Gå til innhold

P-M, forskjell på 1.8 og 2.0


Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte PC'en min spurte jeg om forhandler ikke kunne sette i 1.8GHz istedenfor 2.0, pga. prishopp, da fikk jeg vite at hvis han gjorde dette så kom jeg til å miste mye ytelelse siden disse prosessorene var visstnok veldig annerledes, men i ettertid har jeg tenkt litt på det, og da jeg sjekket det opp de forskjellige prossosorene fant jeg ut at

2.0 Har Deeper Sleep, streaming, SIMD-utvidelser 2, Hyper-Threading-teknologi som "arkitekturiske trekk" mens

1.8 har Enhanced SpeedStep technology, streaming, SIMD-utvidelser 2, effektoptimisert prosessorsystembuss (Ifølge PSdata sine sider), en når jeg sjekket på intel sine sider fant jeg ikke noe serlig forskjell på disse 2, er klokkefrekvensen den eneste forskjellen på disse 2 eller ikke ?

Endret av Eike_Oak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den eneste forskjellen på en 1.8GHz Pentium-M og en 2.0GHz Pentium-M er at den ene har en max mulitiplier på 18 og den andre har en max multiplier på 20. De er altså helt like bortsett fra hastihgeten de kjører på. Den ytelsen du mister er altså maks 10%, og da bare i totalt prosessorbegrensede oppgaver. Typisk vil forskjellen på de to prosessorene ligge på 3-7%.

 

Hvilken PC og hvilken forhandler er det snakk om? Det kan høres ut som om de enten ikke vet hva de snakker om, eller at de har 'tilpasset' sanheten litt for å selge deg en prosessor med høyere inntening.

Lenke til kommentar

Er nok PSdata sin 1557R

 

> Jeg har lagt merke til ett mega prishopp ifra 1,8GHz til 2,0GHz CPU.

> Er det mulig å få 1,8GHz uten å forandre noe serlig på det andre ?

 

Ja jeg kan endre men det en helt annen prosessor modell og du mister masse kraft. men det lar seg gjøre.

 

Han virket jo så hyggelig... :dontgetit:

 

Edit: Burde vel ta med nøyaktig hva jeg spurte om også

Endret av Eike_Oak
Lenke til kommentar

Heh. 'Masse' er vel et relativt begrep. Om enn ikke direkte uredelig så aner jeg en liten 'dytt' i tetning av den dyrere prosessoren. Dette er jo et ganske vanlig triks hos alle som driver med slike forskjellige basismodeller: Mange kunne sikkert klart seg glatt med en 1.6GHz P-M, men med 1GB RAM (spill, for eksempel vil bli begrenset av GPU og ikke CPU, mens mere RAM alltid er bra). Minne er det imidlertid lavere inntjening på, så man gjør det 'enkelt' å velge den høyere prosessormodellen. Med få unntak gjør 'alle' dette.

 

Om du ønsker en konfigurasjon som avhenger mye fra standardoppsettene så se heller etter løsninger ala 'pc-bygger'. Både Netshop og PS-Data har dette for 1557.

Lenke til kommentar
Den eneste forskjellen på en 1.8GHz Pentium-M og en 2.0GHz Pentium-M er at den ene har en max mulitiplier på 18 og den andre har en max multiplier på 20. De er altså helt like bortsett fra hastihgeten de kjører på. Den ytelsen du mister er altså maks 10%, og da bare i totalt prosessorbegrensede oppgaver. Typisk vil forskjellen på de to prosessorene ligge på 3-7%.

 

Hvilken PC og hvilken forhandler er det snakk om? Det kan høres ut som om de enten ikke vet hva de snakker om, eller at de har 'tilpasset' sanheten litt for å selge deg en prosessor med høyere inntening.

2/1,8=1,11 mao, 2 ghz er i teorien opptil 11% raskere. I praksis så er det nok mindre ja. Tviler på at du merker forskjellen på de 11%... Man må vel opp i ca 20-25% forskjell før det blir merkbart.

Lenke til kommentar
2/1,8=1,11 mao, 2 ghz er i teorien opptil 11% raskere.

Nja... Nå var vel 2.0 referansehastigheten her, så da er det riktigere å si at 1.8 er 10% *tregere* enn 2.0, heller enn at 2.0 er drøye 11% raskere enn 1.8 (selv om den absolutte forskjellen selvsagt er akkurat den samme).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Men - hva er forskjellen på Pentium-M og vanlig? Har registrert at det tilsvarer mer, men ikke stort mer...

uhm... hvis du sikter til Pentium 4, så er forskjellene veldig store arkitekturmessig og også ytelsesmessig i forskjellige applikasjoner.

 

Generellt sett yter en Pentium-M 2ghz omtrent som en 3ghz P4.

 

Pentium-M egner seg godt til spill

Pentium 4 egner seg godt til multitasking og encoding osv...

 

Hovedforskjellen er nok strømbruken, en Pentium M bruker kanskje 1/3 av det en Pentium 4 bruker ved ca lik ytelse...

Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på forskjeller i ytelse mellom forskjellige Pentium M prosessorer. Virker som om man betaler voldsomt mye for å få 100 MHz ekstra. Men jeg vil i utganspunktet anta at prosessor og grafikkort er noe av det man virkelig bør legge vekt på ved kjøp av bærbar, for dette er det ikke lett å skifte senere. RAM kan man lettere oppgradere, og harddisk kan man evt. bruke eksternt, men prosessoren blir man sittende med til the bitter end.

 

Forresten hørte jeg at en Pentium M yter omtrent 1,7 ganger så bra som en Pentium 4 på samme klokkefrekvens... Høres dette riktig ut? Jeg vil tro at det kommer an på hvilke oppgaver man snakker om (spill, multitasking etc), men er dette en OK tommelfingerregel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...