jeg setter i cd'en og ber biosen boote fra cdrom, da finner ikke installeringsprogrammet noen harddisk.

 

Det er en s-ata disk fra seagate (vet ikke hvor gammel) 160gb.

 

Innholdet har ingen betydning...

 

Jeg har satt harddisken i min egen pc, og da fungerer den fint (brukte den da som tilleggshardisk- ikke som os-hdd)

 

Hva kan jeg gjøre? Kan det vere noe på harddisken som hindrer ny-installering? kan da vel evt sette den i den andre og formatere den derifra?

Endret av Becks69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste oppdatering:

 

Når jeg starter pc'en finner han harddisken:

Serial_master_channel0: ST0153153132 (et eller annet)

 

Og om jeg skifter på ledningen på hovedkortet blir det channel 1.

 

Så tydeligvis finner hovedkortet harddisken. Men hvordan skal jeg få installasjonsprogrammet til windows til å finne den? For DET gjør den ikke!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Men hvordan skal jeg få installasjonsprogrammet til windows til å finne den? For DET gjør den ikke!!! thumbdown.gif

 

Vår kjære bill har ikke lagt inn støtte for s-ata kontrollere i XP.

Så, du må laste ned en driver til kontrolleren og legge den på en diskett.

Så, ideet installasjonen starter, trykk F6 knasten. XP install programmet vil da legge inn driveren for s-ata kontrolleren, og vil deretter finne HD`en din.

 

TCJ

Lenke til kommentar
Vår kjære bill har ikke lagt inn støtte for s-ata kontrollere i XP.

Så, du må laste ned en driver til kontrolleren og legge den på en diskett.

Så, ideet installasjonen starter, trykk F6 knasten. XP install programmet vil da legge inn driveren for s-ata kontrolleren, og vil deretter finne HD`en din.

 

TCJ

Med de fleste nyere hovedkort går installasjonen av sata-disker helt automatisk.

Lenke til kommentar
Men hvordan skal jeg få installasjonsprogrammet til windows til å finne den? For DET gjør den ikke!!! thumbdown.gif

 

Vår kjære bill har ikke lagt inn støtte for s-ata kontrollere i XP.

Så, du må laste ned en driver til kontrolleren og legge den på en diskett.

Så, ideet installasjonen starter, trykk F6 knasten. XP install programmet vil da legge inn driveren for s-ata kontrolleren, og vil deretter finne HD`en din.

 

TCJ

vet du hvor jeg kan finne denne?

Det høres ut som det er det som er feilen egentlig...

 

Det er et GIGABYTE hovedkort (AMD)

 

K7 Triton series GA-7VT600 1394

VIA KT600 chipset

Lenke til kommentar
Ligger noen her så jeg..

Silicon Image 3132 SATA Driver (Preinstall driver, press F6 during Windows* setup to read from floppy)

 

det må vere den da?

 

kan noen fortelle meg litt mer eksakt NÅR i installasjonen av windows jeg skal trykke f6? .. drit - pc'en har ikke diskettstasjon heller!! må mekke til noe der!

Endret av Becks69
Lenke til kommentar

Hmm... jeg trykte f6, og det så ut til å fungere - men så gjorde det ikke det. Windows mener at jeg ikke har rett driver/finner ikke harddisken!

 

Kan noen hjelpe meg å finne RETT driver vertfall?

 

 

SEAGATE BARRACUDA 7000.7 160GB som er tilkoblet et:

GIGABYTE 7VT600 1394

 

 

Skal installere windows xp home edition.

 

please help fast! :(

Lenke til kommentar

Vil det hjelpe å flashe biosen? I og med at noen mener at på nyere hovedkort er støtten lagt inn - ergo burde vel en oppgradering av bios hjelpe - eller?

 

Ved produksjon av en biosdisk står det at en skal lage en "oppstartsdiskett" og legge inn bios filene. Jeg har ingen system å ta oppstartsdiskett fra - er det noen triks her?

Lenke til kommentar

AT LAST... funker dette jævla dritet.

 

Måtte lage tre disketter før den godtok filene, "finner ikke filen" my ass!

 

Takk Magic for dette svaret, hjelpte meg mye!

 

Ræva av VIA og ikke legge ut dette mer åpenbart, ikke legge det som en liten folder i en stor zip fil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...