Gå til innhold

Endelig skikkelig linje!


Anbefalte innlegg

La meg utdype (evt. hopp til nederste linje):

 

Jeg bor i et litt pussig nabolag i Oslo, som var tilknyttet en god gammeldags telefonsentral. Da vi flyttet inn i huset, sommeren 2000, ble vi stadig lurt til å tro at vi kunne få bredbånd, men hver gang endte det med at vi fikk en beklagende e-post, eller at trivelige menn fra diverse kundesentra i Bergen (flott by!) tok kontakt og resiterte en tekst som minnet sterkt om den man kunne finne i en av de mange beklagende e-postene. Hvorfor? Jo, telefonsentralen vi var tilknyttet var som sagt for gammel, og dermed var det bare Telenor som kunne redde dagen. Vi hadde ikke kontaktet Telenor tidligere, fordi de var og er som kjent meget dyre. Kontakt ble opprettet, og vi spurte hvorvidt de hadde tenkt å bygge ut sentralen vår.

 

- Nei, det kan jeg dessverre ikke svare Dem på, for det er Bravida som har ansvaret for utbygging av telefonlinjene.

- Å nå. Kan De være vennlig å gi meg telefonnummeret til rett mann i Bravida?

- Vel, De kunne jo få nummeret til kundesenteret...

- (sukk). Ja takk!

 

Vi kontaktet Bravida, men nei da, intet lys i enden av tunnelen. Ja vel, tenkte vi. Hva nå? Vi begynte å se etter andre løsninger. Laser, satellitt, ja alt innen trådløs teknologi egentlig, men enten var det installasjonskostnader av en annen verden, eller så var det... vel, det var vel egentlig bare det at det ble for dyrt.

 

Vi gav litt opp...

 

...Fire år senere...

 

En dag i Januar 2004, tok en av oss nok en gang kontakt med Bravida, og gjett hva?

- ...så vi regner med at utbyggingen er i boks allerede i løpet av kommende uke.

- Unnskyld meg, men hva sa De?

- Jo, eh, altså vi regner med at utbyggingen er i boks allerede i løpet av kommende uke.

(stille)

- Ja vel, ja takk skal De ha...!

 

Etter at samtalen var over, ble det ganske høylytt på stuen. Gleden var til å ta og føle på, for Dial-up var dermed en saga blott.

Vi begynte straks og lete etter beste internettleverandør, og etter omfattende studier av diverse fikse forbrukerkalkulatorer, kom vi frem til at Kvalito var kjappest og billigst.

 

Kvalito... Noen husker kanskje dem, hvis ikke kan du jo sjekke denne linken.

 

Bortsett fra at jeg faktisk måtte dra ned til lokalene til Kvalito og hente modemet selv, gikk alt knirkefritt... men etter kun et par dager, ble selskapet slått konkurs, og vi havnet nok en gang i limbo. Det gikk litt tid, og så ble det kjent at det mystiske selskapet MTULink hadde kjøpt opp Kvalito. Selv hadde jeg bare hørt om MTULink i forbindelse med mobilrekvisita, men det viste seg altså at de drev med internettleveranse på si.

 

Vi fikk en 1024/256 linje, og lenge var vi ganske fornøyd. Litt problemer av og til har det riktignok vært, men det har jeg inntrykk av at er gjengs i bransjen.

 

Men 256 ut er ikke ideelt, særlig ikke når man er flere på linjen, så nå har vi nok en gang begynt jakten på vår "perfekte internettlinje".

 

Men så, og tilsynelatende helt ut av det blå, fant MTULink ut at de skulle øke hastigheten vår fra 1024/256 til 3000/400, og det kostnadsfritt! Hurra! Jakten er over for denne gang.

 

:!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor har ikke brebåndlevrandørene fått fingen ut tidligere? Har hatt 10 000/10 000 linje i et (?) år nå. så teknologien er her, den blir bare ikke brukt.

Lyse, eller bredbåndfabrikken?

Skal få oss lyse 4/4 mbit til 350 tror jeg, tror ikke det blir 10/10mbit, da vi ikke har bruk for så mye. Pappa fikk tilbud om det i den hjemmepc ordning greia, men vet ikke om vi også må kjøpe pc da, uansett, 450 for 4/4 mbit er bra.

 

Gratulerer til trådstarter, seriøst, hvordan overlevde du på dial up, jeg hadde daua.

Lenke til kommentar

Kanskje det er med dial-up som mobiltelefon? Jeg har store problemer med å se for meg hvordan jeg skulle klart meg uten mobilen nå, men jeg fikk jo gjort avtaler med folk før jeg fikk den også.

 

Men jeg savner lyden litt da. dutt-dutt-dutt-ditt-ditt-dutt-dutt-klikk-klikk-brrrrrrriiiiiiiiiiiiiiiiiirnnggguiuuuuuuu-iiiiiuuuiiiiu osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...