TaZ Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 (endret) Er det mulig? Feks. stedenfor 123.123.123.123 så skriver jeg dreambox,pc1,pc2,osv.. Skal kun fungere innternt. Har et nettverk som strekker seg over 3 hus.med ganske mange maskiner o.l nå.. Endret 4. juni 2005 av taz
Lurifaksen Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Du kan jo sette opp en lokal DNS-server ja, og sørge for at alle maskinene bruker den DNS-serveren i stedet for ISP'en sin. DNS-serveren må da være satt opp til å hente ukjente domener fra ISP'ens DNS-server. Men antagelig er det en bedre løsning å bare endre host-filen i windows på alle maskinene.
TaZ Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 (endret) Har nada peiling på DNS.. Hvordan går jeg frem? Hvordan får jeg feks. Router1,router2 ++ Er 4 Tråløse routere på nettet + DSL modem,8 maskiner,dreambox Mye å holde styr på Fant denne http://cr.yp.to/djbdns/dot-local.html Er vel dette jeg er på jakt etter? Men hvordan gøre det i praksis? Endret 4. juni 2005 av taz
gutorms Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Heisan, Tror ikke jeg ville begynt på en DNS server helt uten videre... Langt bedre å redigere hosts filene, særlig når det ikke er flere enheter enn det du nevner... Du må også passe på å ikke velge helt tilfeldig IP'er (IP range). Bruk adresse områder som er forbeholdt interne LAN (Klasse A, B eller C - søk på internet for mer info). Hvis det eneste du egentlig er ute etter er å kunne skrive inn PC navn istedenfor IP adresse trenger du ikke gjøre noe. Netbios tar seg greit av dette med default instillinger på de fleste operativsystemer (mulig unntak på spillkonsoller). Det eneste du måpasse på er at du faktisk har noedelt på de maskinene du prøver å se (og at firewall tillater dette).
TheBoz Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 (endret) Jeg mener det motsatte av de to andre karene her. DNS er en utrolig nyttig ting, og det er utrolig tungvint med hosts filer. Kjører selv DNS på alle dingser i nettet mitt. Ta en titt her: http://ldp.linux.no/HOWTO/DNS-HOWTO.html Sett opp en linux boks og følg oppskriften i den howtoen. Kan også være smart å kjøre DHCP på samme boks. Selv har jeg satt opp dhcp til å dele ut faste ip`er basert på mac adressen på kortene jeg har, noe som fungerer helt ypperlig. Får da samme kort selv om maskinene er reinstalert og uavhengig av hvilket os maskinen kjører. Endret 4. juni 2005 av TheBoz
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 (endret) Jeg mener det motsatte av de to andre karene her. DNS er en utrolig nyttig ting, og det er utrolig tungvint med hosts filer. Kjører selv DNS på alle dingser i nettet mitt. Ta en titt her: http://ldp.linux.no/HOWTO/DNS-HOWTO.html Sett opp en linux boks og følg oppskriften i den howtoen. Kan også være smart å kjøre DHCP på samme boks. Selv har jeg satt opp dhcp til å dele ut faste ip`er basert på mac adressen på kortene jeg har, noe som fungerer helt ypperlig. Får da samme kort selv om maskinene er reinstalert og uavhengig av hvilket os maskinen kjører. Det samme mener jeg, jeg kjører også egen DNS-server (som har hoster MED reverse til hele 10.*-rangen som er på mitt LAN, samt reverse på IPv6) Er så mye greiere med DNS enn hosts-filer (er jo nettopp derfor DNS ble oppfunnet ) Endret 4. juni 2005 av Slettet+6132
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå