Gå til innhold

OldWorld Mac og Linux


Anbefalte innlegg

Ryddet litt på "bua" denne uken og fant mye skrap jeg bør kaste. Langt der inne i en krok så lå min gamle G3. Jeg har begynt med en ny policy og det betyr at det jeg ikke bruker kaster jeg, men jeg kunne ikke kaste Mac'en :love:

 

Jeg har prøvd å installere Linux på denne maskinen før, men uten hell. Dette er av typen OldWorld, det vil si før Mac'ene ble fancy. Maskinvaren består av en G3 333mhz, 512MB SDRAM og en 6GB IDE HD (skal byttes ut).

 

Problemet mitt er installering av selve OS'et (Debian/Gentoo), jeg har prøvd flere metoder (CD/floppy), men ingenting ser ut til å fungere (det vil si at jeg ikke greier å boote fra CD/floppy).

 

Har funnet noen andre løsninger, men det involverer å starte Linux fra MacOS, noe som ikke er aktuell siden jeg skal skifte HD og ikke har original CD'en til MacOS (pluss at den versjonen jeg har av MacOS ikke helt støtter denne metoden).

 

Er det noen der ute som har erfaringer med gamle Mac'er og kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jo ikke så mange måter å boote fra en CD eller floppy ;)

 

Tror problemet mitt er relatert til dette:

The OpenFirmware on OldWorld Beige G3 machines, OF versions 2.0f1 and 2.4, is

broken. These machines will most likely not be able to boot from the hard drive

unless the firmware is patched. A firmware patch is included in the System Disk

2.3.1 utility, available from Apple at ftp://ftp.apple.com/developer/

macosxserver/utilities/SystemDisk2.3.1.smi.bin. After unpacking the utility in

MacOS, and launching it, select the Save button to have the firmware patches

installed to nvram.

Problemet mitt er at den versjonen av MacOS (8.?.?) som er på denne maskinen er litt "rar" og jeg har store problemer med å bruke Stuffit, har prøvd andre versjoner men ingen er kompatibel med den versjonen av MacOS jeg bruker.

 

Er det noen her som har greid å installere Linux på en OldWorld Mac?

Endret av olear
Lenke til kommentar

Firmware patch høres ut som en Bios oppdatering på meg, men jeg er ikke kjent med sjargongen i Mac, i såfall er det flere måter å få fikset det på. Hvis patchen gjelder din maskin høres det ut som om du trenger den hvis du i det hele tatt skal få bootet fra HD.

 

Orginal CD'en til MacOS er vel også fullt mulig å få tak i, hvis du har lisensen i orden kan du jo prøve emule (jeg regner med at det er lovlig, latterlig hvis man ikke skal kunne erstatte en CD som det er kommet riper i). Da kan du jo også få på det rene om boot fra CD er som det skal.

 

Prøver maskinen i det hele tatt å boote fra CD, eller går den rett til HD?

Lenke til kommentar

Maskinen booter rett til HD, den greier fint å boote MacOS CD, men ikke andre. Når det gjelder patch'en så er det ikke sikkert jeg trenger den. Har funnet en guide fra NetBSD om hvordan man låser opp OpenFirmware for min modell. Ser nok ut som *BSD har den beste støtten så jeg går nok for enten NetBSD eller OpenBSD.

 

Problemet mitt er at denne maskinen er en "missing link". Den er nesten helt identisk med PowerMac G3 B&W, men bruker OldWorld Firmware eller lignende. Er faktisk den eneste maskinen som status er unknown hos Debian/*BSD.

 

Får sette meg ned noen timer i helga og prøve meg fram :) (ligger vel i søpla innen søndag :p )

 

EDIT:

 

Greide til slutt å patche OpenFirmware med god hjelp fra NetBSD guiden, nå er det bare å finne en floppy og installere :)

 

EDIT2:

 

Ser faktisk ut som Mac'en ikke støtter booting fra floppy :cry:

Dette må være den verste Mac'en som er laget ...

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...