Gå til innhold

Den ultimate laptop til Linux


Anbefalte innlegg

*alt*? Inkluderer det BIOS?

 

emnet var oppe på fedora-devel for en tid siden...

Helst alt, men jeg mente aldri BIOS. Jeg skal kunne bruke maskinen uten ufri programvare.

 

Jeg skal ha den ultimate laptop. Etter jeg har installert en distro med en helt vanlig kernel (vanilla 2.4 eller 2.6) så skal alt fungere. Som sagt tidligere så kan jeg akseptere ekstern driver til trådløst, men den skal være fri.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*alt*? Inkluderer det BIOS?

 

emnet var oppe på fedora-devel for en tid siden...

Helst alt, men jeg mente aldri BIOS. Jeg skal kunne bruke maskinen uten ufri programvare.

 

Jeg skal ha den ultimate laptop. Etter jeg har installert en distro med en helt vanlig kernel (vanilla 2.4 eller 2.6) så skal alt fungere. Som sagt tidligere så kan jeg akseptere ekstern driver til trådløst, men den skal være fri.

Hva er forskjellen på firmware som ligger lagret fast på chip'en (BIOS) og som er lagret på disken når pc'n er av?

Lenke til kommentar
Forskjellen er at den ligger i HW.

Jeg ser poenget ditt, men da synes jeg faktisk BIOS er minst like viktig at er fri.

 

For å spare penger så har intel flytta firmware fra chipen til harddisk, dette er og blir binært. Software driverene er noen av de beste på markedet, og er fri programmvare.

 

Det er ikke bra, OpenBSD bla. nekter å shippe driverene, men jeg synes ikke dette er noe mindre "viktig" enn en fri BIOS.

 

http://linuxbios.org/index.php/Supported_Motherboards

Lenke til kommentar

Hp sine makiner kjem til å bli ganske lovande siden dei skal få støtte for all hardware i linux "ut av eska" det er snakk om ubuntu, og alt fra bluetooth til acpi og irda.

 

Kjører sjøl no på ein Toshiba portege m200 med 12" sxga+ skjerm, geforce 5200, pentium m 1.7, ipw2200 bg wlan, acpi suspend to ram, tablet skjerm med trykkfølsomheit i gimp osv. Betalte 11500 frå usa rundt juletider, fikk med tre års garanti og har no kjøpt norsk tastatur (sølte øl på det gamle) . Einaste ulempe er mangel på innebygd dvd-drev, men det savnar eg særs sjelden då alt kan ordnast på nett, installerar linux på hden ved å sette den i ei anna maskin då eg ikkje eig eksternt drev. Einaste hardware som ikkje fungerar er ein sd slot, to av tre mikrofonar og ein retningssensor, sd-sloten kan nyttast som floppyemulator om du legg inn eit floppy bilde med ein ekstern sd kortlesar.

 

Særs fornøgd, ypperlig å kjøre suse 9.3 på. :love:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg laptop.

 

Valget falt for en Fujitsu Siemens Amilo L1300. Dette er en helt "vanlig" maskin med Intel 855GM brikkesett, Realtek 8139 nettverkskort, Prism54 kompatibelt trådløst og 15" widescreen.

 

Det første jeg gjorde var å installere Slackware 10.1 (eneste CD'en jeg fant), Slackware 10.1 kjører kernel 2.4.29 og alt så ut til å fungere etter installasjonen (suspend fungerte ikke). Etter en reinstallering av Slackware Current (2.4.31) og oppdatering til kernel 2.6.12.2 så fungerer alt nå perfekt (litt små problemer med suspend enda, men skal nok finne en løsning på det).

 

Det eneste "problemet" jeg fikk var med skjermen, jeg måtte bruke 855resolution for å få rett oppløsning.

 

Er totalt sett veldig fornøyd med kjøpet :)

 

Er det den ultimate laptop? Vel, ikke langt unna.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Kjempebump, men jeg er akkurat nå på utkikk etter laptop selv. Jeg brant meg litt på den forrige jeg kjøpte, og vil være sikker på at alt virker uten så veldig mye stress denne gangen. Har litt strammere budsjett (Fra 6k til 8k), men trenger ikke noe fancy, skal bare bruke den til enkelt bruk. Har kikket litt på Acer maskiner(Kommende 2428 serie og 1642ZWLMi), men er veldig usikker på wlankort(Dette er desidert det viktigste for meg, kan godt være intel kort, men det må _virke_), hadde en laptop nå hvor jeg måtte bruke acerhk-modulen for i det hele tatt å starte wlankortet, dette er ikke aktuelt nå.

All hjelp mottas med stor takk

:)

Lenke til kommentar
Har kikket litt på Acer maskiner(Kommende 2428 serie og 1642ZWLMi), men er veldig usikker på wlankort(Dette er desidert det viktigste for meg, kan godt være intel kort, men det må _virke_), hadde en laptop nå hvor jeg måtte bruke acerhk-modulen for i det hele tatt å starte wlankortet, dette er ikke aktuelt nå.

All hjelp mottas med stor takk

:)

6409784[/snapback]

 

det var litt av en bump, ja... har selv en acer, en tm8000-serie, og min bedre halvdel har en tm291. det jeg kan si om disse maskinene er ta de er fantastisk gode maskiner. kjempekvalitet og mye for pengene. jeg kjører ubuntu dapper på min, og så vidt jeg kan skjønne funker alt bortsett fra den interne kortleseren ut av boksen. har prøvd et par andre distroer, og jeg har generelt lite problemer med å få ting til å virke helt fint.

 

den har IPW 2200, noe jeg tror er rimelig standard på acer-maskiner, og som vel funker ut av boksen på 2.6-kjerner og senere.

Lenke til kommentar

Har Thinkpad med stort sett kun intel deler. Her funker alt, også skjermkort og netverkskort uten problemer, også i Live-CD'er, selv om skjermkortet ikke er til å skryte av. Man kan fint spille spill som Planet Pinguin Racer uten problemer, men noen av skjermbeskytterne som krever litt kan hakke en del.

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Jeg kjører SuseLinux på en IBM Thinkpad R51, hadde ingen problemer med drivere og lignende under installasjonen  :) En kompis kjører Sarge på sin R50e, han hadde heller ingen store problemer med drivere så vidt jeg vet.....

6413874[/snapback]

Kan vel legge til at jeg bruker "sannsynligvis" en fra den siste utgaven av R50e. Har testet ut ca litt over en håndfull distroer, den eneste jeg har hatt problemer med er en mindre kjent som heter et eller annet med Musix Linux eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...