Gå til innhold

Yonah får "Smart Cache" og Hyper-Threading


Anbefalte innlegg

Nå har jo 64bit flere effekter enn bedre ytelse ved bruk av over 4GB ram.

x86-64 gir ikke nødvendig vis bedre ytelse i et effekt begrenset miljø. Ja den gir høyere ytelse per klokkesyklus grunnet flere registere, men hvem faen bryr seg om ytelse per klokkesyklus? da bør en i såfall gå sporenstreks til anskaffelse av en 122W Itanium2 lapscorch.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BGA479 eller PGA478

DET var interesant, kansje jeg bare trenger en bios oppgradering og så kan jeg bruke den i min nåverende pc?, det hadde i så fall lovet godt da jeg ville ha satt fsb til 800 og kjør synkront med dural ddr 400 :dribble:

 

Edit: glemte ett ord :blush:, synkront, ikke suynkront :blush:

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

ATWindsor: Jeg har ikke et behov for 64-bit og med litt selvinsikt så godtat jeg lett at jeg er en nørd. Siden det er gangske få nørder i verden, og ikke en gang alle de trenger det så er det ikke et behov for mainstream 64bit prossesorer. Spesjelt ikke når det kan være at folk får dårligere ytelse, grunnet økte minneregister.

 

Dette gjelder ikke deg, men mangen andre her på forumet velger en 64-bit prossesor over en 32-bit selv om det yter dårligere dårligere. Noen tror jo at ytelsen dobbles. Minnehåntering er litt difust det og, Win XP 64bit er jo bygget optimalisert for raske prossesorer, og derfor så er det nok slik at den vil være raskere på en ny prossesor, de har også forandret minne setingsene slik at det er tenkt på at en vanlig manskin har minst 512MB i stede for 256MB. OSV

 

Over til HT så sier jo jeg at JEG PERSONLIG ikke ser noe poeng med det på en dualcore, der begge kjernene er på samtidig. Og skjenerelt på den arkitekturen som finnes P-M i dag, så hvis det skal være en pekepinne på hvordan Yonah er så vil ikke HT ha noen større effekt negativ eller posetiv.

 

Stabiliteten i WIN XP 64-bit er grunnet at spyware og addwaren ikke har fått fotfeste der enda, selv om flere sårheter er der forsatt. Når alle 3part diverene og alle vanlige programer støtter det så lurker nok mr.virus i bakrgunnen ganske fort.

Lenke til kommentar
Spesjelt ikke når det kan være at folk får dårligere ytelse, grunnet økte minneregister.

Registeret er 4 ganger så stort som før. Dette skal gi en ytelseøkning, ikke et ytelsetap. Hvis det er størrelsen på koden du tenker på så er det kilder som sier at den er forventet å bli ca 15-20% større. Det kan nok føre til ytelsetap enkelte plasser, men resultatet av alle de ytelsemessige fordelene og ulempene skal komme ut på plusssiden med et gjennomsnitt på rundt 15-20%. Og når vi snakker ren ytelse så tilsvarer det f.eks å oppgradere fra ca Pentium4 3,4GHz til Pentium4 4 GHz. Normalt betaler folk ganske mye for en slik ytelseøkning men her får man det altså gratis. (Joda, litt på bekostning av antall watt, men denne ofringen må man jo gjøre ved oppgradering fra P4 3,4 til 4GHz også.)

 

Stabiliteten i WIN XP 64-bit er grunnet at spyware og addwaren ikke har fått fotfeste der enda,

Husk at 32bit programvare kan kjøre helt fint på 64bit windows, så det er ikke noen prinsipiell forskjell i hvilke virus/spyware som er "kompatible" med 64bit windows eller ikke. Den økte stabiliteten kommer nok mer av at Windows XP x64 Edition er basert på NT 5.2 kjernen i stedet for NT 5.1 kjernen. NT 5.2 kjernen er forresten den samme kjernen som Windows 2003 Server er basert på. En meget stabil kjerne.

Lenke til kommentar

Det viktigste med denne er jo om den passer i desktopsystemer :!:

 

Kanskje ikke helt seriøst, men hadde vært digg om det gikk ann å gjøre det samme som med dothan på asus kort. Gleder meg til jeg får min opp og gå anytime soon. Disse små rakkerne tar jo tilogmed amd64 i spill på samme klokkefrekvens. Og dualcore gjør det jo enda mer spennende. Men siden det er Intel vi snakker om så skal de vel ha et nytt chipsett på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...