Gå til innhold

Full skjerpings på nye innlegg


Anbefalte innlegg

En ting som går igjen her på Akam.no, og som gjør forumet mer og mer kjedelig å være på, er at hver eneste dag så popper det opp mangfoldige innlegg om hvilket kamera brukere synes en person skal kjøpe. Og om man titter på de, så går sannsynligvis mer enn halvparten på det samme kameraet. For min del synes jeg det er dritt kjedelig å se de samme spørsmålene om og om igjen, dag ut og dag inn.

 

Det må da være mulig å bruke huet litt, søke på forumet og i produktguiden FØR man legger inn et tema som er diskutert kilometervis bare siste par ukene..??? Og AKAM bør i større grad oppfordre til dette!

 

Synes helt ærlig at brukermoderatorene her på forumet er alt for slappe på dette området, og bør heller bruke tid på å begrense antall like innlegg, istedenfor å bruke tid på "tre-ord-grense", utropstegn osv..

 

Det er viktigere at forumet består av mangfold og variasjon, enn at en overskrift er på 4 ord!!!!

 

Full skjerpings, brukermoderatorer og AKAM!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antallet nye poster pr dag kan antyde at antallet brukere her har blitt svært mye større, noe som er bra for siden totalt sett , men dette fører også med seg utfordringer som må tas tak i for ikke å miste de "gamle" brukerne. Ikke et ukjent fenomen forsåvidt, FOTOdotNO sliter også en del med at brukergruppen har vokst, men det er en annen historie.

 

Det er flere ting som kan gjøres (?) for å lette trøkket fra de som har med design her å gjøre også, det kan være verd en vurdering i det minste;

 

- når man klikker på søk fra akam hadde det vært fint å kunne komme til søk på akam og ikke søk på hele hardware. Om man blar nedover til man finner akam er det første man kommer til "tilbakemeldinger til akam.no/dk", og der finner man ikkeno om objektiver eller hva det skulle være. Har gått på den jeg i alle fall.

 

- bildekritikken kan skilles fra forumet. Bilder har tidvis flooda forumet i det siste, og denne websiden har ikke tradisjonelt hatt så mye med innholdssiden av foto/video-mediet å gjøre (er vel også hardware.no som er "modersiten").

 

- det er rom for enda mere enkelt, lettfattelig og mangfoldig "kjøpshjelp"-stoff av redaksjonell og semiredaksjonell art (sikkert mange som er villige til å hjelpe til, bare de delegeres ansvaret), alt fra USA-kjøp til hvilket objektiv til whatnot. Dette kan tildels lages på grunnlag av de Ofte Stilte Spørsmålene.

 

- når jeg trykker på flere innlegg på AKAM er det ikke fordi jeg lurer på hvordan man kobler opp en Cisco-router, hvilken mobil en eller annen skal kjøpe eller hvordan man kan hente ut mer effekt av en 83 Volvo 244, det har jeg andre sider til. 'Flere Innlegg' på akam bør lede til flere innlegg på akam.

 

- en liten tekst med en oppfordring til å tenke seg litt om og prøve søkemaskinen før man poster når man trykker "new topic". Ikke popup eller noe, bare en liten tekst på toppen.

 

Ment konstruktivt dette altså, burde kanskje gå i "tilbakemeldinger", men lagå.

Lenke til kommentar

Er helt enig at det må ryddes opp i forumet, er gørrlei av bla gjennom kilometer med poster om det samme. Ønsker ett forum som er til glede og ikke til irritasjon over alle poster som repeteres og som omhandler omtrent de samme spørsmålene, bare en annen ordlyd.

Bare nye brukere kunne tatt seg tid til å søke litt selv før de spør. :cry:

 

Har kommentert en del ting tidligere, uten å få en eneste tilbakemelding fra en Administrator eller Redaktør for den sakens skyld.

REF:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=300304&hl=

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=348491&hl=

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=225483&hl=

 

Når det gjelder søk i forumet er jeg helt enig, utrolig teit å få opp alle forum som valg når man søker. Håper det nye forumet får en del bedre funksjonalitet.

 

Burde være en betingelse at man må lese gjennom "Retningslinjene" før man får lov til å registrere seg, tenker da spesielt på denne:

Grundig bakgrunnsarbeid

Alle nye brukere burde rutes til "Nettikette" og så en pause på 5-6 minutter før en "Registrer deg"-knapp dukket opp.

Lenke til kommentar

Helt enig!

 

Jeg opplever også at endel brukere bare kaster inn ett spørsmål uten å sjekke noe som helst og i vertfall ikke litt tilbake i tid, det samme gjelder også posting av bilder. Problemer er nok som følge av mange "kansje nye" brukere og som det også nevnes her, er problemet felles for flere av fotoportalene.

 

:hmm: Per

Lenke til kommentar

Må si meg mye enig. Jeg tror halvparten av mine svar på spørsmål starter med: "Hvis du hadde søkt litt.....Jeg gjorde et eneste søk og fant.......Hvis du tar deg et søk her på forumet så finner du ut at dette har vært tema mange ganger tidligere......osv".

 

Forum er riktignok til for å få svar på spørsmål og dele erfaringer og jeg er klar over at det er frivillig å svare, men når svarene allerede ligger ute trenger man faktisk ikke spørre.

 

Det er helt lovlig å prøve litt selv her i verden ;-)

Lenke til kommentar

Ja, å skille forumene på Akam og Hardware er en god begynnelse for å stimulere til å bruke søkefunksjonen. Det store stikkordet her er ENKELHET. Det må være så enkelt å bruke søkefunksjonen at folk gidder å bruke den. Nå synes ikke jeg at den er vanskelig, men så har jeg vært innom her et par ganger opp gjennom tiden også..

 

Min mening er som nevnt i åpningsinnlegget, at her må Akam på banen og tydeligere gjøre oppmerksom på at repeterende innlegg ansees som SPAM, noe det faktisk er. Om det er samme eller forskjellige personer som skriver like innlegg er etter min mening likegyldig, det ødelegger forumet okkesom.

 

Et SPAMMET forum er et dritt kjedelig forum!

 

Det burde vært obligatorisk at man søker litt i forumet og evnt produktguiden før man legger ut et innlegg.

 

Jeg vil også presisere at det er forumets layout og mangel på oppfordring(advarsel om du vil) som er min saks kjerne. Forumet til Akam har en enorm fordel kontra feks Fotodotno, og det er at her er det lov til å stille "dumme" spørsmål. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva om moderatorene kommer med noen tilbakemeldinger på denne tråden da?

 

Er forøvrig enig med photoguy og alle dere andre at det er kjedelig å lese samme spørsmålet 10 ganger om dagen.

 

Synes også folk bør søke mer før de poster, og at akam da bør dele opp forumet som tidligere nevnt av andre.

Lenke til kommentar

Nå blir sikkert mange uenige med meg!!!

Fjern BILDEKRITIKKEN fra Forumet.

Lag heller en egen sted på AKAM - slik de har det på foto.no og digit.no.

 

La Forumet være et sted hvor en kan stille/får svar på spørsmål av mer "teknisk" art.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
Nå blir sikkert mange uenige med meg!!!

Fjern BILDEKRITIKKEN fra Forumet.

Tror faktisk de fleste (ihvertfall som har svart på denne diskusjonen) er helt enig med deg.

Personlig synes jeg det er så mange bilder med utrolig dårlig standard som legges ut, og det legges ut flere og flere. (Dominoeffekt)

 

Inntil Akam evnt oppretter en bildebank eller noe for utleggelse og kommentering av bilder, så synes jeg det skulle vært ULOVLIG å poste innlegg som har med bildekritikk å gjøre. Kom mer enn gjerne med spørsmål om bildetekniske ting, og så får man evnt legge ut et bilde i etterkant for å kanskje belyse sitt spørsmål bedre om det trengs, men bildekritikk på et forum er tull.

 

Når man tar bort diskusjonene som har med "hvilket kamera" og "kult bilde fra ferien", så er det faktisk færre og færre interessante innlegg, og da blir det også færre svar fra de som kan foto, for de er dritt lei hele forumet, og bryner seg heller på diskusjoner på foto.no eller andre steder, hvor bildekritikk er spamming av forumet.

 

Nå er ikke denne debatten mer enn litt over et halvt døgn gammelt, men moderatorene som i andre diskusjoner er litt vel rask på "her er jeg sjefen"-knappen, har helt sikkert lest noe her, og BURDE være på banen!

Lenke til kommentar

Når man har ett eget forum som heter "Bildekritikk" hvorfor er det da uholdbart at en moderator legger ut bilder der?

 

At det skulle ha vært en eget bildebank ala foto.no er det vel ikke så veldig mange som er uenige med, men inntil man får no slikt så er jo forumet kjekt å bruke?

Lenke til kommentar

Jeg er glad for at dette blir tatt opp. Forumet er for leserne, og hvis dere ikke er fornøyd med det, skal vi prøve å endre det.

 

For å ta temaet om bildekritikk først. I dag er det en del av forumet, og det er lov å poste bilder. Om de som gjør det, legger ut gode eller dårlige bilder, eller om det er en moderator eller annen person som gjør det, er klinkende likegyldig. Alle har samme rett til å gjøre det. Faktisk synes jeg det er positivt at noen ber om kritikk på et helt ordinært bilde. Bildekritikk har en tendens til å bare bli et skrytealbum. Folk laster bare opp de aller beste bildene, som de helst bare vil ha positiv tilbakemelding om. Slik er det ikke her, og det synes jeg er bra.

 

Vi skal prøve å lage en bedre løsning, så bildekritikken blir en del av et nytt galleri, heller enn en del av forumet. Men vi må ha en annen galleri-løsning enn den vi har i dag for at det skal fungere.

 

Når antallet brukere på et forum vokser, øker også antall poster om ting som er diskutert tidligere. Jeg skal prøve å legge inn bedre informasjon om hvordan man søker, og se om det er mulig å begrense det til søk på akam. Problemet vil ikke forsvinne, men hvis vi alle blir flinkere til å poste en beskjed om at det er diskutert før, og kanske også linker til den tråden, og en moderator så kan stenge tråden, så burde det blir langt bedre.

 

Erik

Red.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra Akam.no! :thumbup:

 

En første ting som kan gjøres er rett og slett å ha en egen "knapp" under forumoversikt som heter "bildekritikk" og som fører bruker direkte til bildekritikk avdelingen. Denne bildekritikkavdelingen kommer da IKKE opp på siste innlegg på forsiden av akam.no

 

Er dette mulig å få til?

 

Synes også forslaget om at moderator i større grad må henvise til andre innlegg og sperre spam-innlegg er en bra ting. Eneste risikoen er at det blir så mange sperrede debatter, at det er vanskelig å søke seg frem til en hvor det har kommet mange svar.

 

Økende antall brukere gjør helt klart at det blir mange dobbeltpostinger. Da er det viktigst at brukere blir nøye informert om plikt til å søke før man legger ut nytt emne.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det bør strammes inn litt på reglene for å lage nye innlegg i kameraforumene. Legge inn noe på topp om søkefunksjonen o.l. , og oppfordre folk til å stille spørsmålet sitt i tråder som omhandler det aktuelle temaet.

Men jeg syns egentlig ikke det skal lages noe eget forum for kjøpstips, mener det vil bli overkill, det kan nemlig bli for mange forum også. Men jeg er ikke så mye i kompaktkameraforumet, så jeg vet heller ikke hvor stort problemet er :)

 

Når det gjelder forumet bildekritikk, er jeg HELT uenig. Alle bildene som er her er bilder, ingen er søppel. Hva betyr det om en moderator, eller hvem som helst andre, la inn et overeksponert bilde? En kan være fornøyd med det for det, og kan definitivt spørre etter kritikk på det.

Om alle bare poster sine aller beste bilder, vil det bli kjedeligere å lese her. Og ikke minst vil det bli færre som kan gi kritikk, da ikke alle brukerne her inne verken har kompetanse til eller tør å gi kritikk på "perfekte" bilder.

 

At bildekritikken kan bli en egen del med galleri, har jeg ikke så sterke meninger om, selv om jeg gjerne ville ha hatt den som en del av forumet. Særlig vil jeg det hvis målet med å skille dem er å bli kvitt "dårlige bilder"...

Men om de skal skilles, syns jeg at man skal kunne bruke sitt samme brukernavn og passord som på forumet, og at det ikke skal være verken en synlig eller usynlig grense for kvalitet.

Foto.no føler ikke jeg er noe forum for nybegynnere å legge inn bildene sine, legger man der inn et innlysende stygt/dårlig bilde man er fornøyd med, får man ingen kommentarer, i alle fall ikke om man er ny bruker. Og har også hørt medlemmer der si at for å få kritikk må du ha gitt en del kritikk selv. Det er i alle fall tåpelig om man skal lære.

Ikke at man ikke skal bidra, og selvsagt bør det slåes ned på med spamming av bilder uten mål og mening.

 

Jeg er enig i mye, men håper STERKT at ikke fotoforumet skal bli et forum kun for de som kan foto. Det er nemlig ikke bare for de som går inn via akam...

Lenke til kommentar

For min egen del har jeg løst problemet ved å "abonnere" på de forumkategoriene jeg er mest interessert i (dSLR og objektiver/blitz/utstyr); dette gjør at jeg slipper å bla gjennom alle andre kategorier. Jeg får en mail hver gang et nytt emne legges inn, og hvis overskriften er spennende kan jeg gå rett til det emnet ved ett museklikk. Metoden fungerer bra, men den genererer naturligvis masse e-poster som krever sortering (Thunderbird tar seg av det på en grei måte for min del).

Å abonnere på en forumkategori er forholdsvis enkelt: Gå inn på den forumkategorien du vil abonnere på, bla helt ned på siden og velg "Abonner på denne kategorien".

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, tror jeg søkefunksjonen må bli mer spesifikk om en skal få bort problemet. Når en nå trykker Søk, kommer det fram søkesak for hele nettverket. Ikke bare akam. En hadde vel ikke gått in på forumet på akam.no, om en vil søke på kabinett eller nettverk? Nei, la en søke kun akam.no sine emner, når en trykker Søk her på akam.no. Og som jeg nevnte i en tråd, når en trykker på "Flere innlegg", da kommer det masse innlegg fra hw.no forumet. Før var det vel ikke slik?

Lenke til kommentar
Når det gjelder forumet bildekritikk, er jeg HELT uenig. Alle bildene som er her er bilder, ingen er søppel. Hva betyr det om en moderator, eller hvem som helst andre, la inn et overeksponert bilde? En kan være fornøyd med det for det, og kan definitivt spørre etter kritikk på det.

1. Jeg så ikke godt nok på akkurat den, og har beklaget i riktig debatt min kommentar.

 

2. Å kommentere på en bildekritikk at et bilde er overeksponert er da ikke feil?? KRITIKK betyr å få ærlig tilbakemelding på hvordan bildet er. Er det overeksponert, uskarpt, skeivt, eller annet, så skal man da kunne få si det? Hva er poenget med en bildekritikk hvor det eneste folk sier er "tøft"...???

 

Det har selvfølgelig ikke noe å si hvem som legger ut bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...