Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfirmant vil på nett, mor vil ha kontroll..


Anbefalte innlegg

3. Sett datamaskinen i stua og skru den av etter kl. 20. Internettbruk bør uansett begrenses når du er fjortis. Ikke godt å vite hva de gjør i mørket på gutterommet etter kl 02:00 ... *fap* *fap* *fap* *aaaaahhh*

konfirmant er da 15 år ;) sannsynligvis :p

 

er konfirmant sjøl og kl 2 på natta gjør jeg ingenting.. er stort sett ferdi med alt til da:P

 

Jeg har ikke noe begrenset bruk på min internett (resulterte i at jeg måtte betale den selv) og jeg full kontroll på alt av data hos meg. Fadern klager ofte over at jeg sitter her for mye, men slik som det er her jeg bor så er det ikke mye annet å gjør!

Du sier karakteren faller, da kan dere ha det slik at for hver time han sitter med lekser så får han 1,5 time på data;) (eks 2 timer lekser på mandag = 3 timer data)

men dårlig forslag viss dere vil ha han ut av huset..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte.

 

når du logger på med vnc så kommer det ingenting opp på pcen du kobler det til på, å du har 100% styring. det kan du velge at du ikke har..

 

du må legg inn vnc server på den pcen du skal styre og legg den under oppstartsprogrammer så den starter automatisk, å pass på at den ikke blir vist på oppgavelinjen, da er det bare å avslutte den

Lenke til kommentar

Til du som bruker radmin til å se hva dattern din driver med... Har du ikke tenkt på å begynne å avlytte telefonsamtaler, lese tekstmeldingene på hennes mobil, eller kanskje begynne å sende ut detektiver som overvåker henne 24 timer i døgnet?

Jeg ble seriøst oppriktig forbannet da jeg leste det du skrev. Om de oppdager at du overvåker PCen er det vel garantert at de ikke vil diskutere slikt over MSN lengre, men finne andre alternativer som over telefon, tekstmeldinger, skole, etc, så du vil aldri klare å stoppe henne. Tror du at du vinner tilitten hennes ved å overvåke henne?

Endret av Gaupa
Lenke til kommentar
Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte.

...som er himmelropende forkastelig på alle områder. Hvorfor ikke plassere skjulte mikrofoner på klærne hennes i samme slengen? Det er virkelig ingen vesensforskjell.

Lenke til kommentar
Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte.

...som er himmelropende forkastelig på alle områder. Hvorfor ikke plassere skjulte mikrofoner på klærne hennes i samme slengen? Det er virkelig ingen vesensforskjell.

Hun er klar over at pcen kan sjekkes på denne måten, og har ved selvsyn sett styringen av pc'en før. Og jeg tar sjelden stikkprøver, som regel ikke før det kommer bekymringsmeldinger fra eksen eller at jeg føler at det er noe annet i gjære. Som jeg sa så er dette i et etisk grenseland og man kan sikkert finne mange grunner både for og imot.

Endret av Sire
Lenke til kommentar
Til du som bruker radmin til å se hva dattern din driver med... Har du ikke tenkt på å begynne å avlytte telefonsamtaler, lese tekstmeldingene på hennes mobil, eller kanskje begynne å sende ut detektiver som overvåker henne 24 timer i døgnet?

Jeg ble seriøst oppriktig forbannet da jeg leste det du skrev. Om de oppdager at du overvåker PCen er det vel garantert at de ikke vil diskutere slikt over MSN lengre, men finne andre alternativer som over telefon, tekstmeldinger, skole, etc, så du vil aldri klare å stoppe henne. Tror du at du vinner tilitten hennes ved å overvåke henne?

Ja, enkelte foreldre skjønner seg ikkje på ting. Greit nok når ungene er 6-10 år, da må man passe på litt, men ikkje når dei er 12-18 år!

 

Dessuten, du sitter og passer på heile tida? Trur du ikkje barna dine er smarte nok til og finne ut når du ikkje følger med? Eventuelt avinstallerer heile programmet.

 

Bedre og bygge opp tillit enn og sette opp overvåking 24T i døgnet.

 

Synes konfirmanten får gjere som han vil. Aetat er da vel eit bra alternativ det også? Det har ikkje slått dere inn at han kanskje er skule lei? Det er ikkje alle som er skapt for og lese studere til dei er 30 år.

Lenke til kommentar
Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte.

...som er himmelropende forkastelig på alle områder. Hvorfor ikke plassere skjulte mikrofoner på klærne hennes i samme slengen? Det er virkelig ingen vesensforskjell.

Hun er klar over at pcen kan sjekkes på denne måten, og har ved selvsyn sett styringen av pc'en før. Og jeg tar sjelden stikkprøver, som regel ikke før det kommer bekymringsmeldinger fra eksen eller at jeg føler at det er noe annet i gjære. Som jeg sa så er dette i et etisk grenseland og man kan sikkert finne mange grunner både for og imot.

...da er det vel bedre å bygge opp tillit slik at hun kommer til deg når det kommer noe som er bekymringsfullt både for deg og henne da.

Lenke til kommentar
Hun er klar over at pcen kan sjekkes på denne måten, og har ved selvsyn sett styringen av pc'en før. Og jeg tar sjelden stikkprøver, som regel ikke før det kommer bekymringsmeldinger fra eksen eller at jeg føler at det er noe annet i gjære. Som jeg sa så er dette i et etisk grenseland og man kan sikkert finne mange grunner både for og imot.

Bra. Det går da kanskje over fra å være et overgrep til å være et overtramp. Kanskje. Men hvorfor ikke installere mikrofoner som du kan ta stikkprøver med?

 

Jeg sier ikke at det er feil å følge med på hva ungene dine gjør på, men det er veldig galt å gjøre dette skjult, og også at det gjøres systematisk (du har faktisk utformet et apparat for å gjennomføre overvåkningen). Heller ikke et miljø som fordrer tillit.

Lenke til kommentar

Hva med å koble pcen hans via en ekstra hub/ svitsj og sette på et tidsur på denne? Slik at strømmen kuttes på den feks kl 2100 eller no sånt. Koster ikek mange kroner for en slik, og de fleste kan settes opp med forskjellige klokkeslett hver dag. Event plasser det i et låsbart rom/skap... Vet man da bare kan trekke en ny kabel oosv, men det merkes jo kjapt.

Lenke til kommentar

Synes å tvinge noe på en person er en dårlig fremgangsmåte, dette er den lette måten å angripe problemet på. Synes foreldrene burde involvere seg mer i barnets liv ved å ha en åpen dialog og lage tiltak i samarbeid med barnet. Prøve å få barnet til å forstå konsekvensene ved å sitte ved tastaturet.

 

Hvis deretter barnet ikke vil høre på dette og setter seg i vrang, så burde tiltak som begrenser tidsbruken automatisk.

 

Er foreldrene som har ansvaret for et barn, ikke en router el :mad:

Lenke til kommentar
Hun er klar over at pcen kan sjekkes på denne måten, og har ved selvsyn sett styringen av pc'en før. Og jeg tar sjelden stikkprøver, som regel ikke før det kommer bekymringsmeldinger fra eksen eller at jeg føler at det er noe annet i gjære. Som jeg sa så er dette i et etisk grenseland og man kan sikkert finne mange grunner både for og imot.

Bra. Det går da kanskje over fra å være et overgrep til å være et overtramp. Kanskje. Men hvorfor ikke installere mikrofoner som du kan ta stikkprøver med?

 

Jeg sier ikke at det er feil å følge med på hva ungene dine gjør på, men det er veldig galt å gjøre dette skjult, og også at det gjøres systematisk (du har faktisk utformet et apparat for å gjennomføre overvåkningen). Heller ikke et miljø som fordrer tillit.

Så for en tid tilbake en artikkel i en storavis (husker ikke hvilken) der det var listet opp måter å overvåke nettrafikken til den unge. Det var bla. nevnt at det fantes opptaksprogrammer slik at man kunne ta opp hvert tastetrykk. Dette var altså anbefalt av denne avisen. Et annet råd var å ha pc'en i stua. Det var etter denne artikkelen jeg begynte å sjekke hvilke muligheter som fantes, bla. radmin.

 

Fokus i det siste vedr. tenåringer og databruk har vært eldre pedofile, som gir seg ut for å være unge og avtaler møter via msn.

Endret av Sire
Lenke til kommentar
Synes å tvinge noe på en person er en dårlig fremgangsmåte, dette er den lette måten å angripe problemet på. Synes foreldrene burde involvere seg mer i barnets liv ved å ha en åpen dialog og lage tiltak i samarbeid med barnet. Prøve å få barnet til å forstå konsekvensene ved å sitte ved tastaturet.

 

Hvis deretter barnet ikke vil høre på dette og setter seg i vrang, så burde tiltak som begrenser tidsbruken automatisk.

 

Er foreldrene som har ansvaret for et barn, ikke en router el :mad:

Åpen dialog er prøvd, men har feilet. Det ser ikke ut til at det nytter med hyggelige samtaler, så strakstiltak må iverksettes..

 

trymben du bør lese hele tråden før du uttaler deg, jeg sa tidligere i tråden at det ikke var snakk om å drive med spionasje her, kun å sette en tidsbegrensning..

Lenke til kommentar
Åpen dialog er prøvd, men har feilet. Det ser ikke ut til at det nytter med hyggelige samtaler, så strakstiltak må iverksettes..

Synd at dem ikke vil høre, men om et par år så er nok personen mer moden og slik tiltak ikke nødvendig mer, lykke til.

Lenke til kommentar

"""Så for en tid tilbake en artikkel i en storavis (husker ikke hvilken) der det var listet opp måter å overvåke nettrafikken til den unge. Det var bla. nevnt at det fantes opptaksprogrammer slik at man kunne ta opp hvert tastetrykk. Dette var altså anbefalt av denne avisen."""

 

Hva "<insert bad word>"!?

En seriøs avis som "anbefaler" voksne å installere keyloggere for å spionere på barna sine? Ikke bare ser de hva de skriver til vanlig, men de får jo snappet opp passord og alt av sensitiv informasjon.

Gi meg en link til saken, så skal jeg boikotte!

 

 

Back to case; Tidsur på modem/ruter er et godt alternativ, om da den ikke står på rommet til vedkommende... Å ta hele pc'en er litt brutalt, men må kanskje till...

 

Høres kanskje rart ut, men tversetting, kjeft og frihetsberøvelse er ikke de beste mulighetene til en god løsning... men... alternativene kan være værre å finne/utøve...

Lenke til kommentar
"""Så for en tid tilbake en artikkel i en storavis (husker ikke hvilken) der det var listet opp måter å overvåke nettrafikken til den unge. Det var bla. nevnt at det fantes opptaksprogrammer slik at man kunne ta opp hvert tastetrykk. Dette var altså anbefalt av denne avisen."""

 

Hva "<insert bad word>"!?

En seriøs avis som "anbefaler" voksne å installere keyloggere for å spionere på barna sine? Ikke bare ser de hva de skriver til vanlig, men de får jo snappet opp passord og alt av sensitiv informasjon.

Gi meg en link til saken, så skal jeg boikotte!

 

 

Back to case; Tidsur på modem/ruter er et godt alternativ, om da den ikke står på rommet til vedkommende... Å ta hele pc'en er litt brutalt, men må kanskje till...

 

Høres kanskje rart ut, men tversetting, kjeft og frihetsberøvelse er ikke de beste mulighetene til en god løsning... men... alternativene kan være værre å finne/utøve...

PC SPY er et slikt overvåkingsprogram, det logger hvert tastetrykk+det tar screenshots, du kan selv velge hvor ofte, f.eks. hvert 3 minutt. Kommer ikke til å føre et slikt diktatorisk regime med overvåkning av konfirmantens bevegelser, så slike programmer er helt unyttige for meg, men guttens mor var for full overvåkning! Fikk overtalt henne til å bare satse på tidsbegrensning..

Lenke til kommentar

Her er noe jeg fant på google (vgartikkelen er den jeg henviste til i tidl. innlegg):

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=211827

 

Slik nett-sjekker du barnet ditt

 

Det er flere måter foreldre kan skaffe seg oversikt over barnas chatte- og Internett-aktivitet på.

 

Av BJØRN CARLSEN

 

 

VG Nett følger:

Foreldre og barn

 

Les også:

Lær barna chatte-vett (27.01.04)

 

Chatting betyr at to eller flere personer kommuniserer med hverandre om ulike temaer på Internett.

 

Det skjer enten med egne programmer som Mirc, eller på egne websider som tilbyr chattetjenester.

 

For å følge med på hva barn og ungdom gjør på datamaskinen er det utviklet ulike typer programmer for å overvåke bruk av den:

 

En rekke programmer installerer filtresom skal holde visse typer materiale unna når barn surfer på Internett. Disse virker som hovedregel bare på nettsider med upassende innhold for barn, og luker ikke ut webbaserte chatsider - som ofte er helt vanlige sider.

 

Ofte har Internett-leverandørene utviklet egne barnefilter som man som kunde kan benytte seg av.

 

For å se hva barnet ditt skriver på datamaskinen finnes det også programvare som registrerer alle tastetrykk som blir gjort på PC'en.

 

Noen programmer tar også såkalte screenshots (lagrer) av skjermbildet mens maskinen står på - begge deler uten at brukeren merker det.

 

Deretter kan man avspille filenefor å se hva maskinen er blitt brukt til mens man selv ikke har vært til stede.

 

Slike verktøy vil avsløre om barnet ditt bruker chatteprogrammer som for eksempel Mirc - som ikke brukes via den vanlige nettleseren man bruker til surfing.

 

Såkalte brannmurer som skal hindre ulovlig inntrenging av hackere på datamaskinen din, kan også stilles inn slik at chatteprogrammer ikke lar seg bruke.

 

En enkel metode for å se hva slags sider som er blitt surfet på er å gå inn på loggen i nettleseren - som for eksempel Internet Explorer.

 

Hvis informasjonen ikke er blitt slettet, kan man lese ut hvilke sider brukeren har vært inne på og til hvilken tid.

 

PS! Å plassere PC'en i stuen kan gi større mulighet for foreldre til å sjekke hva barna foretar seg på maskinen.

 

 

En annen artikkel om tema:

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/05/20/432209.html

 

Punkt 2. Voksne må følge med på hva barnet gjør på nettet Det må settes i gang informasjonskampanjer rettet mot foreldre, der fokuset er forebygging av internettrelaterte overgrep.

 

 

Så hvordan skal man gjøre dette uten at det blir en form for overvåking?

Endret av Sire
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...