Gå til innhold

Den ultimate laptop til Linux


Anbefalte innlegg

Har i det siste vurdert å skaffe meg ny laptop siden den jeg har begynner å bli veldig gammel. Jeg har en Compaq Armada (P-II 300mhz, 64MB RAM og 6GB HD).

 

Det eneste som holder meg tilbake er at den jeg har er den beste laptop jeg har hatt når det gjelder støtte i Linux. Det vil si at lydkortet, skjermkortet (flere skjermer) og ACPI fungerer perfekt (strømstyring, sleep osv) i kernel 2.4 og oppover.

 

Hva er den ultimate laptop til Linux?

 

Krav:

- Ikke over 10.000,-

- Skjerm(kort) helst med støtte for oppløsninger over 1024x768 og støtte for opptil to skjermer

- Trådløst nettverkskort

- Veldig bra batteritid

- Alle ACPI funksjoner skal være støttet av vanilla kernel

- Jeg vil kun bruke frie drivere som følger med i vanilla kernel (til trådløst kan jeg akseptere eksterne drivere).

 

Finnes denne maskinen?

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker G556 (tror jeg) fra mulitcom.com (eller var det .no?). alt funker i ubuntu, men det er ATI skjermkort. det funker, men vi vet jo alle at nVidia-driverne er kommet lengre. er også litt ufornøyd med batteritiden.. ikke vet jeg hva som er vanlig. første laptop på lenge. ellers så er multicom veldig flexibel ang. hardware.

Lenke til kommentar

Eg har ein ibm T41. Kosta i sin tid 16k, no rundtom 11-12k.

Alt fungerer på den. Inkludert "Fn" taster og taster for lyd o.l.

 

Men.... Skjermkortet er eit radeon 7500, og eg veit ikkje kordan det er med fleirskjermstøtte for dette, for eg har ikkje testa. Men kan gjøre eit forsøk viss eg får tid.

 

Einaste eksterne drivere eg trenger er til ipw2100 kortet. Disse er frie (ikkje firmwaren sjølvsagt) og meget gode.

 

Edit:

Testa suspend-2-ram og det virka heilt fint, har ikkje satt opp suspend-2-disk, så det veit eg ikkje om virker. Og ja, nettverket kom opp automatisk ved resume. (det har vel ikkje alltid vert tilfelle med andre maskiner)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Jeg har en Compal CL56, som aldri har kjørt Windows, kun GNU/Linux.

 

Maskinen har god skjer, bra wlan kort og har over 4 timer batteri.

 

Jeg har fått alle komponentene til å virke, uten noe særlig problemer. Det aller meste virker automatisk med Ubuntu Hoary. For litt mer spesifike problemer så får man en god veiledning på denne CL56 Linux guiden:

http://heim.ifi.uio.no/~krisvh/linux/cl56.html

Eneste er jo ATI driverene, men de kommer seg de også.

 

Suspend til disk og suspend til ram virker uten videre på Ubuntu Hoary.

 

De selger bla. maskinen på Digital Impuls og Multicom. Jeg kjøpte den over disk i butikken i Oslo, og er veldig fornøyd med pris og service.

 

Jeg sjekka opp det meste av maskiner før jeg kjøpte denne, og er veldig fornøyd. Den er som de andre komponent baserte maskinene veldig billig. Men er mer "tight" og har en litt mer proff finish enn feks. AOpen eller Elitegroup (G556 er vel en slik en?) maskinene. Disse er riktignok en 500-1000 kr billigere...

Lenke til kommentar
Så grei ut de maskinene. Er ACPI støtten bra?

 

Når det gjelder skjermkort så skal jeg ikke ha nVIDIA. Kan gå for ATI, men kortet må da være mellom Radeon 7000-9200.

-ACPIen funker som den skal. har laget et kort bashscript for å deaktivere speedstepingen når jeg skal sove, for vifta bråker en del når den stepper opp.

-skjermkortet er Mobility Radeon 9700 128MB. kjører half life2 og battlefield2 (i win) uten større problem

-wlankortet er ipw2200 så foreløpig kan man ikke lete etter nøkler og sånt med den. kjedelig.

-1400x1050

 

kostet 12k i desember

 

men jeg har ikke sjans til å nå 4t standby tror jeg. i teorien har den det, men ..

ellers storfornøyd

Lenke til kommentar

Jeg kan jo nevne AOpen 1557 en gang til, siden det er den jeg bruker. Orker ikke å forklare mer, siden jeg har gjort det nokk ganger føler jeg. Men den er ganske lik CL56 og G556 med tanke på specs, og ACPI, wlan, lyd, firewire og alt jeg nå bruker fungerer bra.

Lenke til kommentar
-wlankortet er ipw2200 så foreløpig kan man ikke lete etter nøkler og sånt med den. kjedelig.

For ikke mange uker siden introduserte ipw2200-prosjektet monitor mode. Det fungerer strålende. Jeg har ikke fått luket frem noen nøkler selv enda, da det eneste trådløsnettet som er i nærheten uten at jeg må flytte på meg har for liten aktivitet til at jeg finner interessante pakker. Den finner imidlertid noe, og monitor mode ser ut til å funke fint.

Lenke til kommentar

Ditto. Må bare gidde å ta med maskinen på en kjøretur snart og finne et mer aktivt nettverk selv :)

Fant som sagt et aksesspunkt her, men det er ingen aktivitet der, så det eneste jeg får tak i er ukrypterte pakker aksesspunktet spytter ut, og da får jeg jo ikke tak i nøkkel.

Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt for mye off topic, men jeg drister meg til å poste siden vi var så godt i gang.

 

Har installert Airsnort, men får ikke sniffet noe. Satt på monitor mode, men det skjer liksom ingenting. Jeg har en følelse av at det er noe som ikke er helt som det skal:

eth1      unassociated  ESSID:"WLAN" 

          Mode:Monitor  Frequency=2.462 GHz  Access Point: 00:00:00:00:00:00 

          Bit Rate=0 kb/s  Tx-Power=20 dBm 

          RTS thr:off  Fragment thr:off

          Power Management:off

          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0

          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0

          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0  Missed beacon:0

Lenke til kommentar
Dette blir kanskje litt for mye off topic, men jeg drister meg til å poste siden vi var så godt i gang.

 

Har installert Airsnort, men får ikke sniffet noe. Satt på monitor mode, men det skjer liksom ingenting. Jeg har en følelse av at det er noe som ikke er helt som det skal:

eth1      unassociated  ESSID:"WLAN" 

          Mode:Monitor  Frequency=2.462 GHz  Access Point: 00:00:00:00:00:00 

          Bit Rate=0 kb/s  Tx-Power=20 dBm 

          RTS thr:off  Fragment thr:off

          Power Management:off

          Link Quality:0  Signal level:0  Noise level:0

          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0

          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0  Missed beacon:0

MAC-adressen er i hvert fall ikke satt. :)

Lenke til kommentar
Einaste eksterne drivere eg trenger er til ipw2100 kortet. Disse er frie (ikkje firmwaren sjølvsagt) og meget gode.

Da er ikke kort fra Intel aktuelt. Mitt krav er at alt skal være fritt, dette omfatter også firmware.

*alt*? Inkluderer det BIOS?

 

emnet var oppe på fedora-devel for en tid siden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...