michBergen Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 (endret) Du kan installere Opera 8.01 (engelsk) oppå 8.00 (norsk) og beholde norsk språk. 8.01 er raskere, og i Windows er den mer stabil. Endret 5. juni 2005 av michBergen
Jakob K Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 (endret) Ah, bra!Men jeg velger å vente til i mårra, dersom det faktisk er da den offisielt komme rut. Håper det blir litt mer stabilt. Velkommen til forumet. Den utgaven som nå ligger på ftp serveren er den versionen som kommer ut i morrra, så hvorfor vente?? Han mente vel at FTP'en blir litt mer stabil, for her ihvertfall er den overbelastet: Kunne ikke kople til FTP-tjeneren, antagelig er for mange brukere innlogget. Prøv igjen senere. Av nysgjerrighet: Hvorfor velge Opera fremfor Firefox? Jeg bruker Opera fremfor Firefox pga. av funksjoner: Opera har mange flere innebygde funksjoner enn Firefox, hvor man må laste ned masse extentions. Dessuten liker jeg ikke Firefox, av en eller annen grunn. Og Opera er testet til å være raskere flere ganger. Finns det no norsk språkpakke til denne versjonen, eller?? Jeg fant ikke noe når jeg lette rundt på opera.com, så jeg lastet ned hele Opera på nytt og la den over den engelske versjonen. Men legger ved den norske språkfilen som fulgte med 8.0-NO her, så kan du prøve om det fungerer. Edit: Leif.. nb.lng Endret 5. juni 2005 av AfroDude
pgdx Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 (endret) Finns det no norsk språkpakke til denne versjonen, eller?? Du får norsk versjon på Firefox.no. edit: Okei, han mente Opera? Endret 5. juni 2005 av drange_net
Gjest Slettet+3124 Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Finns det no norsk språkpakke til denne versjonen, eller?? Jeg la inn ver 01 over min norske 8.0, og jeg behøvde ikke å gjøre noe, fikk automatisk norsk språkdrakt.
Jubelsau Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 (endret) Finns det no norsk språkpakke til denne versjonen, eller?? Jeg la inn ver 01 over min norske 8.0, og jeg behøvde ikke å gjøre noe, fikk automatisk norsk språkdrakt. Ok. Men det jeg gjorde var at jeg sletta opera 8 og SÅ la jeg inn Opera 8.01 *doh* Endret 6. juni 2005 av Røvenskiold
Xoduz Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Av nysgjerrighet: Hvorfor velge Opera fremfor Firefox? Tja: -Trenger å laste ned X antall extensions for å få funksjonaliteten jeg ønsker, men har den allerede ved første oppstart (Ja, vet - dette varierer fra person til person). -Små detaljer som at adressefeltet automatisk får fokus når jeg åpner et nytt vindu, som at jeg kan holde nede shift+ctrl og åpne linker i bakgrunnen (aner ikke om dette kan gjøres i Firefox). -Om jeg må restarte PC'n av en eller annen grunn så kan jeg bare lukke Opera selv om jeg har 10 interessante sider oppe. Neste gang jeg starter Opera åpner de seg igjen automatisk. -Om du bruker zoom-funksjonen i Opera så forandrer hele siden størrelse proporsjonalt med teksten. -Liker bedre Opera sin versjon av tabbed-browsing enn den i Firefox - som forøvrig ser ut til å åpne nye vindu (ikke tabs) både tidt og ofte -Det føles ut som Opera har mere "polish" enn Firefox. Føles rett og slett mere gjennomført, på en måte. Og angående reklamen i Opera - for å være helt ærlig så legger jeg ikke merke til den lenger. Det er kun en small stripe med reklame på omtrent en cm øverst i Opera vinduet mitt, og den inneholder kun tekst som oppfører seg pent, hverken blinker eller prøver å fange oppmerksomheten min på noen som helst slags måte. Jeg tror flesteparten av de som motsetter seg å bruke Opera kun pågrunn av denne reklamen kun gjør det av prinsipp. Og jeg synes synd på dem om det er på dette grunnlaget de dømmer Opera nord og ned, for de går glipp av den beste browseren som har blitt laget til dags dato.. ;D
pmarius Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Av nysgjerrighet: Hvorfor velge Opera fremfor Firefox? Tja: -Trenger å laste ned X antall extensions for å få funksjonaliteten jeg ønsker, men har den allerede ved første oppstart (Ja, vet - dette varierer fra person til person). -Små detaljer som at adressefeltet automatisk får fokus når jeg åpner et nytt vindu, som at jeg kan holde nede shift+ctrl og åpne linker i bakgrunnen (aner ikke om dette kan gjøres i Firefox). -Om jeg må restarte PC'n av en eller annen grunn så kan jeg bare lukke Opera selv om jeg har 10 interessante sider oppe. Neste gang jeg starter Opera åpner de seg igjen automatisk. -Om du bruker zoom-funksjonen i Opera så forandrer hele siden størrelse proporsjonalt med teksten. -Liker bedre Opera sin versjon av tabbed-browsing enn den i Firefox - som forøvrig ser ut til å åpne nye vindu (ikke tabs) både tidt og ofte -Det føles ut som Opera har mere "polish" enn Firefox. Føles rett og slett mere gjennomført, på en måte. Og angående reklamen i Opera - for å være helt ærlig så legger jeg ikke merke til den lenger. Det er kun en small stripe med reklame på omtrent en cm øverst i Opera vinduet mitt, og den inneholder kun tekst som oppfører seg pent, hverken blinker eller prøver å fange oppmerksomheten min på noen som helst slags måte. Jeg tror flesteparten av de som motsetter seg å bruke Opera kun pågrunn av denne reklamen kun gjør det av prinsipp. Og jeg synes synd på dem om det er på dette grunnlaget de dømmer Opera nord og ned, for de går glipp av den beste browseren som har blitt laget til dags dato.. ;D Kunne ikke vært mer enig! Har lange perioder både med Opera og FireFox. Opera har vist seg overlegen på de fleste områder hvor de kan sammenlignes, særlig etter 8.01 kom ut. Syns også det virker som om FF blir mer og mer treg, ettersom man installerer flere xtensions. Men det er nå meg da
veggiss Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 er det bare meg, eller er 801 fjernet fra ftpen nå?
Xoduz Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jepp 8.01 har blitt fjernet, det var visst ikke Release Candidate likevel - tilbakemeldinger fra brukerne førte til at de fikser et par bugs til før de gir den ut som final Ny build kommer vel opp snart tenker jeg.
Gjest Slettet+3124 Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Synd for de som ikke fikk lastet ned denne 01 utgaven, jeg ser at Opera Software har fjernet 01 ver i fra ftp nå, hos meg ..how ever.. så virker build 7624 fullstendig knirkefritt...
xD^^ Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 (endret) .........opera....... Endret 6. juni 2005 av [KingNorthGarden]
Jubelsau Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 ' date='06/06/2005 : 15:08'] .........opera.......
Mørbradbiff Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Den kommer nok i løpet av uka. Sannsynligvis vil ikke den versjonen som lå på FTP-serveren i helga sluppet som 8.01 på grunn av et par problemer som ble funnet. Ord hentet på demmes webside...
tommyb Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Av nysgjerrighet: Hvorfor velge Opera fremfor Firefox? Vertikal pagebar, bedre tabbing, utseendet passer meg bedre og Opera har tradisjonelt hatt bedre responsibilitet, selv om jeg IKKE har vært fornøyd med sistnevnte etter 7.54 eller deromkring. Responsibilitet: hvor lang tid det tar fra du gjør noe til du ser at noe skjer. F.eks. er det god responsibilitet dersom man fortløpende klikker på fem linker og det åpnes fem sider i bakgrunnen, og dårlig dersom man klikker på en link og man ikke får noe tilbakemelding på at klikket ble registrert før tre sekund senere. Det er responsibiliteten som avgjør om du føler at nettleseren er treg, ikke antall sekunder før hele siden er tegnet opp. Opera 8 sliter litt med å åpne linker i bakgrunnen i forhold til tidligere, og flash-reklamene på VG ser i økende grad ut til å gi Opera problemer med å lukke sider.
Xoduz Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Opera 8 sliter litt med å åpne linker i bakgrunnen i forhold til tidligere, og flash-reklamene på VG ser i økende grad ut til å gi Opera problemer med å lukke sider. Om du bruker Windows kan legge til følgende i WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\ETC\hosts for å bli kvitt reklamene på vg.no og nettavisen.no (uansett browser): 127.0.0.1 ads.vg.basefarm.net 127.0.0.1 flash.vg.no 127.0.0.1 ad.tv2.no Men aner ikke hvordan jeg skal få til det på dagbladet.no, da de bruker www.dagbladet.no/an og ikke et spesifikt domene. Merk: Det finnes andre (og bedre) metoder for å bli kvitt reklame på websider, men dette er en relativt enkel og grei metode. =)
tommyb Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Takk for tipset Offtopic: I utgangspunktet ønsker jeg ikke å fjerne inntektsgrunnlaget til nettavisene, da dette kan føre til at vi får dårligere nettaviser. De norske nettavisene _er_ gode i forhold til i mange andre land. Ontopic: Å fjerne reklamen er som å fjerne symptomet uten å gjøre noe med problemet. .tommyb
Gjest Slettet+3124 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 (endret) Endelig er full version av Opera 8.01 sluppet, du kan finne den her. EDIT: Changelogen finner du her. Endret 16. juni 2005 av Slettet+3124
Gjest Slettet+3124 Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Må få lov til å si at final versionen av 01 virker enda bedre enn build 7624 som ble trukket tilbake, final versionen build 7642 er betydelig raskere føler jeg, etter det lille jeg har fått prøvd ut. Så til dere som sitter på gjerdet, last ned for dette er bra saker PS: Den er også stabil, har ikke hatt noe som minner om "heng" eller crash, men for ordens skyld min "gamle" build 7624 hadde heller ikke crasher, men kunne til tider "henge" litt.
pgdx Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg har en kamerat som bruker Opera, og han har en god del problemer. Blant annet cacher Opera alt for mye. Og alt for lenge. Og for å få opp de nye sidene, nye stilark o.l., måtte jeg ctrl-R-e. Er det mulig å endre på cachingen til Opera? Den tar jo helt av. I tillegg har han en brukerkonto på Urørt. Når han logger inn der, varer sessionet kun til neste gang han trykker på en lenke. Han aksepterer cookies og alt. Men med Firefox gikk dette knirkefint. Noen som vet årsaken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå