Gå til innhold

Asus P5GD2 Deluxe og RAID med Intel-SATA


abjork

Anbefalte innlegg

Satte opp maskinene uten RAID og alt fungerer 100%. Men har nå fått lyst til å kjøre RAID 0 på 2 SATA-disker som fungerer som data-sidker koblet til Intel-kontroller. Fra før har jeg i BIOS disablet ekstra IDE og SIL SATA-kontroller. (Ja dette kortet har diskkontrollere i bøtter og spann.)

 

Når jeg setter opp RAID på Intel kontrolleren og starter maskinen, går den konstant i reboot etter kort tid når en får Windows-logoen på skjermen. Jeg finner ikke ut hvorfor. I enhetsbehandlingen når maskinen kjører standard S-ATA, er alt på plass ingen advarsler.

 

Håper noen kan gi meg noen tips. Har ikke så veldig lyst å begynne reinstallering av OS og all programvare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du altså 3 sata disker, og en sata cd/dvd tilkoblet ICH6R kontrolleren, og Windows på en disk, og nå prøver du og sette opp raid på to tomme disker.

Og du har ingen IDE enheter, og ingenting på SIL.

Er det riktig forstått?

 

Har du Intel appliction accelrator innstallert på den disken du har Windows?

Er du sikker på at den i Bios, etter at du har satt opp raid ikke forsøker og boote fra raidet?

Lenke til kommentar
Har du altså 3 sata disker, og en sata cd/dvd tilkoblet ICH6R kontrolleren, og  Windows på en disk, og nå prøver du og sette opp raid på to tomme disker.

Og du har ingen IDE enheter, og ingenting på SIL.

Er det riktig forstått?

 

En DVD-brenner som jeg henger på Intel controlleren. Etter det jeg forstår er dette en kombinert SATA og IDE-kontroller.

 

Har du Intel appliction accelrator innstallert på den disken du har Windows?

 

Har ikke tilgang til maskinen nå, men er temmelig sikker på at denne ikke er installert.

 

Er du sikker på at den i Bios, etter at du har satt opp raid ikke forsøker og boote fra raidet?

 

Nei, den booter ikke fra raidet. Alt er på plass i BIOS og satt opp korrekt i Intel-kontroller. 1 stk 200 GB disk som boot satt, 2x250GB i Raid 0 som i BIOS ikke er tatt med i bootrekkefølgen. Maskinen booter 2 eller 3 sekunder etter at maskinen viser Windows-logoen med den blå baren under som beveger seg fra side til side. Har prøvt de ulike sikkerhetsmodi, men den rebooter likevel.

Lenke til kommentar

Ok, jeg syns det er rart at du ikke får bootet, om du er sikker på at alt i bios er satt korrekt. Om den ikke hadde funnet raidet er jo en ting, men at du ikke får bootet..?

 

"Intel application accelerator driver" er som jeg har skjønt det en slags "driver" for å kjøre raid med ICH6R (men er usikker på om man MÅ ha den, eller om den bare er for overvåkning osv av raidet) For når jeg tenker meg om, har jeg jo innstalert os på sata- raid med ICH6R kontrollern, og da etter innstalert iaa.

 

Jeg har bare erfaring med raid innstallert fra bunnen av, og uten annet på sata pluggene. Jeg har stusset litt på at det i bios er valget "configure sata as"; ide/raid/ahci, og denne har du vel nå satt til raid. Når jeg har hatt bare en disk innstallert, og glemt og sette tilbake til "ide" finner den ingenting. Så har trodd man må velge mellom raid eller ingenting på denne. Men jeg har P5GD1, så mangler jo en del av det du har, og det kan godt hende jeg tar helt feil... :blush:

 

Men i oppgavebehandlig har du altså 82801FR sata RAID på plass?

 

Da vet ikke jeg, høres jo ut som du har gjort alt riktig. Du har jo muligheten til og bruke sil kontrolleren da, men det ønsker du kanskje ikke.

 

Sorry, får håpe noen som vet mer kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...