Gå til innhold

De 16 mest interessante kameraene for tiden?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke starte en tråd med å ramse opp de mest interessante kameraene for tiden?

 

Her er de:

 

Produsent Kamera Hovedargument for å velge

 

Canon 700

Canon S2 IS Beste videofunksjon?

Fujifilm F10 Best på lysstyrke?

Fujifilm F810

Fujifilm S5500

Nikon 5200

Nikon 5900

Nikon 7900 Beste bildekvalitet?

Olympus C-70

Olympus C-765 Mest for pengene?

Olympus C-770

Panasonic FZ20

Panasonic FZ5

Sony DSC-P150

Sony DSC-P200

Ricoh R2 Beste autofokus og generelt hurtigste kamera?

 

Noen som er enig eller uenig?

 

FYR LØS!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke starte en tråd med å ramse opp de mest interessante kameraene for tiden?

 

Her er de:

 

Produsent Kamera Hovedargument for å velge

 

Canon 700

Canon S2 IS Beste videofunksjon?

Fujifilm F10 Best på lysstyrke?

Fujifilm F810

Fujifilm S5500

Nikon 5200

Nikon 5900

Nikon 7900 Beste bildekvalitet?

Olympus C-70

Olympus C-765 Mest for pengene?

Olympus C-770

Panasonic FZ20

Panasonic FZ5

Sony DSC-P150

Sony DSC-P200

Ricoh R2 Beste autofokus og generelt hurtigste kamera?

 

Noen som er enig eller uenig?

 

FYR LØS!!!!!!

Det burde vel stått:

 

Canon S2 IS Beste kamera

 

Ellers så mangler Panasonic LZ1 og LZ2 på listen. Glimrende familiekameraer.

Lenke til kommentar

Ja, og DSLR mangler også, og Panasonic FX7 og Nikon Coolpix 8400 og Canon G6 og Sony V3 og KonicaMinolta Z5 og... (fortsæt selv)

 

Jeg kan ikke helt se formålet med denne tråd, da den ikke vil være til hjælp for ret mange og hurtigt kan udvikle sig til en Canon/Nikon/Olympus/Panasonic/Fuji/Sony-krig...

Lenke til kommentar
Det burde vel stått:

 

Canon S2 IS  Beste kamera

 

Ellers så mangler Panasonic LZ1 og LZ2 på listen. Glimrende familiekameraer.

Canon S2 IS har for dårlig autofokus til å fortjene tittelen "Beste kamera". Det er dessuten neppe noe kamera som kan kalles "beste kamera".

 

Panasonic LZ1 og LZ2 tror jeg har for dårlig bildekvalitet for å nå opp i dette selskapet. Kom gjerne med argumenter/dokumentasjon som sier noe annet eller påpek at hvis ikke disse to når opp må noen andre ut. Uansett hva du mener bør du begrunne det, så kanskje det går an å komme ut med en bedre liste enn utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Ja, og DSLR mangler også, og Panasonic FX7 og Nikon Coolpix 8400 og Canon G6 og Sony V3 og KonicaMinolta Z5 og... (fortsæt selv)

 

Jeg kan ikke helt se formålet med denne tråd, da den ikke vil være til hjælp for ret mange og hurtigt kan udvikle sig til en Canon/Nikon/Olympus/Panasonic/Fuji/Sony-krig...

DLSR mangler ikke når du er under "Digitale kompaktkamera" på forumet.

 

FX7 når ikke opp i dette selskapet med bare 3 for batterikapasitet og bare 4 for bildekvalitet i Akams test.

 

Hvorfor i all verden kjøpe 8400 når du få de billigste DLSR i samme prisklasse?

 

3 for autofokus for G6 i Akams test og relativt høy pris gjør at G6 heller ikke når opp i dette selskapet.

 

StevesDigicams anbefaler G6 foran V3, og da når vel heller ikke dette kameraet opp?

 

Z5, jeg vet ikke, fortell meg hvorfor det bør være med? Lider den ikke under for dårlig autofokus og støy?

 

Hensikten med tråden er å få til en saklig debatt får å komme frem til en best mulig liste over hvilke kamera man bør se næremere på når man er på jakt i kompaktkamerajungelen. Prøv heller å vær litt positiv å bidra til at vi får til en best mulig liste til hjelp for alle. Det har aldri vært meningen å starte noen krig om beste merke, det må da gå an utfordre til en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar

Hva med Samsung´s nye Pro815, det har riktignok ikke kommet ut enda men det er interessant.

 

Tittel:

Samsung (dårligst klang i navnet)

Mest zoom

Størst LCD

Best lysstyrke ?

Mest for pengene (i vekt og størrelse)? :D

 

Savner også Canon PowerShot Pro1, men det er kanskje for bra :yes:

Om det er kompakt kommer ann på hender og lommer.

Lenke til kommentar

Enig, Samsung har ikke spesielt god klang i navnet. Om det er interssant er vel vanskelig å vite før man vet pris og noen har prøvd eller testet det. Bruker man lang tid på å kjøpe kamera kan man sikkert vente på nye kamera som måtte komme. Jeg tipper kameraet blir så dyrt at speilrefleks er et bedre alternativ.

 

Pro1 har dårlig autofokus som mange kompaktkamera fra Cannon og prisen er så høy du like godt kan kjøpe DLSR. Kom med argumenter! Hvorfor bør Pro1 være med?

Lenke til kommentar

Oljens, du understreger egentlig selv meget godt min pointe: Alle de kameraer der indtil videre er blevet nævnt/foreslået har du afvist... Og med hensyn til de kameraer jeg nævnte, så var det udelukkende for at pointere at "bedste kamera" i mange tilfælde er en subjektiv vurdering, og jeg mener ikke at en liste med 15-25 kameraer gør valget nemmere for ret mange.

 

1. DSLR ved jeg godt ikke hører hjemme under "digitale kompatkameraer" men hvis vi skal snakkke om bedste kamera gør de jo nok alligevel, og mange amatører vil få meget mere glæde af at skifte over til DSLR, især nu hvor prisen aldrig har været lavere.

 

2. Nikon Coopix 8400 er et fremragende kamera, og et rigtigt godt valg hvis du har brug for god vidvinkel. Du siger, hvorfor vælge det når man kan få DSLR i stedet - jeg siger fordi det ikke kræver at du slæber en fototaske med objektiver med og fordi det ikke kræver yderligere investeringer (ved godt at dette så sætter begrænsninger for kameraet)

 

3. At afvise et kamera (Panasonic FX7 bare pga. dårlig batterikapacitet mener jeg er forkert. Det vinder på så mange andre områder at det helt klart skal med som en af kandidaterne (flere andre kameraer på din liste har også enkelte områder hvor de falder igennem, ex. Fuji F810 pga. eksponeringproblemer, flere Olympus, Sony og Fuji pga. for dårlig vidvinkel, etc.)

 

4. Du bruger Steves Digicams som reference, et netsted der notorisk er kendt for ikke at have noget negativt at sige om et kamera uanset hvor fejlbehæftet det end måtte være

 

5. KonicaMinolta Z5 kunne i min bog være med som "mest for pengene" kamera (ved godt at det slider lidt ved høj ISO, men det gør de fleste kameraer alligevel)

 

6. Panasonic LZ1 og LZ2 er indtil videre ene med 6x zoom i billigklassen og alene derfor kan de være interessante for mange.

 

Alt i alt er der rigtig mange kameraer der er værd at overveje når man skal ud at investere, og jeg mener at feltet kun kan snævres ind når man kender til de behov og krav som brugeren sætter op.

 

PS. denne post er ikke lavet for at kværulere, Oljens, blot for at prøve at synliggøre at det at vælge et kamera ikke er så nemt som bare at stille en kort liste med alternativer op og så vælge ud fra ens budget og behov for zoom, hastighed og billekvalitet.

Lenke til kommentar
Det burde vel stått:

 

Canon S2 IS  Beste kamera

 

Ellers så mangler Panasonic LZ1 og LZ2 på listen. Glimrende familiekameraer.

Canon S2 IS har for dårlig autofokus til å fortjene tittelen "Beste kamera". Det er dessuten neppe noe kamera som kan kalles "beste kamera".

 

.

Har du noengag hatt S2 IS i dine hender.

Den er langt bedre enn masse andre kompaktkameraer. Autofokusen på mitt kamera er klar straks jeg trykker ned utløseren.

Lenke til kommentar
Enig, Samsung har ikke spesielt god klang i navnet.

De som mener dette henger igjen i forrige århundre.

 

Ja, for da var ikke du født tenker jeg :p

 

 

Enig, Samsung har ikke spesielt god klang i navnet. Om det er interssant er vel vanskelig å vite før man vet pris og noen har prøvd eller testet det. Bruker man lang tid på å kjøpe kamera kan man sikkert vente på nye kamera som måtte komme. Jeg tipper kameraet blir så dyrt at speilrefleks er et bedre alternativ.

 

Pro1 har dårlig autofokus som mange kompaktkamera fra Cannon og prisen er så høy du like godt kan kjøpe DLSR. Kom med argumenter! Hvorfor bør Pro1 være med?

 

Trodde de hadde kommet med en ny firmware som fikset problemet.

Pro 1 har 8 m.pix, 7x lyssterk optisk zoom, RAW, Blitz sko mm. Det er rett før det tar av :D. Det er ikke mange kompakt kamera som mye stasj, jeg har jo aldri testet det men....en gang kanskje.

Endret av SW-547
Lenke til kommentar

Jeg er enig med Carlos. Denne listen over "beste" kamera burde vel heller hete "Oljens favoritter". Hva som betegnes som beste kamera avhenger jo helt av den enkeltes krav. Å si at flerkornbrød er mye bedre enn loff hjelper jo fint lite hvis man skal ha rekeaften. Reker og kneip er liksom ikke helt det store. I det tilfellet er altså loff det idelle.

Så skulle det et snev av vits i en slik liste måtte den i tilfelle deles opp i flere underkategorier. Kategorien "digitale kompaktkamera" strekker jo over alt fra flate "10-pakning røyk-størrelse" til digre "klædder" av noen kamera. Da måtte man f.eks. oppretter klasse 1) små, flate kamera, klasse 2) mellomstore med batterigrep og "noe" utsikkende objektiv (Olympus C-765-klassen), samt klasse 3) større "klædder" som ha med kameraveske (som Minolta Z3 o.l.). Men hvor går så grensen mellom disse størrelsene?

Nei, svaret blir vel at det er like greit å bare glemme en slik liste. Det er beder å fortsette som vi gjør her: noen legger inn en tråd med sine ønsker og bruksområder (eller blir bedt av oss om å gjøre det...) og vi anbefaler i øst og vest. Resultatet blir vel i begge tilfeller et rikholdig utvalg, og så kan trådstarter selv lese tester ut fra anbefalte kameraer.

 

Til slutt:

Til SW-547: Jeg går også og sikler på Samsung 815. I tillegg til verdens største LCD har det faktisk også størst antall LCD. I tillegg til storskjermen og den lille søkeren har det også et infodisplay på toppen som også er fargeskjerm, og da også kan vise søkerbildet der! Supert når du tar lave bilder og ikke vil legge deg på bakken i skauen. Jeg gleder meg!

Endret av manskow
Lenke til kommentar
Oljens, du understreger egentlig selv meget godt min pointe: Alle de kameraer der indtil videre er blevet nævnt/foreslået har du afvist... Og med hensyn til de kameraer jeg nævnte, så var det udelukkende for at pointere at "bedste kamera" i mange tilfælde er en subjektiv vurdering, og jeg mener ikke at en liste med 15-25 kameraer gør valget nemmere for ret mange.

 

1. DSLR ved jeg godt ikke hører hjemme under "digitale kompatkameraer" men hvis vi skal snakkke om bedste kamera gør de jo nok alligevel, og mange amatører vil få meget mere glæde af at skifte over til DSLR, især nu hvor prisen aldrig har været lavere.

 

2. Nikon Coopix 8400 er et fremragende kamera, og et rigtigt godt valg hvis du har brug for god vidvinkel. Du siger, hvorfor vælge det når man kan få DSLR i stedet - jeg siger fordi det ikke kræver at du slæber en fototaske med objektiver med og fordi det ikke kræver yderligere investeringer (ved godt at dette så sætter begrænsninger for kameraet)

 

3. At afvise et kamera (Panasonic FX7 bare pga. dårlig batterikapacitet mener jeg er forkert. Det vinder på så mange andre områder at det helt klart skal med som en af kandidaterne (flere andre kameraer på din liste har også enkelte områder hvor de falder igennem, ex. Fuji F810 pga. eksponeringproblemer, flere Olympus, Sony og Fuji pga. for dårlig vidvinkel, etc.)

 

4. Du bruger Steves Digicams som reference, et netsted der notorisk er kendt for ikke at have noget negativt at sige om et kamera uanset hvor fejlbehæftet det end måtte være

 

5. KonicaMinolta Z5 kunne i min bog være med som "mest for pengene" kamera (ved godt at det slider lidt ved høj ISO, men det gør de fleste kameraer alligevel)

 

6. Panasonic LZ1 og LZ2 er indtil videre ene med 6x zoom i billigklassen og alene derfor kan de være interessante for mange.

 

Alt i alt er der rigtig mange kameraer der er værd at overveje når man skal ud at investere, og jeg mener at feltet  kun kan snævres ind når man kender til de behov og krav som brugeren sætter op.

 

PS. denne post er ikke lavet for at kværulere, Oljens, blot for at prøve at synliggøre at det at vælge et kamera ikke er så nemt som bare at stille en kort liste med alternativer op og så vælge ud fra ens budget og behov for zoom, hastighed og billekvalitet.

Jeg er enig i at en liste med "mest interessante kameraene" ikke gjør valget lettere, men det kan være et sted å begynne. Da jeg satte opp listen var hovedkriteriene bildekvalitet og autofokus som jeg mener er de to desidert viktigste kriteriene når man velger kamera. De aller billigste kompaktkameraene er derfor ikke med. De dyreste har jeg heller ikke tatt med p.g.a. nærheten i pris til DSLR.

 

1. Jeg regner med at de fleste vet forskjell på kompakt og DSLR. Meningen med listen var ikke å ta med DSLR.

 

2. Hvorfor kjøpe 8400 istedet for Canon 350?

 

3. Jeg nevnte også bildekvaliteten når jeg nevnte FX7.

Hvilke eksponeringsproblemer har forresten F810? Kanskje F810 sammen med Sonykameraene bør ut av listen?

Dårlig vidvinkel er det et vektig argument for at ellers gode kamera skal ut av listen?

 

4. Enig mht. Steves Digicams, men man må jo provosere litt.

 

5. Jeg har sett nærmere på omtale av kameraet og sier meg enig. Kameraet hører hjemme på listen.

 

6. Hvorfor kjøpe LZ1 og LZ2 når du kan kjøpe Olympus C-765?

 

Jeg er ikke uenig i det du sier til slutt men hensikten med listen er som sagt å få en oversikt over hvilke kamera man bør se nærmere på når man skal kjøpe kompaktkamera. Når man så ut fra listen har funnet det kameraet som passer best ut fra ens egne kriterier kan man lete etter kamera med lignende egenskaper og finne ut om disse passer enda bedre.

Lenke til kommentar
Pro1 har dårlig autofokus som mange kompaktkamera fra Cannon og prisen er så høy du like godt kan kjøpe DLSR. Kom med argumenter! Hvorfor bør Pro1 være med?

 

Trodde de hadde kommet med en ny firmware som fikset problemet.

Pro 1 har 8 m.pix, 7x lyssterk optisk zoom, RAW, Blitz sko mm. Det er rett før det tar av :D. Det er ikke mange kompakt kamera som mye stasj, jeg har jo aldri testet det men....en gang kanskje.

Hvorfor velge Pro1 fremfor Canon 350? Det ville i alle fallaldri jeg ha gjort.

Lenke til kommentar
Nei, svaret blir vel at det er like greit å bare glemme en slik liste. Det er beder å fortsette som vi gjør her: noen legger inn en tråd med sine ønsker og bruksområder (eller blir bedt av oss om å gjøre det...) og vi anbefaler i øst og vest. Resultatet blir vel i begge tilfeller et rikholdig utvalg, og så kan trådstarter selv lese tester ut fra anbefalte kameraer.

Se på svaret mitt til Carlos. Jeg mener uansett at en slik liste kan være et sted å begynne.

Lenke til kommentar

Oljens, jeg tror langt hen ad vejen vi er enige, og vil ikke fortsætte denne tråd ud i det absurde. Men jeg mener som Manskow at den måde forummet indtil nu har fungeret på mht at hjælpe folk med kameravalg er helt fin, dvs. list dine krav og behov, og alle der har indspil poster dem i tråden. Denne måde undgår at man låser sig fast på nogle enkelte kameraer, og desuden skal den jo opdateres ret ofte.

 

Mht dine svar på mine "beklagelser" over din liste, mener du ikke at eksponerings-sikkerhed og god vidvinkel er vigtige kriterier, men her mener jeg at det netop er dette der er af betydning for den alm. amatør-/familiefotograf (sammen med billedkvalitet selvfølgelig :) ).

 

Desuden fastholder jeg stadig at kompaktkameraer i den dyrere ende (som i øvrigt sikkert vil falde meget i pris pga. presset fra DSLR) er et bedre valg for dem der ikke vil slæbe rundt på en tung taske med flere objektiver, men som bare vil have gode billeder i høj opløsning. Her mener jeg at Nikon Coolpix 8400 er et af de bedste valg. At vælge dette og andre i samme klasse fra fordi det er næsten lige så dyrt som DSLR holder jo ikke - stort set alle med et DSLR investerer jo i flere objektiver for bla. at få både god vidvinkel og god tele, og så kan man ikke længere sammenligne på pris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...