lassevk Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Kort-versjonen: Hvorfor er X800 XL 256 generellt priset langt under X800 Pro 256, mens ytelses-tester og kommentarer fra folk jeg finner på nettet sier at XL kortet er bedre i ytelse enn Pro kortet ? Hva har jeg gått glipp av ? Lang-versjonen: Jeg skal i disse dager kjøpe nye pc-deler, deriblant nytt skjermkort og har endt opp med at jeg nesten 100% sikkert skal gå for et ATI Radeon X800 basert skjermkort. Så sitter jeg her da og kikker på benchmarks og slikt, og finner følgende: Toms Hardware VGA Charts 2005 Der ser jeg at de har med Radeon X800 Pro (med 256 MB minne), samt Radeon X800 XL (også med 256 MB minne). I testen ser jeg da følgende ytelses-tall: X800 XL 256: 4933 X800 Pro: 4652 XL ca. 6% bedre enn Pro. test 2: X800 XL 256: 2693 X800 Pro: 2397 XL ca. 12% bedre enn Pro. Så da ser det ut til at ytelsen er bedre på XL kortet. Men, så finner jeg prisene, og jevnt over ser det ut til at Pro kortet er en god del dyrere enn XL kortet, f.eks. i Mpx.no sitt tilfelle med over 30%: Sapphire Radeon kort Fra en lokal butikk har jeg fått prisen på X800 Pro 256 til ca. 4000 og prisen på X800 XL 256 til ca. 3000 (begge er +/- litt). Og da mista jeg snøringa. Noen som har en god forklaring på hvorfor et kort som det er tilsynelatende bedre ytelse på er langt billigere enn et dårligere kort ? Jeg skal forsøke å ringe til Mpx.no og høre om de vet noe som jeg ikke vet om dette, men generellt har jeg ikke så god erfaring med slike nettbutikker og teknisk kunnskap om det de selger. Blir jeg gledelig overrasket skal jeg legge ut info, men hvis noen vet, Please do tell!
Swafty Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Kanskje mpx.no ikke vet at XL er bedre enn pro. Men hvis du ringer de og sier det så kan det være de bytter om prisene og det ville kanskje vært dumt for noen som skal kjøpe XL derifra
lassevk Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Skrevet 9. juni 2005 (endret) Vel, jeg har funnet priser mange andre steder som sier det samme, at Pro er priset høyere enn XL, så i så fall er det sikkert nok av butikker å ta av Endret 9. juni 2005 av lassevk
Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 (endret) faktum er at x800 pro har blitt så lite populær når det gjelder pci-e versjonen, siden de har ingen overklokkings egenskaper i det hele tatt så få butikker selger de. Dvs at x800 xl har tatt over markedet og man finner x800xt kort som er billigere enn pro...Hvorfor de ikke setter ned prisene vet jeg ikke EDIT ta en titt på dette så ser de de syke prisene på x800 pro Asus x800 pro Her er en billigere versjon: Connect3d x850xt VIVO Endret 9. juni 2005 av Slettet-uHVgFQ
cybirg Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 (endret) Det er vel ingen fullgod forklaring på prisforskjellen, men nå var det vel slik at X800 XL ble lansert som en Geforce 6800 GT "killer" både på ytelse og pris samtidig som X800 XL har en annen og sannsynligvis billigere arkitektur enn X800 Pro. X800 XL R430 110 nm X800 Pro R420 130 nm "(..) but I'm betting that it had to do with product yields. Let's face it, the x800 series were and still are qvery hard to get. So if you ask me, I'd say (but it's just a guess) that the R423 chip has been revised for better yields, thus the 0.13nm based R480 will lead to a higher (better) production" Kilde: http://www.guru3d.com/article/content/176/2/ Nettbutikkene har vel brukt innprisen som veiledende for utpris uten å justere den ned - lite fornuftig prising dersom det fører til at de får problemer med å selge ut X800 Pro kort. Endret 9. juni 2005 av cybirg
Taggart Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Hei Lassevk, Når du først er i gang, så hvorfor ikke velge X850 XT kortet som er lagt ut til vel 2.999 på følgende linker: http://www.mpx.no/aspx/login.aspx?ReturnUr...&g2=1008&g3=178 http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=52013 Ser ut til å kun være 1 stk tilgjengelig, men er du rask så... Håper det er PCI og ikke AGP versjonen du er på jakt etter? Har selv X800 XT PE og er superfornøyd...
lassevk Skrevet 9. juni 2005 Forfatter Skrevet 9. juni 2005 Jeg endte opp med å bestille XL kortet fra en lokal butikk, han får det inn om et par dager, dvs. over helgen, sammen med alt det andre jeg skulle ha så da er det ny pc nå straks Ringte forsåvidt MPX for å spørre om de visste noe spesifikt om det kortet som kunne forklare Pro vs. XL prisen. Han jeg snakket med innrømte at han ikke visste noe særlig om dette men at jeg skulle få snakke med en annen som var i telefonen. Han skulle be ham om å ringe meg tilbake, og etter det har jeg ikke hørt noe mer fra dem. Ikke egentlig overraskende. Men men, de vil vel egentlig ikke ha kunder tipper jeg.
wiak Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17573 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25372 XL vs PRO på pris
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå