Jack Jazzrabbit Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Har lest litt rundt i forumet her og søkt etter innlegg, men har likevel ikke fått konkret svar på mitt problem. Jeg har bestilt en 80 (74) GB Raptor som er på tur i posten, og når den ankommer har jeg tenkt å bruke Norton Ghost 9 til å legge over ALT fra den gamle OS disken over på Raptoren. I denne sammenheng lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å få dette til å gå så knirkefritt som mulig? Forslag: - Installere Ghost 9 på gammel OS. - Sette inn Raptor-disken. - Formatere/partisjonere Raptoren? - Bruke Ghost for å legge over ALT på den gamle disken til den nye (Har ikke brukt Ghost før, så her trenger jeg hjelp) - Slå av maskinen, fjerne gammel OS-disk, la Raptoren stå, starte opp maskinen igjen. - Maskina skjønner at Raptoren er den nye OS-disken og kjører opp normalt, ALT funker som før, bare mye raskere... Er det så enkelt som i listen jeg har laget? Hadde vært kjempefint om noen kunne hjelpe meg. Mvh shilseth
Jarmo Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 (endret) Hvordan vil det gå med SATA-drivere ? Andre disken er vel ATA disk.... Endret 14. juni 2005 av jarmo
reallars Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Vet ikke om det er nødvendig, men jeg ville definitivt formatert og lagt inn windows på nytt i forbindelse med bytte av OS-disk. Slik ville jeg gjort det: -tatt ut den gamle disken -satt inn den nye og installert windows og alle programmer -satt inn igjen den gamle og kopiert over alle dokumenter/filer til den nye
CrZy_T Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 - putt inn den nye disken og lag partisjon - boot på ghost cd-en og kjør partisjon til partisjon så bare napper du ut den gamle og plugger den nye inn der den gamle satt og vips så er alt klart.
Hårek Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Med Ghost 2003 kan man boote fra floppy. Så får man en meny hvor man kan klone en disk til en annen. Dvs man slipper å gjøre noe med den nye disken på forhånd. (partisjon til partisjon foutsetter at man må lage en partisjon først). Den nye disken vil da inneholde alt som var på den gamle. Så kan du ta ut den gamle disken og boote fra den nye. Mulig Ghost 9 kan gjøre akkurat det samme, har aldri forsøkt den da alt jeg trenger er i 2003.
Jarmo Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Har ikke klona fra PATA over til SATA, hvordan er det med SATA-drivere siden PATA-disken(os) har ingen ?
Jack Jazzrabbit Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 Takker for alle svar. Stemmer at jeg bytter fra PATA til SATA, så hvordan det går med drivere i den sammenheng vet jeg ikke... mulig det går bra, noen som vet? Kanskje jeg burde skaffe Ghost 2003 for å være på den sikre siden, HATER kluss når det gjelder sånne ting. Vil unngå å installere XP på nytt for enhver pris, er drittlei OS-installasjon (hadde det enda bare vært OS som skulle legges inn... har jo et lass med andre progs som også skal installeres.)
Hårek Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Drivere har ikke vært noe problem for meg, Ghost finner alltid SATA disken. Med flere chipsett trenger man heller ikke drivere for å installere XP. Men mulig det finnes kombinasjoner som gir problemer.
Jarmo Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Drivere har ikke vært noe problem for meg, Ghost finner alltid SATA disken.Med flere chipsett trenger man heller ikke drivere for å installere XP. Men mulig det finnes kombinasjoner som gir problemer. Ok ! Takker for info.
CrZy_T Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Med Ghost 2003 kan man boote fra floppy. Så får man en meny hvor man kan klone en disk til en annen. Dvs man slipper å gjøre noe med den nye disken på forhånd. (partisjon til partisjon foutsetter at man må lage en partisjon først).Den nye disken vil da inneholde alt som var på den gamle. Så kan du ta ut den gamle disken og boote fra den nye. Mulig Ghost 9 kan gjøre akkurat det samme, har aldri forsøkt den da alt jeg trenger er i 2003. Problemet med disk to disk så vil partisjonen bli like store som på den gamle disken. Hvis man ønsker en annen partisjonering enn det han har + en 40gb partisjon så er disk to disk en dårlig løsning (med mindre man elsker å leke i pqmagic)
Hårek Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Problemet med disk to disk så vil partisjonen bli like store som på den gamle disken. Nei, det stemmer ikke. Man kan enkelt forandre størrelsen på partisjonene i begynnelsen, man får spørsmål om dette i menyen.
petterg Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Ghost 9 er lite egnet til jobben. Ghost 8 (2003) vil fungere glittrende om du booter på cd / floppy
Pomfri Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 (endret) Har ikke WD ett genialt verktøyf for dette? Husker ikke helt hva det heter i farta men. Booter opp som vanlig på den gamle disken med den nye som slave. Så kopierer man bare alt over på den nye med det verktøyet. Slår av PC'n og setter den nye disken som master og booter opp igjen. En jeg jobber sammen med har testa det og det funka veldig bra. EDIT: Heter visst Data Lifeguard Tools. LINK Endret 15. juni 2005 av Pomfri
Jack Jazzrabbit Skrevet 15. juni 2005 Forfatter Skrevet 15. juni 2005 Har "skaffet" meg Ghost 2003, men hvordan får jeg maskinen til å boote med Ghost? Installerer jeg programmet for så å lage en egen oppstarts-diskett som kjører Ghost i oppstarten? Har ikke brukt Ghost så mye, så jeg har ikke så mye peiling...
Hårek Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Skrev om akkurat det i går: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=432139&hl=
Jack Jazzrabbit Skrevet 17. juni 2005 Forfatter Skrevet 17. juni 2005 Er det "Standard Ghost Boot Disk" jeg skal velge, eller en av de andre? (Peer-to-Peer Network Boot Disk, Drive Mapping Boot Disk eller CD/DVD Startup Disk with Ghost)
Muffinman Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Utrolig enkelt med Ghost 9. Installer Ghost, og du kan speile Win-partisjonen - mens Windows er oppe og går. Ganske enkelt genialt!
Gunderz Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg har tidligere speila OS fra en disk til en Raptor ved å bruke Ghost 9. Det går helt greit, likevel var det ikke bare problemfritt å speile. Jeg måtte gjøre to forsøk før det endelige resultatet. En må passe på at HD som data skal speiles til er totalt uformatert. Under wizarden i Norton Ghost skal en ha følgende innstillinger: "set drive active (for booting OS)" "resize drive to fill unallocated space" "copy MBR" Sett nye disken til primary og velg "stasjonsbokstav" = None.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå