Gå til innhold

Hvorfor skal minnekort avgjøre kjøp av kamera?


Anbefalte innlegg

Hver dag ligger det mange emner på diskusjonsforumet ang hvilket kamera brukerne synes en annen bruker bør kjøpe. En ting jeg har lagt merke til, er at Sony sine kameraer, til tross for at de er av de hurtigste (om ikke på mange områder de hurtigste) kameraene på markedet, får endel pepper. Grunnen for motstanden er ofte basert på en ting, nemlig pris på minnekort.

 

Så da er spørsmålet; Skal minnekortet avgjøre et kamerakjøp? Det er tross alt selve kameraet som innehar egenskapene man ser etter, ikke minnekortet. (Til en viss grad, man er jo alltid på utkikk etter et raskt kort..)

 

Har satt opp litt priser på hva et enkelt bilde faktisk koster sånn i film/minnekort-pris:

 

Prisene er regnet ut på bagrunn av en tanke om at et minnekort skal kunne være brukbart i ca 10.000 bilder. Prisene er regnet ut som enkeltbilder av 9720 eksponeringer, da dette gikk opp med tanke på filmruller.

 

Film:

Fuji Superia 200,

Pris for 324 bilder, kr 270 hos Lømorks

Enhetspris ved 9720 bilder: 0,83kr*

 

Compact flash:

Sandisk UltraII, 1GB

Pris uten frakt, kr 998 hos fotovideo.no

Enhetspris ved 9720 bilder: 0,10kr

 

SD kort:

Sandisk SD UltraII, 1 GB

Pris uten frakt, kr 1200 hos fotovideo.no

Enhetspris ved 9720 bilder: 0,12kr

 

Memory stick:

Sandisk Memorystick Pro, Blue Label, 1GB

Pris uten frakt, kr 1200 hos xd.no

Enhetspris ved 9720 bilder: 0,12kr

 

Som du kan se, er det marginale forskjeller mellom de tre mest utbredte formatene, CF, SD, og MS. (Det finnes selvfølgelig forskjellige priser på markedet, men tok utvalgte minnekort fra store leverandører)

 

Med dette innlegget håper jeg at den evige debatten rundt hvilket minne som er dyrest, og hvor stor betydning dette har for kamerakjøp legges død en gang for alle.

 

De viktigste tingene om man vurderer minnekortet ved valg av kamera:

-Hurtighet

-Stabilitet

 

På begge disse områdene har memorystick vist seg å både være raskere enn CF-kort, og mer stabilt. Nå skal ikke dette innlegget være for eller imot de ulike kameramerkene, men personlig synes jeg Sony sine kameraer har fått mye ufortjent pepper det siste året, til tross for at prisene har falt ned til et nivå tilsvarende andre typer kort.

 

* Regner man med færre eksponeringer på film pga mangel på mulighet til å slette dårlige bilder umiddelbart, slik at filmeksponeringer er 50% av digitale eksponeringer, blir enhetsprisen 0,41kr for film.

Endret av photoguy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når det gjelder antall bilder;

Tror uten problem du skal kunne gå over 10 000 bilder....

har tatt over 25000 bilder med et kingston 1 gb 36x cf kort som jeg kjøpte med mitt canon 10D.

Kjøpte nytt kort pga hastighet når jeg oppgraderte til 1dII, men har kortet fortsatt som backup, og har ikke hatt noen problemer med det....

Lenke til kommentar

Det går helt sikkert mer enn 10.000 bilder på en cf kort litt avhengig av bruk.

 

Satte egentlig bare et eksempel, og ut fra at "ikke-tekniske" brukere sannsynligvis sliter kortene fortere enn de som vet hvordan det fungerer.

 

Men som sagt, ikke noe bestemt grunn til tallet, det er bare for å ha noe å forholde seg til, regne på.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror nok dette hovedsaklig kommer av at et minnekort av mange blir regnet med som en inkluderende kostnad. Hvis man har to kamera, f.eks et Canon og et Sony som koster like mye, og man har nøyaktig like lyst på begge kamera, vil det faktum at Memorystick koster mer være en avgjørende faktor for mange. Det kan også gjøre at Sony som et klart valg, ikke blir like opplagt om det går litt over fastsatt budsjett.

 

Men som du sier så er ikke forskjellene så store som de en gang var. Sony skjønte vel at de var i ferd med å skyte seg selv i foten, og måtte sette ned prisene. Man får ikke alltid bare positivt igjen for å lage sine egne standarder (som Sony er veldig flinke til, og ikke bare i kameraverdenen).

Lenke til kommentar
Men som du sier så er ikke forskjellene så store som de en gang var. Sony skjønte vel at de var i ferd med å skyte seg selv i foten, og måtte sette ned prisene. Man får ikke alltid bare positivt igjen for å lage sine egne standarder (som Sony er veldig flinke til, og ikke bare i kameraverdenen).

Helt enig. Sony sine "standarder" er som oftest en forbedring av eksisterende løsninger. (MP3 mot Atrac, MS mot CF osv). Problemet ligger som du sier i at de i Sony som setter prisene ikke fulgte med på skolen da temaene var markedsmakt og konkurranse.

 

Om MS generellt er dyrere å produsere enn CF-kort vet jeg ikke, men det hører jo med til faktagrunnlaget at "pirat-merkene" også har holdt en uforholdsmessig høy pris på MS..

 

Endelig er denne tiden over, som jeg har vist i det første innlegget. Så kan man jo håpe at myten om minnekort snart dør ut. Det viktigste er jo som alltid:

 

Det er det foran og bak kamerahuset (altså personen og optikken) som i utgangspunktet er avgjørende for et godt bilde.

Lenke til kommentar

Man får nå sammenligne epler, og ikke epler og appelsiner. Jeg velger Sandisk Ultra II for sammenligningen.

Fra xd.no:

CF: 1034,-

SD: 1095,-

MS Pro: 1313

MS Duo: 1495,- (Pro=konsumermodell, ikke Ultra II)

og fra www.bhphotovideo.com (alle UltraII):

CF: 89.95

SD: 93.95

MS Pro: 114.95

MS Duo: 129.95

 

Så prisforskjellen mellom CF/SD og MS er betydelig, men for liten til at jeg hadde giddet bry meg mye om det. Det er dog litt irriterende (og typisk) at Sony ikke kunne gått for f.eks. SD, men måtte introdusere et nytt format som bare er annerledes/ukompatibelt og ikke bedre. Jeg mener at det var unødvendig, og hadde ikke gått hvis de ikke hadde vært så store.

 

For oss som har flere kameraer, mobiltelefon, m.m. så er det greit med så få forskjellige minnekort som mulig. Mvh. RKS

Lenke til kommentar
Man får nå sammenligne epler, og ikke epler og appelsiner. Jeg velger Sandisk Ultra II for sammenligningen.

Og jeg har ikke brukt Sandisk i mitt første innlegg..? Les mitt innlegg en gang til, så vil du se at prisene og sammenligningen er fullt ut reell.

 

På et kompaktkamera så vil det ha null og niks å si om du bruker Blue Label eller Ultra 2 som minnekort. Grunnen til valg av Blue Label på MS og Ultra 2 på de andre er at jeg anser Blue Label til å være veldig lik Ultra 2 serien.

Lenke til kommentar
Man får nå sammenligne epler, og ikke epler og appelsiner. Jeg velger Sandisk Ultra II for sammenligningen.

Og jeg har ikke brukt Sandisk i mitt første innlegg..? Les mitt innlegg en gang til, så vil du se at prisene og sammenligningen er fullt ut reell.

 

På et kompaktkamera så vil det ha null og niks å si om du bruker Blue Label eller Ultra 2 som minnekort. Grunnen til valg av Blue Label på MS og Ultra 2 på de andre er at jeg anser Blue Label til å være veldig lik Ultra 2 serien.

At det ikke utgjør noen forskjell på digitalkamera, betyr ikke at du kan sammenligne to forskjellige merker. I så fall må du kjøre en sammenligning med Blue Label over hele linja.

 

Det at du også henter prisene på CF og SD fra en dyrere butikk, gjør at det hele virker som at du bevisst prøver å vri tallene slik at de passer dine argumenter.

Lenke til kommentar
Det at du også henter prisene på CF og SD fra en dyrere butikk, gjør at det hele virker som at du bevisst prøver å vri tallene slik at de passer dine argumenter.

Skrevet i første innlegg:

 

Som du kan se, er det marginale forskjeller mellom de tre mest utbredte formatene, CF, SD, og MS. (Det finnes selvfølgelig forskjellige priser på markedet, men tok utvalgte minnekort fra store leverandører)

 

Jeg mener Blue Label er vesentlig nærmere Ultra2 enn vanlig "blå" serie til Sandisk hva kvalitet og hurtighet angår. Det blir også litt feil å ta med MS Ultra 2 i en sånn sammenligning, siden dette kortet regnes for å være vesentlig mer holdbart og stabilt enn CF/SD. MS har livstidsgaranti på sine Ultra 2, mens CF/SD har opptil 10 år.

Lenke til kommentar
Det at du også henter prisene på CF og SD fra en dyrere butikk, gjør at det hele virker som at du bevisst prøver å vri tallene slik at de passer dine argumenter.

Skrevet i første innlegg:

 

Som du kan se, er det marginale forskjeller mellom de tre mest utbredte formatene, CF, SD, og MS. (Det finnes selvfølgelig forskjellige priser på markedet, men tok utvalgte minnekort fra store leverandører)

 

Jeg mener Blue Label er vesentlig nærmere Ultra2 enn vanlig "blå" serie til Sandisk hva kvalitet og hurtighet angår. Det blir også litt feil å ta med MS Ultra 2 i en sånn sammenligning, siden dette kortet regnes for å være vesentlig mer holdbart og stabilt enn CF/SD. MS har livstidsgaranti på sine Ultra 2, mens CF/SD har opptil 10 år.

Du lager deg sammelinkninger som de fleste vil ha problemer med å forstå. Forøvrig: Livstid kontra 10 år! Who cares! Om ti år er vel et 1GB minnekort å sammelikne med ikkeeksisterende 1MB minnkort i dag.

Lenke til kommentar

Sammenligningen tar for seg de enkelte korttypene som selges mest, det er ingen uforståeligheter med dette.

 

Poenget er uansett ikke å diskutere kvalitet, men den pris som blir betalt i markedet idag. Og Blue Label selger mest av MS, mens Ultra 2 for de andre kortene. I en prissammenligning for kompaktkameraer, så er dette heltlegitimt å sammenligne, selv om de ikke heter det samme.

Lenke til kommentar

Stikk en tur innom http://www.sandisk.com og se hva det står der.

 

Der finner du MS "Blue label" i samme gruppe som standard CF kort og det står ingenting om livstidsgaranti. På Ultra II står det " Lifetime Limited Warranty" på både CF, SD og MS.

 

Så uansett om "Blue label" holder for kompaktkamera så holder standard CF/SD på samme måte til de kompaktkameraene som bruker det, og med samme garanti og lavere pris. Hvis du kan vise til noe håndfast informasjon som motbeviser det så hadde det vært fint.

 

Inntil da stoler jeg mer på Sandisk sine sider.

-RKS

 

Edit: Pris, forskjellen syns jeg som sagt før er for liten til å avgjøre et kjøp.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar

Som sagt så er kvalitetsforskjellene på disse brikkene så små at å spore denne diskusjonen over på det er bare tull.

 

De utvalgte brikkene er de som selger mest, og derfor naturlig å vise opp mot hverandre. Og for å møte påstanden din, så er 0,13kr eller 0,12kr ikke særlig mye, uansett. Så om du på død og liv vil gjøre beregningen din med Ultra 2 for MS også, så gjerne for meg. Konklusjonen blir uansett den samme: Minnebrikker bør ikke lengre avgjøre valg av kamera.

Lenke til kommentar

Enig med trådstarter.

 

Har sett mange diskusjoner om valg av kamera i forhold til hvilket batteri de bruker også. Synes det blir feil på samme måten det også igrunn.

Kjøpte selv et Sony kamera med spesialbatteri og kjøpte 2 extra batterier i tillegg. Har aldri gått tomt for batteri. Og fordelen med disse spesialbatteriene er vel at de gjerne varer så uendelig mye lenger enn AA? Ihvertfall gjør mitt kamera det.

Når man kjøper seg et kamera til 3-4-5-6-7-8000,- og valget skal gå til et kamera som bruker AA-batterier.... i tilfelle man går tom. Fordi man ikke har råd til å kjøpe et extra batteri til 3-400,-

 

Har et Casio QV-R4 som bruker AA-batterier. Mye av det faktisk. Og om jeg prøver vanlige IKKE-oppladbare, så slukes de opp før bruden har kommet opp kirkegulvet.

 

F828

Lenke til kommentar

For min egen del har det ikke med prisen på minnebrikken å gjøre, men med hvorvidt jeg kan bruke den igjen senere, eller om den bare blir liggende og støve ned. Jeg gidder ikke å investere tusenvis av kroner i Memorysticks med både duo- og pro-endelser i navnet, så lenge jeg ikke kan bruke dem i mitt neste kamera.

Lenke til kommentar
For min egen del har det ikke med prisen på minnebrikken å gjøre, men med hvorvidt jeg kan bruke den igjen senere, eller om den bare blir liggende og støve ned. Jeg gidder ikke å investere tusenvis av kroner i Memorysticks med både duo- og pro-endelser i navnet, så lenge jeg ikke kan bruke dem i mitt neste kamera.

Da er det vel kanskje vanskelig for deg å kjøpe kamera? Du kan jo aldri være 100% sikker på hvilket kamera du kommer til å kjøpe neste gang? - og dermed kan du jo ikke vite hvilket minnekort som brukes i det nye.... Dessuten blir denne problematikken mer gjeldende for folk som er mer opptatt av teknologien og bytter kamera hvert år, enn vi som faktisk TAR bilder og har samme kamera i mange år.

 

F828

Lenke til kommentar
For min egen del har det ikke med prisen på minnebrikken å gjøre, men med hvorvidt jeg kan bruke den igjen senere, eller om den bare blir liggende og støve ned. Jeg gidder ikke å investere tusenvis av kroner i Memorysticks med både duo- og pro-endelser i navnet, så lenge jeg ikke kan bruke dem i mitt neste kamera.

Hvordan kan du virkelig mene dette?

I år går flere av kameramodellene over fra CF til SD-kort. Til og med D50 skal bruke SD-kort. Sony er ihvertfall konsekvent med tanke på sine kort.

Det vil ALDRI være sikkerhet for at en produsent forholder seg til en type minnekort, så lenge de ikke har arkitekturen bak det selv. Det skal også nevnes at Sony ikke bare holder seg til MS, for V3, og F828 har begge mulighet for å bruke både MS og CF-kort.

 

Som sagt, om minnekort skal være avgjørende, vil man sitte å fundere lenge mens motivene glir forbi dag etter dag.

Lenke til kommentar
Kjøpte selv et Sony kamera med spesialbatteri og kjøpte 2 extra batterier i tillegg. Har aldri gått tomt for batteri. Og fordelen med disse spesialbatteriene er vel at de gjerne varer så uendelig mye lenger enn AA? Ihvertfall gjør mitt kamera det.

For det meste enig med deg her, F828. Hvor lenge batteriet varer kommer jo selvfølgelig an på hvor mye batteri kameraet forbruker, hva slags batteri man velger (IKEA eller ordentlige). Men et spesialbatteri varer som regel alltid lengre enn engangbatterier, eller oppladbare AA for den saks skyld.

 

Heldigvis er det lett under et salg å bli enig med kunden om at de viktigste tingene er hurtighet og optikk. Batteri og minne er underordnet i det store bildet.

Lenke til kommentar
For min egen del har det ikke med prisen på minnebrikken å gjøre, men med hvorvidt jeg kan bruke den igjen senere, eller om den bare blir liggende og støve ned. Jeg gidder ikke å investere tusenvis av kroner i Memorysticks med både duo- og pro-endelser i navnet, så lenge jeg ikke kan bruke dem i mitt neste kamera.

Hvordan kan du virkelig mene dette?

I år går flere av kameramodellene over fra CF til SD-kort. Til og med D50 skal bruke SD-kort. Sony er ihvertfall konsekvent med tanke på sine kort.

Det vil ALDRI være sikkerhet for at en produsent forholder seg til en type minnekort, så lenge de ikke har arkitekturen bak det selv. Det skal også nevnes at Sony ikke bare holder seg til MS, for V3, og F828 har begge mulighet for å bruke både MS og CF-kort.

 

Som sagt, om minnekort skal være avgjørende, vil man sitte å fundere lenge mens motivene glir forbi dag etter dag.

Hvordan jeg kan mene dette? Fordi jeg synes det er bortkastede penger å kjøpe nye gigabytes med minnekort hver gang jeg kjøper nytt kamera... Verre er det ikke. Dersom du ikke bryr deg om det så er det jo kjekt for deg, men jeg bruker heller de ekstra tusenlappene på annet utstyr som jeg ikke har fra før!

 

Og man trenger ikke å fundere lenge over hvilket kamera man skal kjøpe bare fordi man tar minnekorttype med i betraktningen. Er bare å utelukke de kameraene som bare støtter ukurante formater. Går kjapt og smertefritt.

 

Men dette er som sagt bare min begrunnelse for å ta hensyn til minnekorttype ved kjøp av nytt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...