Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varsellampe håndbrems lyser, hva er galt !


Anbefalte innlegg

Hei!

Har som dere skjønner utifra navnet mitt ikke så mye peiling på biler :D

Har en 83-modell Toyota Camry som fungerer helt fint, men i dag tidlig da jeg kjørt til jobben lyste varsellampen til håndbrekket selv om håndbrekket er av. Prøvde å dra det opp og ned noen ganger uten at noe skjedde med lyset.

Bremsene fungerer som vanlig, og jeg hadde den på service for ca 6 mnd siden uten at de nevnte noe om at bremsene var dårlige.

Hva kan dette være? Og er det farlig å kjøre med dette lyset på?

Håper noen vil hjelpe en jente i nød :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen følere her desverre, men bremseskrik/gnag ved slitte bremseklosser. I følge instruksjonsboken lyser det bare dersom det er for lite bremseveske i systemet.

 

Kontroller og etterfyll i første omgang. Lyser det fortsatt kontroller releet for håndbrekket - det har "hengt" en gang på min.

 

Ellers så er det bare "å slenge den inn på verksted" som det heter...

 

Om det er farlig? Vel alt som lyser på kontrollpanelet som ikke skal lyse er en indikasjon på at noe er uregelmessig og skal kontrolleres. Ikke kjør hvis noe lyser, kontroller og utbedre.

 

(Kjørte 15 mil med gåen dynamo i vinter en gang :whistle: )

Endret av skinner
Lenke til kommentar
Det er neppe el-føler på bremsebånda bak på en 83 Camry.

Vil tippe det er bryteren for lyset som har hengt seg opp.

Kan være skivebremser framme og de kan ha følere.... ;)

De fleste biler har håndbrekket bak... ;)

(Ja, jeg vet at Citroën har foran)

Lyset til håndbrekke kan ha flere funksjon, som f.eks. bilen min... ;)

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar helt feil så når du har på håndbraken vil bryteren koble seg til jord og lyset lyse.. du kan jo prøve å skru av den ene ledningen som går til bryteren og sette den til jord og prøve uten. hvis det lyser uansett så vil jeg tro at det er noe lekasje strøm eller noe feil i kretsen.. :roll:

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Vil bare si ifra at på mandagen sjekket jeg bremsevæska, og det så bra ut, så jeg kjørte liksågodt til sverige som planlagt :whistle: . Men etter en stund så jeg at varsellampen ikke lyste lengre, og det har den ikke gjort siden.

Så forhåpentligvis så hadde bare bryteren hengt seg opp, men jeg skal ha inn bilen på sjekk neste uke, så da får de sjekke om det er noe galt med bremsene :hmm:

 

Må igjen få si tusen takk for alle svar, er greit med et forum med så mange hjelpsomme folk :yes:

Lenke til kommentar

Har opplevd det samme på min camry (87 modell).

 

Lyset for håndbrekk/bremsefeil begynte å lyse med ujevne mellomrom. Av og til lyste det konstant, av og til lyste det svakt.

 

Så forsvant det bare igjen. Sjekket selvfølgelig bremsesystemet, fant ingen feil der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...