Gå til innhold

Ikke lyd i UT2004 og ting tilbakestilles ved resta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig installert UT2004 i Linux, enklere kunne det ikke blitt :) Men et problem oppstod, jeg får ingen lyd mens jeg spiller.

Et annet irriterende problem er når jeg prøver å sette opp oppløsningen på skjermen (og da må jeg restarte) går den tilbake til den samme oppløsningen som den var i utgangspunktet, hvorfor det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at du ikke har lyd er fordi du bruker et lydkort som ikke har HW miksing og du bruker enten aRts eller ESD som tar over lydkortet ditt. Slå av ESD eller aRts før du starter spillet (eller bruk dmix).

Siste jeg prøvde UT så måtte jeg ikke restarte når jeg skiftet oppløsning :hmm: Innstillingen blir lagret i ~/.ut2004. Se om den er skrivbar.

Skrevet

Det med oppløsningen gjelder skrivebordet, går fint ann å spille i maks oppløsning...

Kan ikke fortelle litt mer spesifikt hva jeg skal gjøre for å fikse lydproblemene? Har nesten ingen peiling på Linux i det heletatt...

Og en annen ting som er rart som har hold meg fra og installere UT2004 en stund er at alle spillene som krever en smule form for 3D-støtte som TUX-racer hakker noe enormt, lyden blir ofte helt ødelagt på noen spill og fortsetter å skurre etter at jeg har lukket spillet. UT2004 trenger mye mer 3D støtte enn de spillene som følger med Linux, så det er rart at det skal være noe problem.

Skrevet

Skjermkort har du ? har du lagt inn drivere for skjermkortet?

Ta gjerne med info om hvilken distro, kernel og hva slags hw du har når du spør om sånne tekniske ting =)

Velkommen til linux-verdenen =)

Skrevet

Eh, har du drivarar for skjermkortet ditt inne då?

For å få 3D-aksellerasjon må du ha legge inn drivarar (reknar med du har NVIDIA eller ATI).

Prøv å drepe ESD for å få lyd, opne ein terminal:

killall esd

Skrevet

Jeg har ATI9800XLL, distroen finner 9800XT... men ser ut til at grafikken funker helt ok i UT2004.

Akkurat nå prøver jeg Xandros.

Lyden funker greit når jeg spiller musikk osv. men når jeg spiller UT2004 får jeg null lyd, og når jeg spiller andre linux spill, skurrer lyden og jeg blir ikke kvitt den selv etter at programmene er lukket.

Skrevet (endret)

Får faktisk ikke lyd i det hele tatt bortsett fra i Real Player... Prøvd å installere nyeste version av ALSA, prøvd OSS og et hav av andre alternativer med og uten arts... Tilsvarende problemer i litt mindre grad dukker opp i mindre grad i alle andre disttroer jeg har prøvd utenom Knoppix Live, men skjermkortet funker iallefall greit i Xandros.

Irriterende at personer som velger å prøve Linux må møte masse problemer fordi produsenter av HW ikke gidder å lage drivere til sine produkter!

Endret av blablabla21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...