Gå til innhold

Noen spørsmål til Tesla Model Y - Juniper før "kjøp"

AndersT2

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Leasingen på min firmabil gå ut om noen måneder, og sjefen kom og spurte hva jeg ville ha som neste bil. Han har ett ønske om å ha like biler, og vi to som skal bytte nå ønsker han helst skal velge Tesla Model Y. Han andre ønsker det, og vi har en fra før som kun er litt over 1 år gammel (Rett før Juniper kom). Men fikk muligheten til å komme med noen alternativer hvis jeg ønsket. Det er AWD versjonen det er snakk om her.

Så har noen småspørsmål til dagligdags bruk, noen høres kanskje rare ut for å velge bil, men de store tingene kjenner jeg, og den er grei nok der. Noen er generelle for Tesla, og ikke kun for Juniper versjonen.

USB Musikk: Har skjønt at dette kun er fra USB kontakten i hanskerommet, som også er for century mode. Det står man kan benytte USB hub slik at man kan bruke lagring for hver sin del.

- Fungerer det greit med USB hub?

- For USB musikk - Er det slik at SSD ikke vil fungere (Har lest noen steder at det kun sies USB minnepenn.

- Fungerer musikk via USB knirkefritt? Fungerer der man stoppe osv.? (Leste ett sted at noen slet med at de måtte inn og velge det som kilde hver gang).

(Var å kikket litt på Nissan Ariya, og den støtter ikke musikk via USB etter det jeg har greid å finne, så da ble den helt uaktuell).

Liker ikke å spille musikk fra telefon, eller bruke Spotify

Blinklys: De kom jo tilbake med blinklys med hendel med denne igjen. Men mener å huske det ble nevnt at det var noe spesielt med den i forhold til de gamle som hadde det. Eller husker jeg feil. Eventuelt hva er annerledes fra "normalt". (Model 3 er helt uaktuelt pga den har blinking via knapp på rattet (Hadde det vært med ratt typen og stear-by-hva det heter igjen som Cybertuck har, så hadde det funket)

Mener å huske kansellering er å dytte den samme vei en gang til?

-Fungerer halv trykk, for midlertidig blink? (I min Hyundai og de fleste andre, så kan jeg gi ett lite dytt så blinker den 3 ganger, eller helt, så blinker den til jeg kanselerer, eller rattet kanselerer)

Mobil Nøkkel: Er det noe problemer med dette, tilkobling fungerer alltid osv.? Eller kan det være lurt å kjøpe inn nøkkelen for sikkerhetsskyld? (Gidder ikke dra frem ett kort for å låse opp bilen til daglig, kun nød).

-Hvis man må bruke kortet til å starte, har de fikset hvor dette legges? Mener å huske at i en av modellene, så måtte det ligge på en flate under armlenet, og hvis man ga på, så forsvant det inn i midtkonsollen og ble borte.

12V Batteri: Har det vært noen kjente problemer med tomt 12V batteri osv? Det har vært noen få ganger med mine 2 siste biler at det har vært reddende å ha mulighet for fysisk nøkkel for å komme inn i bilen. Min nåværende Hyundai Ioniq 5 hadde 12V batteri problemer, og har vært enkelt da å få opp bilen for å hekte på batteri starter (Som jeg har liggende i bagasjen for å slippe tauebil).

Kart og kø: Hvor bra fungerer køvisning når man kjører? Bruker i dag Android Auto, og er veldig fornøyd med hvor bra den viser hvor det er kø ovs. Tesla støtter jo ikke bruke av AA (Vet Carplay kommer, men bruker ikke iPhone)

Ryggekamera: Hvor utsatt er dette for møkk? Hadde E-golf i 6 år, og måtte ikke vaske ryggekameraet en eneste gang siden det var skjult når det ikke var i bruk, mens på Hyundaien så må det enkelte dager vaskes før hver bruk. 

Phantom braking: Hvor ofte og hvor irritedende er det? (Har hørt de ikke er kvitt det ennå). Hører til i Oslo og omegn. Så vidt jeg har skjønt så henger det sammen med at kamera tidvis ikke oppfatter at det er en skygge, men tror det kan være noe annet, og bremser.

Regenering: Er det lik at det er enten eller, og ikke nivåinnstilling som andre har? Er det til full stopp, eller bare jevnt ned? (I min så har jeg mulighet for 3 nivåer + e-pedal. Sistnevnte stopper bilen hvis jeg tar foten av pedalen, mens de andre går ikke helt til stopp. Bruker egentlig aldri e-pedal, da det må fysisk velges hver gang.

-Hvis det er nivåer, husker den nivået hver gang, eller må det endres hver gang?

-Hvor bra er bilen til å vedlike holde bremsene skivene? (Jeg må kjøre min en gang i blant uten regenerering for å vedlikeholde, kraftig nedbremsning som ofte nevnes, kan gjøre at skivene vrir seg litt pga for mye varme på kalde skiver. Det er slik på min nåværende bil).

Forvarming av batteri: Jeg hurtiglader 1-2 ganger i året så der funker det bra, men kjører den på med varme under vanlig kjøring om vinteren også for å ha bedre temp i batteriet? Regner med det bruker litt ekstra strøm unødvendig.

Låne bil ved verksted besøk: Er det enkelt å få lånebil når bilen er på verksted? Det er ekstremt tidkrevende å komme fra Tesla verkstedene jeg har nærmest tilgang til og til jobben (Har i dag kun gå avstand til verksted, og forrige bil var kun ett par T-bane stopp unna.

Annet?: Noe andre bakdeler og irriterende ting som kan nevnes fra de som har kjørt disse bilene, så kom gjerne med dem.

Problematikken rundt EU godkjenning osv. som har vært oppe i mediene i det siste trengs ikke ta her, har lest de. (Det blir neste brukers problem hvis man skal være sleipe med 3 års leasing).

EDIT: glemte dette spørsmålet Auto cruise control: Hvor bra/dårlig fungerer denne i basis modellen, uten ekstra betalte pakker? (Gjerne hvis noen har testet mot andre biler) 

EDIT 2: Er det enkelt så slå av de "hjelpefunksjonene" som EU har krevd skal slås automatisk på hver gang man starter bilen? Slik som Lane Assist, overvåkenhet osv?

Som ett tilleggspørsmål til det, jeg vet man kan bruke Sexy buttons og via den programmere slik at dette automatisk er slått av når man starter (I verstefall via knappen dems). Noen som kjenner til om leasing selskaper klager hvis man kobler opp det, siden man må åpne ett deksel og koble seg inn på kommunikasjonssløyfen?

Endret av AndersT2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AndersT2 skrev (30 minutter siden):

Mobil Nøkkel: Er det noe problemer med dette, tilkobling fungerer alltid osv.? Eller kan det være lurt å kjøpe inn nøkkelen for sikkerhetsskyld? (Gidder ikke dra frem ett kort for å låse opp bilen til daglig, kun nød).

Ingen behov for nøkkel. Har hendt en håndfull ganger at den ikke registrerer mobilen på første/andre forsøk. Nyeste modell har bedre system(bruker UWB) enn den jeg har. Og i verste fall åpner du bare appen på mobilen og låser den opp manuelt.

AndersT2 skrev (33 minutter siden):

Ryggekamera: Hvor utsatt er dette for møkk? Hadde E-golf i 6 år, og måtte ikke vaske ryggekameraet en eneste gang siden det var skjult når det ikke var i bruk, mens på Hyundaien så må det enkelte dager vaskes før hver bruk. 

Juniper har vel spyledyse til ryggekameraet, så det ordner bilen selv tenker jeg.

AndersT2 skrev (34 minutter siden):

Kart og kø: Hvor bra fungerer køvisning når man kjører? Bruker i dag Android Auto, og er veldig fornøyd med hvor bra den viser hvor det er kø ovs. Tesla støtter jo ikke bruke av AA (Vet Carplay kommer, men bruker ikke iPhone)

Jeg tipper Tesla har samarbeid med Google på dette uten at jeg vet sikkert. Opplever den hvertfall verken bedre eller dårligere enn Google/Apple sine anslag.

AndersT2 skrev (35 minutter siden):

Phantom braking: Hvor ofte og hvor irritedende er det? (Har hørt de ikke er kvitt det ennå). Hører til i Oslo og omegn. Så vidt jeg har skjønt så henger det sammen med at kamera tidvis ikke oppfatter at det er en skygge, men tror det kan være noe annet, og bremser.

Min erfaring er at det er 2 hovedgrunner til unødvendig nedbremsing:

1. Kartbasert: Jeg vet om to steder lokalt her på E39 hvor den hver bidige gang bremser ned litt. Litt irriterende, men OK.
  2. Busser/større biler som kommer delvis over i motsatt kjørefelt er den livredd for. Dette er stort sett på smalere, svingete veier. Den kan hugge litt til på bremsen hvis den tror møtende kjøretøy er på vei over i ditt kjørefelt. (Det skjer for øvrig kun i autopilot/cruise control.)

Det har blitt bedre, men det er fortsatt irriterende - spesielt nr 2. Det er ikke det at det skjer så fryktelig ofte, men utenfor de veldig brede og gode veiene så er jeg nesten konstant nervøs i autopilot.

AndersT2 skrev (42 minutter siden):

Låne bil ved verksted besøk: Er det enkelt å få lånebil når bilen er på verksted? Det er ekstremt tidkrevende å komme fra Tesla verkstedene jeg har nærmest tilgang til og til jobben (Har i dag kun gå avstand til verksted, og forrige bil var kun ett par T-bane stopp unna.

Jeg fikk lånebil den ene gangen jeg var på verksted.

AndersT2 skrev (43 minutter siden):

Annet?: Noe andre bakdeler og irriterende ting som kan nevnes fra de som har kjørt disse bilene, så kom gjerne med dem.

En av fordelene med Tesla er at de får oppmerksomhet på alt godt og vondt i. I motsetning til mange andre bilmodeller så kommer alt frem i lyset. Det merker jeg godt som har to biler, hvor den andre bilen min har masse irritasjonsmomenter lignende Teslaen min, men som ingen snakker noenting om.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, AndersT2 said:

Blinklys: De kom jo tilbake med blinklys med hendel med denne igjen. Men mener å huske det ble nevnt at det var noe spesielt med den i forhold til de gamle som hadde det. Eller husker jeg feil. Eventuelt hva er annerledes fra "normalt". (Model 3 er helt uaktuelt pga den har blinking via knapp på rattet (Hadde det vært med ratt typen og stear-by-hva det heter igjen som Cybertuck har, så hadde det funket)

-Fungerer halv trykk, for midlertidig blink? (I min Hyundai og de fleste andre, så kan jeg gi ett lite dytt så blinker den 3 ganger, eller helt, så blinker den til jeg kanselerer, eller rattet kanselerer)

Halvt trykk fungerer ikke. Jeg har vent meg til å dytte samme vei to ganger for å starte og avslutte blinking i de fleste tilfeller. Hvis det er f.eks ved feiltbytte på motorvei avslutter den selv helt fint, eller hvis det er mye rattutslag, men i mange tilfeller vil den ikke avslutte blinking selv.

-Hvis man må bruke kortet til å starte, har de fikset hvor dette legges? Mener å huske at i en av modellene, så måtte det ligge på en flate under armlenet, og hvis man ga på, så forsvant det inn i midtkonsollen og ble borte.

Har aldri hatt noe trøbbel med mobil-nøkkel. Mener jeg har brukt kortet kanskje to ganger, og om jeg ikke husker feil kunne kortet ligge trygt i koppholderen.

Virker dårligere enn i Model X jeg hadde tidligere. Det kan hende det er noen innstillinger jeg ikke kjenner til, men jeg har kun fått opp trafikkinformasjon for ruten som bilen navigerer. Altså om du ikke har satt en destinasjon så kommer det ikke opp trafikkinformasjon.

Jeg vil si det blir relativt fort skittent. På det verste må jeg nok dra fingeren over det et par ganger i uken. Det er ikke en spyler.

Regenering: Er det lik at det er enten eller, og ikke nivåinnstilling som andre har? Er det til full stopp, eller bare jevnt ned? (I min så har jeg mulighet for 3 nivåer + e-pedal. Sistnevnte stopper bilen hvis jeg tar foten av pedalen, mens de andre går ikke helt til stopp. Bruker egentlig aldri e-pedal, da det må fysisk velges hver gang.

-Hvis det er nivåer, husker den nivået hver gang, eller må det endres hver gang?

-Hvor bra er bilen til å vedlike holde bremsene skivene? (Jeg må kjøre min en gang i blant uten regenerering for å vedlikeholde, kraftig nedbremsning som ofte nevnes, kan gjøre at skivene vrir seg litt pga for mye varme på kalde skiver. Det er slik på min nåværende bil).

Mener jeg stilte inn maks regen. Og siden da har jeg ikke rørt den. I hovedsak det samme som e-pedal. Jeg mener jeg har lest at bilen har automatikk for rensing av bremseskivene, men de er ikke veldig rene etter denne vinteren.

En ting som kan nevnes er at bilen ikke har mulighet for "Creep" som min Model X hadde. Da ville bilen skli sakte fremover som på tomgang når man ikke hadde føttene på pendalene. I stedet stopper bilen helt.

Forvarming av batteri: Jeg hurtiglader 1-2 ganger i året så der funker det bra, men kjører den på med varme under vanlig kjøring om vinteren også for å ha bedre temp i batteriet? Regner med det bruker litt ekstra strøm unødvendig.

Den bruker nok noe strøm på det, ja. Jeg har standard forvarming på hverdagene så jeg vet ikke helt hvor mye mindre strøm den hadde brukt om jeg ikke hadde det. Kan egentlig ikke si at jeg følger med på forbruket. Den bruker det den bruker.

Har fortsatt ikke hatt bilen på verksted etter 24k km. Det pleide ikke være et problem på Model X-en når den var innenfor garanti, men det er nå en del år siden.

Opplevde første feil for en uke siden. Den ene skvettlappen foran har mistet en festeskrue så den faller litt løs og skraper mot bakken. Antar det ikke er veldig vanlig.

Kan si at automatiske viskere er fortsatt ikke veldig bra. Det er kamerabasert og er omtrent like dårlig som det det var på Model X-en.

Har ikke brukt autopiloten, så kan ikke si noe om den.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Halvt trykk fungerer ikke. Jeg har vent meg til å dytte samme vei to ganger for å starte og avslutte blinking i de fleste tilfeller. Hvis det er f.eks ved feiltbytte på motorvei avslutter den selv helt fint, eller hvis det er mye rattutslag, men i mange tilfeller vil den ikke avslutte blinking selv.

Virker dårligere enn i Model X jeg hadde tidligere. Det kan hende det er noen innstillinger jeg ikke kjenner til, men jeg har kun fått opp trafikkinformasjon for ruten som bilen navigerer. Altså om du ikke har satt en destinasjon så kommer det ikke opp trafikkinformasjon.

En ting som kan nevnes er at bilen ikke har mulighet for "Creep" som min Model X hadde. Da ville bilen skli sakte fremover som på tomgang når man ikke hadde føttene på pendalene. I stedet stopper bilen helt.

Takk for svar

Så lenge man får kansellert så er det bare en vanesak. (Ikke som BMW noen år som ikke hadde mulighet for manuell kansellering av blinkgingen, noe av grunnen til at BMW eiere aldri blinker)

Kø info er jeg vant med at jeg må navigere til ett sted for å komme vises, så det er ikke noe problem.

Har ikke alle Teslaer Creep? Det er nesten ett must ved trange parkeringer syntes jeg. Har det i dag, og er uvurderlig på den trange parkeringsplassen vi har, greit å ha foten klar på bremsen. Hadde ett par nesten uhell med bilen de første dagene før jeg fikk skrudd av auto hold, og nødbremsen stoppet bilen, da den var ekstremt sensistiv på "gass" pedalen.

Skrevet

Åja, glemte den største irritasjonen: Hver gang man starter bilen så slår den på varslingen for når man overstiger fartsgrensen. Altså denne må slås av hver gang. Det er heldigvis ganske enkelt, ett trykk ved slideren for giring, som man uansett må bruke når man starter bilen.

Dette er dessverre et EU krav.

Skrevet (endret)
9 minutes ago, AndersT2 said:

Kø info er jeg vant med at jeg må navigere til ett sted for å komme vises, så det er ikke noe problem.

Jeg savnet litt å se trafikkinformasjon for alle potensielle ruter alltid, men for din del høres det ut som det vil være tilsvarende det du er vant med.

9 minutes ago, AndersT2 said:

Har ikke alle Teslaer Creep? Det er nesten ett must ved trange parkeringer syntes jeg. Har det i dag, og er uvurderlig på den trange parkeringsplassen vi har, greit å ha foten klar på bremsen. Hadde ett par nesten uhell med bilen de første dagene før jeg fikk skrudd av auto hold, og nødbremsen stoppet bilen, da den var ekstremt sensistiv på "gass" pedalen.

Nei, finnes ikke på nyere Teslaer, inkludert Juniper. Men gasspedalen er ganske godt tunet, så jeg har faktisk ikke savnet det. Når jeg fikk Model X-en i 2017 så var Creep et must. Den kunne gi på veldig mye effekt med nesten ingen berøring på pedalen.

Skrevet (endret)
Espen Hugaas Andersen skrev (17 minutter siden):

Jeg savnet litt å se trafikkinformasjon for alle potensielle ruter alltid, men for din del høres det ut som det vil være tilsvarende det du er vant med.

Nei, finnes ikke på nyere Teslaer, inkludert Juniper. Men gasspedalen er ganske godt tunet, så jeg har faktisk ikke savnet det. Når jeg fikk Model X-en i 2017 så var Creep et must. Den kunne gi på veldig mye effekt med nesten ingen berøring på pedalen.

Viser den ikke alternative ruter, og hvilke tider de vil ta? (Regnet med det var standard på slikt). Har 2 veier å velge om morgenen som uten kø tar ca like lang tid, men det varierer stort hvilken av dem som er kjappes.

Fant at Tesla har fjernet Creep mode for å nå effektivites målene, siden de er bedre med regen på. Men underlig at man da ikke kan velge dette selv i innstillingene.

Endret av AndersT2
Skrevet
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Først av alt; På Model 3 så kom blinklysspaken tilbake. Tesla innså at det var en tabbe å fjerne den.

Blinklysspaken er av en "enkel" type. Trykk på den den veien du skal. Kanseller ved å trykke en gang til, hvis den ikke kansellerer selv (f.eks. ut av store rundkjøringer). Ingen halvdytt. Enkel type.

Skrevet

Mobilnøkkel fungerer! Noen ganger kan mobilen miste kontakt med bilen, men da er det bare å åpne appen.

Nøkkelkortet har vel fått plass framme på ladeflatene nå. Har ikke hatt bruk for det enda.

Skrevet

12V Batteri: Har det vært noen kjente problemer med tomt 12V batteri osv? Det har vært noen få ganger med mine 2 siste biler at det har vært reddende å ha mulighet for fysisk nøkkel for å komme inn i bilen. Min nåværende Hyundai Ioniq 5 hadde 12V batteri problemer, og har vært enkelt da å få opp bilen for å hekte på batteri starter (Som jeg har liggende i bagasjen for å slippe tauebil).

Er ingen 12V-issues med Tesla. Tesla har forøvrig 16V.

Skrevet

EDIT: glemte dette spørsmålet Auto cruise control: Hvor bra/dårlig fungerer denne i basis modellen, uten ekstra betalte pakker? (Gjerne hvis noen har testet mot andre biler) 

Fungerer som på alle andre biler vil jeg si.

Skrevet

EDIT 2: Er det enkelt så slå av de "hjelpefunksjonene" som EU har krevd skal slås automatisk på hver gang man starter bilen? Slik som Lane Assist, overvåkenhet osv?

ETT trykk på fartsikonet oppe på skjermen så slår du av den irriterende plingingen for fart og farsgrenser. 

Skrevet (endret)
2 hours ago, AndersT2 said:

Viser den ikke alternative ruter, og hvilke tider de vil ta? (Regnet med det var standard på slikt). Har 2 veier å velge om morgenen som uten kø tar ca like lang tid, men det varierer stort hvilken av dem som er kjappes.

Den viser gjerne 2-3 forskjellige ruter, der den da velger den raskeste og har rød/oransjemerking for trafikken på denne ruten. De alternative rutene er markert i en annen farge og har en liten fane med hvor mye tid de vil ta. Det er greit nok, men ikke like bra som Model X-en, som la rød/oransjemerking på hele hovedveinettet.

Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (17 timer siden):

Den viser gjerne 2-3 forskjellige ruter, der den da velger den raskeste og har rød/oransjemerking for trafikken på denne ruten. De alternative rutene er markert i en annen farge og har en liten fane med hvor mye tid de vil ta. Det er greit nok, men ikke like bra som Model X-en, som la rød/oransjemerking på hele hovedveinettet.

Høres for meg ut som slik det er nå er bedre, og likt det jeg får i dag via Android Auto. Trenger ikke vite at det er kø på veier jeg ikke skal bruke, kun de alternativene til angitt adresse.

Skrevet
20 hours ago, Hanhijnn said:

Model 3 så kom blinklysspaken tilbake. Tesla innså at det var en tabbe å fjerne den.

Nei. EU kom med en ny regel som gjorde knapper for blinklys forbudt. De innså absolutt ingenting på egenhånd. 

Skrevet
kremt skrev (47 minutter siden):

Nei. EU kom med en ny regel som gjorde knapper for blinklys forbudt. De innså absolutt ingenting på egenhånd. 

Det var nytt for meg. Har du en link?

Skrevet

Fra 1. januar 2026 innfører krasjtest-instituttet Euro NCAP nemlig krav om fysiske knapper i interiøret, for at bilprodusentene skal oppnå full score i deres test

Konkret innebærer kravet at bilene som testes skal ha fysiske knapper eller kontroller for grunnleggende funksjoner som blinklys, varselblink, vindusviskere, horn og eCall-funksjonen som varsler SOS

Euro NCAP krever fysiske knapper for enkelte funksjoner fra 2026 for full krasjtest-score

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...