Gå til innhold

Saken er løst!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut fra det du skriver her er det ikke veldig lett å forstå problemene men ved å legge godviljen til er det vel mulig å få med seg noe. Punkt 1 ang. DVD-spilleren er jo løst og det er bare pengene som mangler. La oss tro det løser seg. Dessuten er det ingen dokumentasjon for at det du sier er hele sannheten og da bør du holde navn på produsent/forretning utenfor.

 

Når det gjelder den andre saken med harddisk er det, etter det jeg forstår av det du skriver, ene og alene din feil om den harddisken går i dass og du mister "sensitive" data (kan du utdype hva det er forresten?). De har ingen som helst plikt til å skaffe utstyr som passer med deler fra andre produsenter. Det er ditt valg om du vil ta sjansen og du burde undersøkt på forhånd om det kom til å føre til noe problemer. Du burde også undersøkt med Dell om hvilke alternativer det var.

 

Du har ikke krav på noenting som helst. Du har kjøpt et produkt med noen begrensninger og det må du selv ta konsekvensen av. Det blir som å kjøpe en Ford og kreve at de skal hjelpe deg til å sette inn en Opel-motor og i tillegg kreve å heve kjøpet eller få erstatning om det ikke virker! Her er det du som bærsja på leggen som det heter så fint.

 

Og har du tenkt til å sende dette brevet til noen så værsågod. Men gjør deg selv en tjeneste og tenk deg om minst to ganger ekstra og få noen andre til å lese igjennom og rette opp skriveleif og setningsoppbygging som er fryktelig dårlig, på grensen til uforståelig. Bare et tips hvis du ønsker å bli tatt på alvor.

Lenke til kommentar

http://www.hell.no :grin:

du må aldri kjøpe en kjøpepc og så ha planer om å bygge ut i fremtiden, de er vel litt laget for å vare minst mulig så kunden fort skal måtte kjøpe seg en helt ny pc. en venn av meg kjøpte dell for noen år siden, 733 mhz konge pc som ikke har plass til å bygges ut i det hele tatt. jeg har ikke eksempler på kjøpe-pcer som er expandbare og kan oppgraderes med tiden, dell er iallefall ikke noen stor stygg ulv - de er iallefall ikke de eneste med uoppgraderbare pcer på salgslista...

jeg leste ikke hele posten men jeg synes dell burde gi deg pengene tilbake for det du har brukt på hd og slikt.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall fortelle deg en ting - du kan *ikke* kjøpe en hvilken som helst harddisk og sette den inn i en bærbar. Skal du sette inn en ny harddisk må den være godkjent for bruk sammen med maskinen, bl.a. pga. varmeutviklingen. Det WD skriver at harddisken skal fungere under visse spesifikasjoner gjelder for stasjonære, ikke bærbare.

 

Jeg tror nok dessverre også at det kan være et spørsmål om du har brutt garantien ved selv å åpne maskinen og bytte disk.

 

Husk at mens stasjonære pcer har et standardisert format hvor du kan bytte de delene du vil, er bærbare bygget etter et propriært format som krever særskilte deler. Man kan ofte ikke engang bytte deler mellom ulike modeller av bærbare laget av samme produsent.

 

Tror dessverre ikke du har noen sak. Vil heller anbefale deg å fjerne disken fort før den ødelegger maskina di helt, og få Dell til å bytte disk for deg.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Osram. Pengen kommer nok til deg så snart økonomiavdelingen i Dell har fått oversendt saken og det godkjennes der.

 

Dette med disken rister jeg bare på hodet av. Eksempelet med Ford og Opel hos Osram er et veldig godt eksempel på hva du gjør/har gjort.

 

Bærbare pc-er er langt dyrere enn stasjonære pc-er med tilnærmet samme konfigurasjon. Grunnen til dette er at de bærbare designes for langt røffere forhold enn en stasjonær, og den skal samtidig bruke minst mulig strøm/effekt (og dermed mindre varmeutvikling).

Da kreves det spesielt tilpassede komponenter, deriblant harddisker.

 

Det du har gjort er helt og holdent din egen feil, å belaste Dell med dette er uakseptabelt. Og ikke bruk tiden på å belaste TV2 eller forbrukerrådet heller, de har nok saker av andre karakterer å ta seg av.

Lenke til kommentar

Quote:


El_PoLLa skrev (2002-07-23 21:53):

du må aldri kjøpe en kjøpepc


Eh... og alternativet til en kjøpepc er? En selgepc...? :smile:

 

Quote:


og så ha planer om å bygge ut i fremtiden, de er vel litt laget for å vare minst mulig så kunden fort skal måtte kjøpe seg en helt ny pc.


Nei, de er laget for folk som ikke ønsker/har behov for å putte inn alt mulig rart og som vil ha en maskin som funker. Si hva du vil om ferdige merke-pc'er: Stort sett funker de bra til det de skal brukes til og for målgruppen.

 

Quote:


Jeg har ikke eksempler på kjøpe-pcer som er expandbare og kan oppgraderes med tiden, dell er iallefall ikke noen stor stygg ulv - de er iallefall ikke de eneste med uoppgraderbare pcer på salgslista...


De fleste merke-pc'er fra de siste tre-fire årene kan oppgraderes men en del av dem krever at du bruker produsentens egne deler og har bl.a egne løsninger på skruer/fester etc. Compaq hadde det for en del år tilbake, vet ikke om de har det fortsatt.

 

Quote:


jeg leste ikke hele posten


Da bør du gjøre det før du uttaler deg. :smile:

 

Quote:


men jeg synes dell burde gi deg pengene tilbake for det du har brukt på hd og slikt.


Fordi...?

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: osram på 2002-07-23 22:05 (satt inn diverse smilies)]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: osram på 2002-07-23 22:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 22:04, Osram skrev:

Quote:


El_PoLLa skrev (2002-07-23 21:53):

du må aldri kjøpe en kjøpepc


Eh... og alternativet til en kjøpepc er? En selgepc...?

 

Quote:


og så ha planer om å bygge ut i fremtiden, de er vel litt laget for å vare minst mulig så kunden fort skal måtte kjøpe seg en helt ny pc.


Nei, de er laget for folk som ikke ønsker/har behov for å putte inn alt mulig rart og som vil ha en maskin som funker. Si hva du vil om ferdige merke-pc'er: Stort sett funker de bra til det de skal brukes til og for målgruppen.

 

Quote:


Jeg har ikke eksempler på kjøpe-pcer som er expandbare og kan oppgraderes med tiden, dell er iallefall ikke noen stor stygg ulv - de er iallefall ikke de eneste med uoppgraderbare pcer på salgslista...


De fleste merke-pc'er fra de siste tre-fire årene kan oppgraderes men en del av dem krever at du bruker produsentens egne deler og har bl.a egne løsninger på skruer/fester etc. Compaq hadde det for en del år tilbake, vet ikke om de har det fortsatt.

 

Quote:


jeg leste ikke hele posten


Da bør du gjøre det før du uttaler deg.

 

Quote:


men jeg synes dell burde gi deg pengene tilbake for det du har brukt på hd og slikt.


Fordi...?

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: osram på 2002-07-23 22:05 ]</font>

 

Osram: Hvem døde og gjorde deg til konge? Makan til frekk fyr du er.

 

Tilbake til saken. Divxdude, jeg er redd du ikke får særlig støtte av meg. Mulig kundeservicen til Dell ikke er den beste, men som sagt her før, så får du jo pengene igjen (selv om det har tatt lang tid). På tide å legge den saken bak seg syntes jeg.

 

Når det gjelder harddisken, så er det du som har gjort feilen her. Du burde før du innstallerte disken hendvendt deg til Dell, og spurt om den "passet" inn i din maskin. Da ville du spart deg, tv2 og forbrukerrådet for alt dette.

 

Lurer på hvor mye dette har kostet i brukte timer rundt omkring :smile:

 

Uansett lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 22:38, SofaKingLame skrev:

Ja osram, senk temperaturen i skallen din, og slutt og kritiser folk som er idioter! (no reply)



ja, det er lov å prøve, og han har en vilje du ikke bør ødelegge, særlig når han har kommet så langt.

Selv om jeg stiller meg under tvil på HD'ene synes jeg at Dell har brukt altfor lang tid angående DVD-spilleren. Dette er hva man kaller svak support og dårlig fremtreden fra Dell sin side. Hvis han ikke får pengene sime snarest synes jeg at han nesten fortjener å heve kjøpet og alt(HD'ene tatt i betraktining) :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 22:53, [sETE] skrev:

ja, det er lov å prøve, og han har en vilje du ikke bør ødelegge, særlig når han har kommet så langt.

Selv om jeg stiller meg under tvil på HD'ene synes jeg at Dell har brukt altfor lang tid angående DVD-spilleren. Dette er hva man kaller svak support og dårlig fremtreden fra Dell sin side. Hvis han ikke får pengene sime snarest synes jeg at han nesten fortjener å heve kjøpet og alt(HD'ene tatt i betraktining)
:grin:


 

Selvfølgelig har han lov å prøve og det skrev jeg også i min første post. Forutsatt at det som er skrevet stemmer med virkeligheten er jeg også helt enig i de har brukt for lang tid i forhold til den første saken og at dette i såfall er svak support og dårlig fremtreden.

 

Spørsmålet her er imidlertid ikke hva han fortjener, men hva han har krav på. Han har ikke krav på noenting i forhold til det med harddisken. Trist men leit.

 

Til de som stiller spørsmål med hensyn til tempraturen i Osram sin pære så tar vi den privat. Les meldinger der og svar der eventuellt. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-23 23:00, Osram skrev:

Quote:


Den 2002-07-23 22:53, [sETE] skrev:

ja, det er lov å prøve, og han har en vilje du ikke bør ødelegge, særlig når han har kommet så langt.

Selv om jeg stiller meg under tvil på HD'ene synes jeg at Dell har brukt altfor lang tid angående DVD-spilleren. Dette er hva man kaller svak support og dårlig fremtreden fra Dell sin side. Hvis han ikke får pengene sime snarest synes jeg at han nesten fortjener å heve kjøpet og alt(HD'ene tatt i betraktining)
:grin:


 

Selvfølgelig har han lov å prøve og det skrev jeg også i min første post. Forutsatt at det som er skrevet stemmer med virkeligheten er jeg også helt enig i de har brukt for lang tid i forhold til den første saken og at dette i såfall er svak support og dårlig fremtreden.

 

Spørsmålet her er imidlertid ikke hva han fortjener, men hva han har krav på. Han har ikke krav på noenting i forhold til det med harddisken. Trist men leit.

 

Til de som stiller spørsmål med hensyn til tempraturen i Osram sin pære så tar vi den privat. Les meldinger der og svar der eventuellt. :smile:

jepp

Lenke til kommentar

Takk for alle gode innlegg, folkens!

 

Men hør her folkens.

 

Dell har kommet med en løsning for flere harddisker, og da kan kunden senere putte inn flere harddisker. Da tar kunde dette som selvfølge og regner med at Dell har bra nok kjøling. Og sensetive filer, er regnskap, og viktige dokumenter for en bedrift.

 

Og en annen ting. jeg hever etter paragraf 37 i kjøpsloven. De har rett og slett brukt for lang tid. det er årsaken til at jeg hever kjøpet.

 

Dette må da vel være fornuftig?

Lenke til kommentar

Ut ifra hva du skriver, forstår jeg det slik at du har en stasjonær pc? (Bærbare pleier ikke ha plass til 2 HD)

 

Biten med penger igjen er helt bankers. Fy Dell, men den biten med HDen vil jeg heller si er ditt problem. Det er ikke utenkelig at du har brutt en forsegling på kabinettet (Noen med erfaring fra dell? Vet endel andre har brukt det) og dermed mistet garantier o.l. At HDs avgir varem er jo en kjent sak, så det var muligens (som noen nevnte) noe du burte ha sjekket før du kjøpte HDen? Det finnes HDer som ikke avgir så mye varme.

 

(Må ta forebehold da jeg ikke vet hva som står på dell sine web sider og dokumentsajon som følger PCen)

 

Addet:

Hehe, divxdude var raskere enn meg :smile: Men det viser jo at de tenker i samme baner som meg. Redd du må ta en sjans på den disken (evt flytte den i kabinettet for å bedre varmespredning) eller selge den og gå til anskaffelse av en "kald" disk. Sikkert noen som kan peke på en bra 5400 disk i HD forumet. Evt bruke en 4200 disk beregnet på bærbart. Bør være kald?

 

 

_________________

Pragmatisk idealist..... :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: m-kane på 2002-07-24 15:41 ]

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med firmakjøp så er det riktig at kjøpsloven, eller forbrukerlovene, ikke gjelder. Avtalelovgivningen gjelder derimot i den grad du kan påberope deg at selger ikke har oppfylt sine forpliktelser. Men som mange over har skrevet, det er ikke tilfelle her.

 

Jeg kan heller ikke se at tidsaspektet skal bety noe. Når det gjelder den DVD spilleren så er det gitt en aksept på at du får penger tilbake - og det er også en avtale. Du kan ikke trekke den aksepten, eller hvis det var du som ba om penger først, du kan ikke trekke tilbudet etter at aksept er gitt av motparten.

 

 

Edit: tatt bort stor feil :oops:

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-07-24 16:24 ]

Lenke til kommentar

når man kjøper en pc som er ferdig produsert så

godtar man eventuele kriterier i fra produsenten.

slik som ikke åpne pc'n da ryker garantien.

ikke sett in hw som ikke er teste å godkjent av leverandøren osv.

 

du har sotti in en stykke hw som ikke er godkjent eller teste ut eller en gang levert i fra dell.

å du forventer å få det retunert å pengene tilbake.

 

 

du er evig optimist. det vil ikke skje trur jeg.

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...