Gå til innhold

Hvorfor skal minnekort avgjøre kjøp av kamera?


Anbefalte innlegg

Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

 

Du har ingen garanti for at Canon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at Nikon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at dine minnebrikker vil kunne brukes i de kameraene du vil foretrekke å bytte ut med neste gang.

 

Å snakke om at dette er en investering som skal vare i mange år er også ikke relevant, da prisene på minne vil falle som en sten fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

 

Du har ingen garanti for at Canon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at Nikon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at dine minnebrikker vil kunne brukes i de kameraene du vil foretrekke å bytte ut med neste gang.

 

Å snakke om at dette er en investering som skal vare i mange år er også ikke relevant, da prisene på minne vil falle som en sten fremover.

Hehe, det var da fælt da. Selvsagt har jeg ingen garanti. Jeg har heller ingen garanti for at Canon fortsetter å lage speilreflekskameraer som støtter EF-objektiver. Det har skjedd endringer før. Likevel er jeg altså så dum at jeg heller kjøper et nytt kamera som støtter det utstyret jeg har fra før. Go figure...

 

Som sagt, hvis du er fornøyd med å ha skuffene fulle av ulike typer minnekort, be my guest. Jeg synes det er kjekt å bruke de kortene jeg har, og heller investere pengene mine i andre, og i mine øyne mer fornuftige ting.

Lenke til kommentar
Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

 

Du har ingen garanti for at Canon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at Nikon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at dine minnebrikker vil kunne brukes i de kameraene du vil foretrekke å bytte ut med neste gang.

 

Å snakke om at dette er en investering som skal vare i mange år er også ikke relevant, da prisene på minne vil falle som en sten fremover.

Hehe, det var da fælt da. Selvsagt har jeg ingen garanti. Jeg har heller ingen garanti for at Canon fortsetter å lage speilreflekskameraer som støtter EF-objektiver. Det har skjedd endringer før. Likevel er jeg altså så dum at jeg heller kjøper et nytt kamera som støtter det utstyret jeg har fra før. Go figure...

 

Som sagt, hvis du er fornøyd med å ha skuffene fulle av ulike typer minnekort, be my guest. Jeg synes det er kjekt å bruke de kortene jeg har, og heller investere pengene mine i andre, og i mine øyne mer fornuftige ting.

Argumentene dine blir litt tynne om man ser bort i fra noen få hundrelapper i minnekort.

 

Jeg vil ihvartfall råde deg til å bytte ut din gamle kasettspiller til en DVD-spiller selv om du har haugevis med kasetter etter dine gamle spillere. Jeg vil også sterkt anbefale å bytte ut din VHS-spiller med en DVD-spiller/opptager... selv om du sikkert synes det er bittert å kaste din store samling av VHS-kasetter.

 

Litt flåsete, jo da. og jeg skjønner argumentene dine, men jeg mener det er helt villt å ta hensyn til kortet eller batteriet et kamera bruker når man skal kjøpe et. Batterier og kort er jo forbruksvare.

 

F828

Lenke til kommentar
Du svarer fortsatt ikke på spørsmålet.

 

Du har ingen garanti for at Canon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at Nikon bruker CF om ett år

Du har ingen garanti for at dine minnebrikker vil kunne brukes i de kameraene du vil foretrekke å bytte ut med neste gang.

 

Å snakke om at dette er en investering som skal vare i mange år er også ikke relevant, da prisene på minne vil falle som en sten fremover.

Hehe, det var da fælt da. Selvsagt har jeg ingen garanti. Jeg har heller ingen garanti for at Canon fortsetter å lage speilreflekskameraer som støtter EF-objektiver. Det har skjedd endringer før. Likevel er jeg altså så dum at jeg heller kjøper et nytt kamera som støtter det utstyret jeg har fra før. Go figure...

 

Som sagt, hvis du er fornøyd med å ha skuffene fulle av ulike typer minnekort, be my guest. Jeg synes det er kjekt å bruke de kortene jeg har, og heller investere pengene mine i andre, og i mine øyne mer fornuftige ting.

Argumentene dine blir litt tynne om man ser bort i fra noen få hundrelapper i minnekort.

 

Jeg vil ihvartfall råde deg til å bytte ut din gamle kasettspiller til en DVD-spiller selv om du har haugevis med kasetter etter dine gamle spillere. Jeg vil også sterkt anbefale å bytte ut din VHS-spiller med en DVD-spiller/opptager... selv om du sikkert synes det er bittert å kaste din store samling av VHS-kasetter.

 

Litt flåsete, jo da. og jeg skjønner argumentene dine, men jeg mener det er helt villt å ta hensyn til kortet eller batteriet et kamera bruker når man skal kjøpe et. Batterier og kort er jo forbruksvare.

 

F828

Flåsete oppsummerer det vel ganske greit ja. Men du skal få lov til å ha din mening om saken, som jeg også har. Utover det har jeg ingen grunn til å kommentere ditt innlegg.

Lenke til kommentar
For min egen del har det ikke med prisen på minnebrikken å gjøre, men med hvorvidt jeg kan bruke den igjen senere, eller om den bare blir liggende og støve ned. Jeg gidder ikke å investere tusenvis av kroner i Memorysticks med både duo- og pro-endelser i navnet, så lenge jeg ikke kan bruke dem i mitt neste kamera.

Hvordan kan du virkelig mene dette?

I år går flere av kameramodellene over fra CF til SD-kort. Til og med D50 skal bruke SD-kort. Sony er ihvertfall konsekvent med tanke på sine kort.

Det vil ALDRI være sikkerhet for at en produsent forholder seg til en type minnekort, så lenge de ikke har arkitekturen bak det selv.

Til Jungel sitt forsvar, så ser man nå at flere og flere produsenter går over til kun å bruke SD. Når speilrefleks og store kompakte også etterhvert går over til SD, så er det kun tre produsenter igjen som bruker en annen standard. Det er Olympus (XD kort), Fuji (XD kort) og Sony (Memorystick). Av den grunn tror jeg SD er det formatet som kommer til å være mest utbredt i mange mange år fremover. Det er lite, raskt, stabilt og har potensiale til å kunne lagre store mengder data.

 

Men igjen... jeg er enig i at selve minnekortet ikke skal ilegges for mye vekt når man ser seg om etter kamera. Når man om 3-5 år kjøper nytt kamera, så vil minnekort ha falt så mye i pris, at ekstrakostnaden ikke blir så stor om man må bytte format.

Lenke til kommentar

Men hva med alle de mange tusen som kjøper Sony Ericsson med memory stick inngang. Vil det liksom ikke engang da være litt fordel Memorystick.

 

For helt ærlig, det eneste som har talt mot memorystick er prisen. MS er raskere, og mer stabilt enn CF kort.

 

SonyEricsson tar større og større andeler av mobilmarkedet, og det vil være en klar fordel av å kunne bruke samme minne. Så personlig vipper jeg mot at memorystick kommer til å bli mer og mer godtatt.

Lenke til kommentar
SonyEricsson tar større og større andeler av mobilmarkedet, og det vil være en klar fordel av å kunne bruke samme minne.

Og jeg som satt igjen med inntrykket av at du mente minnekorttype ikke spilte noen som helst rolle ved valg av nytt utstyr? :tease:

 

Men fra spøk til alvor, selvsagt kan man ikke utelukkende se på minnekorttype, dersom det går på bekostning av kvalitet, når man skal kjøpe nytt kamera. Men i mitt tilfelle er det absolutt en faktor jeg tar med i beregningen. Finner jeg to kameraer som har noenlunde samme egenskaper, og det ene av dem støtter CF-kort, så velger jeg faktisk det. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Tåpelig regnestykke. Du har jo valgt det dyreste CF-kortet som er å oppdrive.

Hva mener du med det dyreste minnekort som er å oppdrive? Type eller pris? Når det gjelder type, så er Ultra 2 det mest solgte, har ikke noe med pris å gjøre at den bli valgt, les mine tidligere innlegg litt nøyere, så kanskje du skjønner.

 

Når det gjelder pris:

 

Fotovideo.no: 998kr

Lømorks: 1198kr

XD/MPX.no: 1034kr

 

 

Hva er det du snakker om dyrest?????

 

Og dessuten, om du mener Ultra 2 er de dyreste minnekort typene å oppdrive, er du meget lite oppdatert, om noe som helst oppdatert i det hele tatt. Lexar 80x og Extreme 3 kortene er dyrere, og bare et par eksempler.

Lenke til kommentar

At Ultra II CF er meste solgte CF betyr bare at mange betaler unødvendig mye. De kunne spart >25% ved å kjøpe tilsvarende CF som MS. Hva årsaken er til at folk betaler ekstra mye er vet ikke jeg. Kanskje fordi den absolutte forskjellen tross alt er liten, og de tror det senere kan brukes i ett nytt kamera med raskere CF-interface?

 

UltraII er forresten ikke det dyreste Sandisk-kortet; det er ExtremeIII, men standard er billigste.

 

Jeg syns det er en fordel om jeg kan bruke minnekort og batterier om hverandre, men det er på ingen måte avgjørende. Jeg ble posistivt overrasket når videokameraet dama fikk hadde samme batteri som kompaktkameraet. Da trenger jeg ikke alltid dra med to ladere og har ved krise ekstra batteri. Mvh. RKS

 

(For sammenligninger og pris, se også mine tidligere lenker til Sandisk http://www.sandisk.com på spesifikasjoner og f.eks. http://www.xd.no og http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller....y=14&Submit=Go for priser.)

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
At Ultra II CF er meste solgte CF betyr bare at mange betaler unødvendig mye. De kunne spart >25% ved å kjøpe tilsvarende CF som MS. Hva årsaken er til at folk betaler ekstra mye er vet ikke jeg. Kanskje fordi den absolutte forskjellen tross alt er liten, og de tror det senere kan brukes i ett nytt kamera med raskere CF-interface?

Er stort sett enig med deg, foruten ett punkt.

 

Tester viser at det er større forskjeller i hastighet mellom standard og ultra2 enn ultra2 og etreme3. (Husker i farten ikke hvilken internettside som har testet kortenes hastighet ganske grundig.)

 

Det viktigste for meg er ikke pris, men at kortet ikke er tregere enn det de interne prosessorene i kameraet er. Det tror jeg er med de fleste. Hurtighet, hurtighet, hurtighet.

 

Men ja, det kommer selvfølgelig an på hva slags kamera man kjøper.

Lenke til kommentar

Ifølge Sandisk, Ultra II: 10/9MB/s (lese/skrive) og Extreme III: 20MB/s. Extreme III er også litt mer solid og det følger med recovery SW.

 

For reelle skrivehastigheter med forskjellige kameraer (dSLR), se CF database på RobGalbraith:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

 

Der ser man at det omtrent bare for Nikon D2X det er forskjell på Ultra II og Extreme III.

Mvh. RKS

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Når det gjelder pris:

 

Fotovideo.no:  998kr

Lømorks: 1198kr

XD/MPX.no: 1034kr

 

 

Hva er det du snakker om dyrest?????

XD.no er kanskje 36 kr dyrere på CF-kortet, men på SD-kortet er de 302 kr billigere...

 

fotovideo.no: 1200 kr

XD.no: 895 kr

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...