Gå til innhold

"during" i høytalere...?


Anbefalte innlegg

Jeg har en "during" i høytalerene. Den går helt bort hvis jeg setter volumet helt opp. Hvis jeg har den på normal styrke, er det en svak during.

 

Har nettopp satt hovedkortet inn i et nytt kabinett(360w), mener bestemt at jeg ikke hadde denne duringen før. Har funnet ut at det ikke har noe med lydkortet å gjøre. Hvis jeg drar ut lydkontakten til PCen er duringen der enda, men da litt svakere, den blir altså forsterket når den er koblet på pcen.

 

Når høytalerene ikke er koblet på pcen durer det når jeg skrur volumet helt opp - men hvis jeg kobler høytalerene til pc durer det hele tiden, bortsett fra når jeg skrur helt opp.

 

Håper noen skjønte hva jeg mente...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg bør nevne dette, det virker som den "normale" during(during når høytalerene står på,(slik det sikker er i alle PCer) ikke i PC) blir forsterket når de blir koblet inn i PC.

 

Hvis jeg setter inn høretelefoner i PCn er de ingen during....har prøvd flere høytalere, tror ikke det er noe galt med dem...

 

Det må vel ha noe med strømmen å gjøre ?

 

Håper noen har noen forslag !

Lenke til kommentar

naar duringen forandrer seg med voluminstillingen paa en saapass merkelig maate, kan det ogsaa tyde paa at du har selvsving (hoeyfrekvent oscillation) i et forsterkerkretsloep. slike hf greier kan ofte gi lf stoey av denne typen. foerst og fremst: sjekk de enkle tingene foerst: kontaktene, ledninger, batterier. koble til annet utstyr, og saa videre. kan duringen i de frakoblede hoeytalerne vaere normal? i saa fall maa du tilbake til PC og lydkort. tenk eliminasjonsmetode.

Lenke til kommentar

1 hoyefrekvente svigninger,kan vaere et plagsomt elektrisk resonans-problem.

 

2. ja det skal dure naar du tar paa tuppen. dette er en vanlig maate aa raskt sjekke om en forsterker er iorden. (beroerer du samtidig noe som har jordforbindelse vil duringen avta).

Lenke til kommentar

1. Storemboksen inne i kabinettet kan i prinsippet gi fra seg hf stoey som forplanter seg paa ulike maater. Slik stoey vil kunne maales. Det samme gjelder jordsloyfer, som nevnt av Lars C.

 

2.Problemet er ofte at komponenter paavirker hverandre forskjellig. Er det samme hodetelefonutgangen du bruker? Jeg ville testet hoytalerne grundig sammen med et annet apparat for faa fastslaatt at de er iorden (linjeutgang eller hodetelefonutgang paa minidiskspiller, cdspiller , stereo eller hva som helst). Kan du gjenta det du sa om at de durer naar de er frakoblet. Er duringen HELT lav med nedsatt volum, saa kan jo det vaere normalt.

La oss si det ikke var noe feil inne i PC'en din (enda uklart), uten kanskje bare en svak tendens til ustabilitet i hodetelefonforsterkeren som trigges naar du kobler til bestemte komponenter, saa er et vanlig knep aa hive noen smaa motstander inn i kretsen paa bestemte steder. Hvilke steder? Rett og slett der de virker! Men hvem vil begynne aa lodde paa lydkortet? Nei, men du kan sette 100 ohm i serie med utgangen, naermest mulig denne, og paa begge signalfoerende ledninger (H+V kanal). Kanskje mer nerliggende aa proeve andre hoyetalere? Ellers er det ikke noe annet aa gjoere enn aa prove seg frem med alt man kommer paa, bytte ut komponenter eller faa tak i maaleutstyr.

Lenke til kommentar

"Duringen" er svært ofte relatert til dårlig skjerming / jording ett eller annet sted i systemet ditt. Duringen skapes av nettfrekvensen, og ligger på 100hz.

Forsøk andre kabler, eller forsøk å fjerne potensielle støykilder, som nettadaptere etc.

Hvorfor duringen forsterkes nå du / vi berører senterlederen i en signalkabel har jeg faktisk ingen forklaring på!

Men fenomenet er jo kjent, for alle som har tukla litt med forsterkere og svakstrøm.

Lenke til kommentar

Skrue skrev (2002-07-21 23:30):

"Duringen" er svært ofte relatert til dårlig skjerming / jording ett eller annet sted i systemet ditt. Duringen skapes av nettfrekvensen, og ligger på 100hz.

Forsøk andre kabler, eller forsøk å fjerne potensielle støykilder, som nettadaptere etc.

Hvorfor duringen forsterkes nå du / vi berører senterlederen i en signalkabel har jeg faktisk ingen forklaring på!

Men fenomenet er jo kjent, for alle som har tukla litt med forsterkere og svakstrøm.

 

Skrue

Er den vanlige nettet 100hz eg trudde den var på 50hz.

 

[ endret av Kjetil Lura den 2002-07-22 02:38 ]

Lenke til kommentar

er ofte 50Hz som kommer inn til en forsterker, går gjennom en trafo og en diodebro, der den får 100Hz, blir glattet og filtrert.. rippelen til den grunnharmoniske ligger da på 100Hz.

 

En kompis hadde problemer med støy og brum på maskinen sin, fordi den var jordet og jorden førte med seg alt mulig ****skap fra nabohusene osv..

Lenke til kommentar

grunnen til at det durer naar du beroerer inngangen ("tar paa tuppen"), er at forsterkeringangen, som normalt ligger fast i forhold til chassis, naa faar et fast holdepunnkt, da din store kropp virker som et slags anker (i og med at den kan holde paa en stor ladning er den en slags kondensator). naar naa ingangen blir liggende(mer)fast, vil den faktisk forsterke alt det grumset som svirrer rundt i chassis. spenningsforandringene er jo noe rent relativt. (forsterker-utgangen har en pol i samme chassis, og er dermed ute av stand til aa avgjoere om det er ingangen eller chassis som flytter paa seg).

i praksis betyr det lite om det er snakk om reel bruk av chassis eller om det er virtuell jord.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takk for svar en tid tilbake !

 

Nye fakta til saken:

 

Kjøpte meg en Q-TEC 400w power, og duringen/brumming ble borte.

 

Fikk nye Chieftec 360w fra Komplett.no i dag, satt den inn, og JA, brumming tilbake !!! Hva er dette ?

De kan jo ha sendt meg samme tilbake, men tror ikke det....

 

Det har ingenting med mine datakomponeter å gjøre, har prøvd å bytte ut alt datautstyret inni kabinettet, og brummingen var på det også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...