Gå til innhold

Hjelp til å finne 12" bærbar med bra grafikk!


Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestilt meg en Tundra 1559, men valgte å droppe den siden den kom i kabinettet til 1558, som jeg synes er utrolig stygt.

 

Siden jeg skal bruke denne på skolen og pulter ikke er de største flatene i verden, ville jeg forsøke å finne en 12" - 12.1" bærbar med grafikk på linje med ca. Mobility 9700. Har tenkt å spille litt i friminuttene også, skjønner dere. Ikke noe avanserte greier, men gode gamle Freelancer, som ikke krever noe spesielt av dataen.

 

Krav:

 

- Helst Sonoma oppsett, 1.6 - 1.7 GHz, Pentium M!

- 12 - 12.1" (smått!) Kan gå opp til 14.1"!

- Bra (ikke integrert) grafikk

- DVD brenner (ikke et must, men er kjekt å ha)

- Ser bra ut (bedre enn 1558)

- Solid, det skal ikke være nervøsitet for å miste ei krone på den.

- 40-60 gb HD - 5400 RPM, minst!

- Gjør ikke noe med lite RAM, men det bør være plass til en brikke til(skal til Malaysia i sommer)

- Wireless LAN integrert

- MAX 15.000

 

Kan med nød kutte ned på noe her, men vil ikke! Noen forslag?

Endret av Hubman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste du får per dags dato på en ultraportabel er vel ATI Radeon X300. Denne er ikke på nivå med ATI Radeon 9700, men skal slå de vanlige integrerte løsningene som f.eks Intel Xtreme Graphics. For en bedre løsning må du nok enda vente et par måneder.

 

I dag er det kun en maskin som har denne løsningen, så vidt jeg vet. MSI Megabook S270 som er en 12' ultraportabel.

 

I følge innlegg på forumet her skal Komplett.no selge denne maskinen veldig snart.

 

/Espen

Lenke til kommentar
Skjermkortet blir vel på en måte halvintegrert, da det er et dedikert skjermkort, men det har 64 mb dedikert minne. X300 vil låne fra internminne når den går tom for minne, artig konsept.

Åh? Er dette bekreftet? Trodde X300 IGP chippen i denne maskinen kun brukte av system-minnet?

 

/Espen

Lenke til kommentar
big_how1.jpg

 

"Multiple Variants For Ultimate Design Flexibility

Support for multiple mobile form factors:

- Discrete

- On-chip 32MB DDR (64-bit)

- On-chip 64MB DDR (64-bit)"

Det vil si du får kortet i 3 utgaver, et uten dedikert minne i det hele tatt, ett med 32mb og ett med 64mb. Vet ikke hvilket S270 har.

 

Så vidt jeg vet gjør Hypermemory at den bruker det dedikerte minne så lenge det er mulig, og hvis mer minne trengs tar den så mye som den trenger av systemminnet.

 

joda, men det kan jo være at S270 blir shippet i norge uten dedikert minne. jeg skal uansett ha fett mye minne da, så det blir jo ikke et reelt ytelsestap.

Endret av Hubman
Lenke til kommentar
"Multiple Variants For Ultimate Design Flexibility

Support for multiple mobile form factors:

- Discrete

- On-chip 32MB DDR (64-bit)

- On-chip 64MB DDR (64-bit)"

Dette er den 'vanlige' X300, som altså kan leveres med enten 64bits minnebuss med minnet inegrert på samme 'pakken', eller diskret (64bits eller 128bits) med egne separate minnebrikker etter produsentens valg.

 

Radeon Xpress 200M vil enten bruke ingen minnebrikker (kun systemminne) eller med opp til 128MB dedisert grafikkminne (64bits eller 128bits).

 

joda, men det kan jo være at S270 blir shippet i norge uten dedikert minne. jeg skal uansett ha fett mye minne da, så det blir jo ikke et reelt ytelsestap.

Tja. Om man sammenligner det å ha en egen 128bits bus til grafikkminnet mot det å dele en 64bits med resten av systemet så vil det nok bli en viss forskjell, selv om de skulle bruke såpass tregt grafikkminne som 200MHz DDR, for eksempel. Båndbredden blir 3-4 ganger så høy. Tror selv 32MB ville hjelpe godt.

 

Uten litt separat grafikkminne er jeg redd for at Radeon Xpress 200M vil bli så båndbreddehemmet at den ikke vil dra særlig fra GMA900, selv om brikken i seg selv er raskere.

Lenke til kommentar
Nettopp hva jeg selv lurer på. Vi får vel ikke vite det før noen gjør en test av maskinen så vi får sett bench'ene.

Samme her. Det er småirriterende at produsentene er så dårlige til å oppgi slikt sammen med klokkehastigheten på de dediserte grafikkløsningene. Dette gjelder også Go 6200TC som kan variere fra 16MB, 32bits til 64MB, 64Bits minne med hastighet fra 200 til 350MHz. Inntil det motsatte skulle være bevist i en test vil jeg anta det verste for alle disse grafikkløsningene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...