Gå til innhold

Pentium m eller pentium 4?


Anbefalte innlegg

Hjelp hjelp!

 

Skal kjøpe ny pc, enten en bærbar eller stasjonær, mest lyst på en bærbar, men sliter fært med å skjønne den store forskjellen på prosessorene..Hvordan kan man egentlig sammenlikne disse to foreksempel, når det gjelder prosessorytelse? Og generell ytelse? På forhånd tusen takk! :D

 

Intel® Pentium® 4 Prosessor 640 med HT teknologi

(3.0GHz, 800MHz FSB, 2MB cache)

Chipset Intel® 945p

Minne 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz

Harddisk 500GB SATA Harddisk RAID 0 Stripe 2x250GB,

Grafikkort 256MB PCI Express™ nVidia Geforce 6800

 

Intel® Pentium® M Processor 740

(1.73GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB )

915PM

Minne 1024MB DDR2 SDRAM 400Mhz (2x512MB )

Harddisk 80GB IDE (5.400 RPM)

Grafikkort 128MB ATI Mobility™ RADEON™ X300

Skjerm 15.4’’ WSXGA (1680x1050)

Endret av miggsni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville uten tvil ha gått for alternativ 1. Den er bedre i alt.

 

CPU messig vil vel en P4-M 1,73 tilsvare noe sånt som en P4 2,5Ghz.

 

Har en Dell M60 med P-M 1,6 og det var en gedigen skuffelse. P4-M matcher vel egentlig ikke på noen måte en "ekte" P4 CPU. (korriger meg hvis jeg tar feil) Se på Tomshardware.com.

 

Eneste samenlignbare testen jeg fant var vel Quake 3 Arena

 

P4 640 3,2GHz 461,8 fps

Pentium M 1,6GHz 233 fps

 

Ellers var Pentium M 1,6 ikke så dårlig på MP3 koding. 104 sek på 178 Mb

P4 640 100 sek på 182 Mb

Lenke til kommentar

Skal du ha bærbar bør du gå for Pentium-M. Den andre maskinen ser ut som det er en stasjonær, grunnet grafikkort og harddiskløsning.

 

Fordelene med Pentium-M er:

-bruker mindre strøm, derfor lever bateriene MYE lenger.

-den yter vesentlig mer pr MHz

Ufordel:

-mangler hyperthreading.

-mangler mulighet for å kjøre 64bits OS.

 

Men det ser ut som P-M løsningen der er satt opp med feil hastighet på minne, men det kan være meg som tar feil.

 

Men uansett, mitt tips er å kjøpe en løsning med P-M hvis du skal ha bærbar, den andre er ikke mer bærbar enn at du trenger strøm der du tar med deg maskinen.

Lenke til kommentar

Dette har jeg også lurt på, jeg er i samme situasjon. Alle sier at Pentium M "yter mer pr MHz" -- hvilken betydning vil det ha i praksis? Ta for eksempel spill. På system requirements står som oftest "minimum requirement: 2,8 GHz" eller noe sånt. Hvordan vil en Pentium M klare dette? Fins det noen "oversettelsestabell" for ytelsene mellom Pentium M og Pentium 4? Er det i det hele tatt mulig å få Pentium M som yter tilsvarende til 3,2 - 3,4 GHz?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Nei det finnes ikke en oversettelses tabell.Forskjellene i ytelse varierer fra applikasjon til applikasjon. Men det er på samme måte som for Athlon 64. Pentium-M er vel litt sterkere enn A64 per MHz, men ikke så langt unna, så det er kanskje lettere å sammenligne med den prosessoren.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest test etter test, og blir ikke mye klokere, for testene synes å vise motstridende ting... :hmm: Spesielt angående gaming performance. tomshardware-testen viste at en (overclocked) Pentium M kom best ut i en gaming-test, mens en annen test viste det motsatte... Men det virker som om AMD Athlon kommer godt ut i mange sammenhenger generelt. Dette er en prosessortype jeg vet lite om. Hvordan ligger den an hva temperatur / støy / batteritid angår? Hvordan skal jeg tolke f.eks. "AMD Athlon 64 3400+" -- hva betyr 3400 + ? Hvilke PCer bør man se på hvis man vurderer AMD-prosessorer? (Acer??)

 

I'm a n00b, and I'm proud of it ;)

Lenke til kommentar

:)

 

Turion heter vel bærbar modellen til AMD

3400+ betyr at den skal yte som en P4 3,4GHz.

 

Men det er vel bare en antydning. PR rating kaller de det.

Men med en Athlon prosessor så får du en som er billigere i forhold til ytelse, og den bruker mindre strøm, og er derfor kjøligere. I tillegg har den en funksjon som gjør at den klokker ned prosessoren når den ikke har behov for all kraften. Og det gjør at viftene kan gå saktere, noe som ofte er en fordel. Personlig er jeg glad i A64, men det er litt smak og behag. Men til spill er den bedre enn P4, og ikke så ulik P-M i samme prisklasse, litt bedre stort sett.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill folkens, man blir jo lettere forvirret i denne datajungelen og dette med pentium m og pentium 4 har jeg tenkt på lenge..Det første eksempelet var fra en stasjonær ja, så noen spurte om det, så sånn sett er vel den en god del kraftigere, men kjekt med en bærbar å dra med seg til studier :yes: Uansett ble jeg da litt klokere hvertfall :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...