Gå til innhold

Vidregående: VK1 Flyfag?


PC^2020

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, søkte på dette som førstevalg til neste skoleår. Har muligens gode nok karakterer for å komme inn. Men spørsmålet er om jeg skal gå der eller ikke?

 

ER det noen som har gått linja, eller kjenner en som kjenner en?

Er du interessert i fly så er denne linja ganske interessang.

 

Flyfag går over 2 år.

 

1 år er et år der man får basiskunnskaper om det meste og har disse fagene:

 

Aerodynamikk

Materiallære

Elektrisitetslære

Digitalteknikk

Vedligeholdsteknikk (første del av andre år også)

Elektronikk

Fysikk

Matte

og almennfag

 

2 år

 

Da velger man om man vil gå avionikk (elektronikk osv) eller flyteknisk (mer mekanisk)

 

 

Man tar eksamen i alle fagene (ikke almenn, men kan jo komme opp i muntlig).

Eksamen består av multiplechois opgaver, flervalgsoppgaver med 3 alternativ derav 1 er riktig. Dette høres jo enkelt ut, men det er det ikke. :p

 

Målet er å få over 75% på alle eksamner for da har man oppfulgt JAR kravene og man jobbe hvor som helst i verden og man kan bli tekniker.

 

Stryk (karakteren 1) ligger på 50% (elns)

 

På sola hadde vi modulbasert undervisning der man har 2 fag om gangen(utenom aslmennfag) som man gjør seg ferdig med og tar eksamen, og så starter man et nytt fag, Dette syns jeg var en veldig god måte å gjøre det på, mens Explorer (som går i Bodø) var fornøyd med deres måte.(alle eksamner i slutten av året)

 

Ellers så svinger det jo veldig i luftindustrien så for de som skal jobbe som flymekaniker så er fremtiden usikker, men det vil jo alltid svinge opp og ned. :)

 

Jeg syns det har vært et flott og lærerikt og kan trykt anbefale dette til andre. ;)

 

 

Edit: Elektronikk delen av vk1 kan være utrolig enkel, er stortsett bare repetisjon fra gk elektro, unntaket er jo digitalteknikk der man har en bok på 900 sider skrevet på engelsk og i tillegg fullt av tilleggs kompendier. Overlever det også.:wee:

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Nettopp pga. usikkert arbeidsmarked valgte jeg å la vær og søke meg inn på flyfag vk1 i fjor, og gikk heller på vk1 automasjon. Selv om automasjon er gøy, angrer jeg på at jeg ikke søkte flyfag. Tror det lureste er å gå for det du selv vil bli, så slipper du å angre etterpå.

 

Til neste år forsetter går jeg videre på VK2 Automatiker, er tross alt ett ganske kult fag det og. Men på en eller annen måte skal jeg jobbe med fly i framtiden, men foreløpig satser jeg på den utdanningen jeg har begynt på.

Lenke til kommentar
Til neste år forsetter går jeg videre på VK2 Automatiker, er tross alt ett ganske kult fag det og. Men på en eller annen måte skal jeg jobbe med fly i framtiden, men foreløpig satser jeg på den utdanningen jeg har begynt på.

Hvordan er egentlig vk1 auto? Har søkt meg inn der til neste semester. Har hørt at det nesten bare er teori?

Lenke til kommentar
Til neste år forsetter går jeg videre på VK2 Automatiker, er tross alt ett ganske kult fag det og. Men på en eller annen måte skal jeg jobbe med fly i framtiden, men foreløpig satser jeg på den utdanningen jeg har begynt på.

Hvordan er egentlig vk1 auto? Har søkt meg inn der til neste semester. Har hørt at det nesten bare er teori?

Det er langt ifra bare teori. På Bergen Maritime hadde vi nesten bare praktisk det første halvåret, hvor vi koblet opp anlegg, feilsøkte osv. Det siste halvåret hadde vi mest teori, men litt praktisk framdeles. Tror det er 60% praktisk, og 40% teori (ikke medregnet allmennsfagene). Er en utrolig gøy linje og gå på, hvor du lærer utrolig mye iløpet av ett år. Ta en titt på http://psykolefse.jorgis.com/school , hvor jeg har lagt ut en del praktiske oppgaver som ble gjort i fjor :thumbup:

 

Denne oppgaven var nok den største: http://psykolefse.jorgis.com/school/index....id=26&Itemid=43

Endret av Psykopatisk Kaffelefse
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

kom da inn på flyfag, skedsmo skole.. om noen andre skulle begynne der: snakkes :cool:

 

Nå er jeg ikke så voldsomt intresert i fly egentlig, men det er greit nok, jeg er veldig intresert i mekanikk/elektronikk da.

 

Så en ting til jeg lurer på er: Når jeg er ferdig med 2 år her, kan jeg da søke meg lærlingplass som sånn servicelektroniker?

Lenke til kommentar
kom da inn på flyfag, skedsmo skole.. om noen andre skulle begynne der: snakkes :cool:

 

Nå er jeg ikke så voldsomt intresert i fly egentlig, men det er greit nok, jeg er veldig intresert i mekanikk/elektronikk da.

 

Så en ting til jeg lurer på er: Når jeg er ferdig med 2 år her, kan jeg da søke meg lærlingplass som sånn servicelektroniker?

grattis! :thumbup:

hva hadde du i snitt? har lyst til å søke det til neste år, men lurer på om jeg greier å få gode nok karakterer :p

Lenke til kommentar
Så en ting til jeg lurer på er: Når jeg er ferdig med 2 år her, kan jeg da søke meg lærlingplass som sånn servicelektroniker?

Nei, det kan du ikke. Du kan få læreplass innen flyindustrien og det er det.

 

Det som er litt kjedelig er at det utdannes alt for mange flymekanikere og avionikere i landet. Det er fullt mulig legge ned en skole eller to med tanke på hvor mange elever som kommer ut hvert år i forhold til læreplasser. Hvis man ikke får læreplass, som jeg, har man kastet bort to år av livet som man kunne brukt på noe mer givende. Det eneste jeg føler jeg sitter igjen med fra flyfag er et par vennskap som er kjekke å ha, det er det eneste.

 

Jeg vil anbefale deg å se hvordan du liker første året og se om du vil fortsette på flyfag. Hvis ikke, ta et nytt VK1.

 

Lykke til forresten!

Lenke til kommentar

Jo takk, tja snittet mitt er jeg da ikke sikker på hehe, men noe rundt 4.6 eller noe slikt.. men en ting jeg kom over:

 

" For å arbeide innenfor sikkerhetssonene på norske flyplasser stiller Luftfartsverket krav om utvidet vandelsattest (uttømmende politiattest). Selv påtaleunnlatelser og bøter på et beskjedent nivå kan medføre at nødvendig adgangskort ikke kan utstedes. "

 

Før i år så fikk jeg ett forelegg på 1000 kr. Vil dette medføre at jeg faktiskt ikke kan jobbe på flyplass da?

 

Jeg har ca en uke på å bestemme meg.

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...