Gå til innhold

zen micro på fly?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri forstått meg på de reglene om elektronisk utstyr i fly jeg.. Det er jo flere store flyselskaper som har uttak for bruk av bærbar PC i flyene sine, og de fleste bærbare PC'er nå til dags har jo gjerne WLAN og bluetooth som standard.. Jeg har aldri sett noe påbud om at det må være avslått under flyturen. Det er jo dessuten flere som nå har innført WLAN på selve flyet (http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1301499)

 

Sist jeg var ute å fløy (til Kypros btw.) spurte jeg pent om jeg kunne få høre på radioen (zen micro) min under flyturen, og det var ikke noen problem i det heletatt. :) Fikk heller ikke beskjed om å slå den av under take-off eller landing.

Lenke til kommentar

eg reiste nettopp med lufthansa(internasjonalt), og her kunne

eg bruke både laptop, pda og mobil under flyving så lenge alle

radio sendere og/eller mottakere er slått av. under landing og takeoff

måtte alt være av.

 

på laptopen slo eg av wlan og blåtann. samme på pda. og på mobilen

satte eg bare på flightmode(p800), skjønt, eg kunne jo like godt slått

den av :roll:

 

slik er hvertfall praksisen på internasjonale reiser har eg erfart.

men noen flyselskap begynner nå med wlan om bord i flyene, og

da vil jo dette bli tillatt.

 

litt rart og tenke på egentlig, for eg føler at dette med å slå av telefoner

og slikt på fly er noe som kommer fra tidlig 90 tallet da de ikke visste

for mye om dette. fikk høre av en flyelektriker at hverken gsm, wlan eller blåtann

hadde innvirkning på hverken instrumenter eller egenskaper til flyet på grunn

av ekstrem skjerming av alt elektrisk. hadde en av disse kunne hatt innvirkning,

ville ikke flyet vært godkjent for flyving. men det er jo alltid et lite "hva om"...

 

og for å si det slik, eg tar heller tjangsen på å kjede meg litt på flyet, en å ikke

komme frem der eg skal :innocent:

Lenke til kommentar
Trådlaust har eg aldri høyrt er noko problem, radio derimot. Hadde vært litt synd om flyet mista radioforbindelsen pga. radiosendaren din ;)

Her tror jeg det er viktig å vite forskjellen på en radiosender og en radiomottaker. Jeg kan ikke se for meg hvordan en radiomottaker kan forstyrre flyets radio (eller annen avionikk), da den kun tar imot signaler. Selvsagt oppstår det små elektriske felter inne i selve radioen under bruk, men på en lommeradio er disse så små at det ikke skulle ha noen betydning.

 

En radiosender derimot (bla. WLAN og bluetooth og mobiltelefoner), som har mulighet til å sende signaler ut kan nok forstyrre diverse utstyr. Alle kjenner vel den fine lyden som kommer dersom du legger mobilen ved siden av stereoanlegget? Se for deg at piloten får den fine lyden i headsettet i det han mottar en viktig melding om at rullebanen er stengt eller.no :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...