Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfirmant vil på nett, mor vil ha kontroll..


Anbefalte innlegg

Konfirmanten har kjøpt seg PC for konfirmasjonspengene, og vil selvsagt koble seg på nettet, noe som er helt greit. Bortsett fra et par ting: 1. Han sitter foran datan hele dagen, til langt på kveld. Dette går utover skolearbeidet, dårlige karakterer er resultatet, dette er allerede et stort problem. Det er synd siden dette i utgangspunktet er en smart fyr. 2. Ikke noe sosialt liv/damer. 3. Det mest alvorlige problemet er helsa. Han har ofte kraftige migreneanfall og legene har advart mot å overdreven PC bruk, de sier han i hverste fall kan utvikle epilepsi. Derfor vil mor at han skal være koblet til nettet på en slik måte at det går an å kontrollere eller innskrenke internettbruken til f.eks. 3 timer pr. døgn.

Hvordan skal jeg gå fram? Er det best å koble han på min maskin i LAN? Finnes det programmer som kan brukes til å inskrenke internettbruken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det finnes et program som egentlig er beregnet for internettcafeer, dette programmet gjør at man kan legge inn en sperre som gjør at man kun kan bruke pc;en f.eks. tre timer om dagen. Trenger man mer, f.eks. til skolearbeid, kan man bare få administrator - i dette fallet - mor til å legge til mer tid.

 

Skal se om jeg kan finne ut hva programmet heter

Lenke til kommentar
Konfirmanten har kjøpt seg PC for konfirmasjonspengene, og vil selvsagt koble seg på nettet, noe som er helt greit. Bortsett fra et par ting: 1. Han sitter foran datan hele dagen, til langt på kveld. Dette går utover skolearbeidet, dårlige karakterer er resultatet, dette er allerede et stort problem. Det er synd siden dette i utgangspunktet er en smart fyr. 2. Ikke noe sosialt liv/damer. 3. Det mest alvorlige problemet er helsa. Han har ofte kraftige migreneanfall og legene har advart mot å overdreven PC bruk, de sier han i hverste fall kan utvikle epilepsi. Derfor vil mor at han skal være koblet til nettet på en slik måte at det går an å kontrollere eller innskrenke internettbruken til f.eks. 3 timer pr. døgn.

Hvordan skal jeg gå fram? Er det best å koble han på min maskin i LAN? Finnes det programmer som kan brukes til å inskrenke internettbruken?

Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ og kan følge med hva som skrives i realtime (får hele skjermbildet) på tenåringsrommet med den bærbare på stua. (kan da ta stikkprøver over hva de driver med) Kan ha full kontroll over tenåringspc'en eller bare view. Man kan også ta shutdown via den bærbare. Kjekt å bruke når barna ikke vil komme ut av rommet. Radminprogrammet innstalleres på begge maskinene og kan kjøres som en skjult prosess på tenåringspc'en. Etisk uforsvarlig? Kanskje, men man bør følge litt med: En venninne av min datter (14 år) ble sendt til sykehus pga for mye alkoholinntak, dette avtaler de gjerne med andre om å kjøpe via msn ol. Bør også følge litt med på om det drives med mobbing etc.

Endret av Sire
Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i punkt 2 :( (men jeg er ikke totalt borte fra det sosiale, merker at dette blir bedre etterhvert som jeg blir eldre, da jeg var 16 var dette værst... nå som jeg er 18, så er jeg hypp på mus :D)

delvis punkt 3, tror det har sneket seg inn noen kilo ja :p

 

Edit; Ang. punkt 1, Hos meg ble leksene "glemt" men selv om jeg ikke gjorde leksene, så kom jeg meg igjennom skolen ganske bra.

 

 

Edit2; Med Sires løsning med Radmin (som kanskje er litt brutal), så kan du jo gå inn på pc'en og deaktivere nettverkskortet, evt andre metoder for å forhindre han fra å komme seg på nett/spille etc.

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Noen andre mulige løsninger er jo å fysisk ta fra han PCen til tider, jeg vet ikke hvor praktisk det er. Så kan du jo la ham betale for internet linja han bruker eller deler av den

å la stakkars gutten betale hjelper lite. jeg betaler selv for min linje..

 

til trådstarter:

ha modemet stående oppe i stua så da du føler at det er nok så napper du det ut.

Mange routere har ting som tidligere er blitt nevn, hvis du har er det det mest lure å bruke!

Lenke til kommentar

1. Snakk med gutten og sett regler. Hva skjedde med disiplin og lydighet? Bryter han reglene er det bare å nappe ut sikringa.

 

2. Begrens bruken med div. administrasjons-software eller i routeren. Dette krever litt teknisk innsikt av foreldrene og er kanskje ikke så hensiktsmessig?

 

Eller enda bedre:

 

3. Sett datamaskinen i stua og skru den av etter kl. 20. Internettbruk bør uansett begrenses når du er fjortis. Ikke godt å vite hva de gjør i mørket på gutterommet etter kl 02:00 ... *fap* *fap* *fap* *aaaaahhh*

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg radminprogrammet http://www.radmin.com/ o

radmin koster vel penger? bruk heller gratisverson av VNC

 

http://www.realvnc.com/download.html funker på samme måte

veldig lett å bruke over nettverk

 

edit: post 200 :D

Men hvordan er VNC på varsling på hostcomputeren? Og kan man bare kikke uten at mus og taster overtaes? På logmein.com så logger man seg på computeren og dermed så kommer det opp en stor annonsering på dataen at den herved er "remote controlled". Med radmin kan du operere mer i det skjulte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...