Gå til innhold

Minnebasert harddisk fra Gigabyte


Anbefalte innlegg

Her er det en stor missforståelse på gang.

Det overføres ingenting via PCI bussen. Bare strøm.

Det overføres via en S-ATA kabel til en ledig S-ATA 2 kontakt på

hovedkortet.

Det er selvfølgelig bakoverkombatibelt med vanlig S-ATA

Normalt så er S-ata kontrolleren koblet på en PCI-buss...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, folk må lære seg og lese artikkelen ordentlig.

 

Har ingenting med PCI-bussen og gjøre.

 

Det med strøm og batterilevetid er jo hvis du ikke har strøm på maskinen i over 12 timer. Du kan slå den av så mye du vil. Strømforsyningen vil gi den strøm selv om maskinen er skrudd av.

 

Jeg synes det høres ut som et glimrende alternativ til en lydløs maskin, og som sikkert ikke blir alt for varm heller :p

 

(Kanskje fint til å laste ned torrents på også, da jeg har hørt diverse harddisker som kneler pga mye diskaktivitet ved torrents-ned/opp-lasting)

Lenke til kommentar
Normalt så er S-ata kontrolleren koblet på en PCI-buss...

Hæ?

PCI er en buss, er ikke bare de hvite soklene på hovedkortet, de fleste enheter på et hovedkort som er innebygd går på PCI-bussen, f.eks lydkort, nettverkskort og også s-ata kontrollere.

En PCI buss takler vel 133MB/s

 

Howstuffworks om PCI bussen:

http://computer.howstuffworks.com/pci1.htm

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Er aksesstiden raskere enn Raptor blir dette min neste operativsys disk

Heheee, det kan du b... på :thumbup:

 

Iflg denne testen av Cenatek Rocketdrive (lignende produkt - mye dyrere) er aksesstiden nede på 0,06 ms. Raske harddisker kommer sjelden under 5ms..

 

At vi nå får et så relativt billig harddisk-ram produkt er jo bare genialt :dribble:

 

BTW: Ikke la det glimrende produktet drukne i en diskusjon om PCI-bussen..

Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
Normalt så er S-ata kontrolleren koblet på en PCI-buss...

Hæ?

PCI er en buss, er ikke bare de hvite soklene på hovedkortet, de fleste enheter på et hovedkort som er innebygd går på PCI-bussen, f.eks lydkort, nettverkskort og også s-ata kontrollere.

En PCI buss takler vel 133MB/s

 

Howstuffworks om PCI bussen:

http://computer.howstuffworks.com/pci1.htm

Jeg trodde de hadde stoppet med det i ganske stor grad jeg? Ihvertfall nettverk er jo gasnke vanlig og kjøre for seg selv eller over pci-e og s-ata like så?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er vel nesten bare Intel som kjører nettverk over annet enn PCI, de har sin egen CSA buss som går til Nordbrua, men mulig de andre har begynt å få det over på PCIe, men spørs hvor dyrt kort det er. Ser på Silicon Image sine hjemmesider at SiI 3132(SATA2) brikken er PCIe. Siden 1x PCIe er på 250 MB/s er det merkelig at de får så lave resultater.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar
Hvor ble det av S-ata på den plansjen? Se på Sillicon Image sin hjemmeside, ALLE brikkene der er PCI-X, PCI eller PCIe broer til S-ata.

Serial ata er den rosa, nummer tre opp fra nederste venstre hjørne. Men disse silicon-image-greiene er vel ekstrakontrollere som slenges på hovedkort i tillegg til de 4(?) som er der som default?

 

EDIT: Kremt, venstre ja...

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Godt å se at det kommer flere og flere minnebrikke- og minnekortbaserte alternativer til harddisk på markedet, for konvensjonelle harddisker vil jeg gjerne slippe å ha i PC'en min i fremtiden - først og fremst pga bråk, men også pga varmeutvikling.

 

Det er vel bare et tidsspørsmål før prisene på minnet til minnebaserte disker blir lave nok til at man kan kjøpe seg slike enheter med akseptable størrelser, som f.eks. 200GB. Forhåpentligvis tar ikke dette så alt for mange år...

Lenke til kommentar
Hvor ble det av S-ata på den plansjen? Se på Sillicon Image sin hjemmeside, ALLE brikkene der er PCI-X, PCI eller PCIe broer til S-ata.

Rosa Nr.3 nedenfra til venstre. Det er riktig at det i begynnelsen fantes en del kvasi løsninger (bro fra pci-bussen) fra blant annet Sil og Via, men dette var bare en mellomløsning.

Her ser du VIA 8237 hvor SATA også fremgår som en egen bus.

(kanskje i største laget dette bildet)

 

Edit: Kan jo legge til at hele hensikten med SATA er å unngå de begrensninger den delte PCI-bussen har ved at SATA er en seriell punkt til punkt buss i stedet for en buss der flere enheter deler på båndbredden på samme kanal.

 

vt8237_blockdiagram.jpg

Edit: byttet diagram til ett mindre format.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Dette er intet mindre en genialt. HW.no hadde en artikkel i januar om et lignende produkt og det frister sykt.

 

XP inkl pagefile kan man vel få kanskje helt ned mot 4GB og da er jeg sikker på at man garantert merker stor forskjell på systemet sitt. Ankepunktet er selvfølgelig batteriet, men det er tross alt kun i bruk hvis strømmen går eller man napper ut kontakta på vei til LAN e.l. De fleste vil ikke oppleve dette som noe problem noen gang.

 

Får bare si som Tine: MÅ ha, bare MÅ ha!!

Lenke til kommentar

Ja, dett er veldig inntr. Aksesstiden er utrolig, og den vil nok få mye å si også mht. swapfila, som som på de fleste hardiskene utgjør en flaskehals. Må nok ha en sånn.

Ukens duppeditt en gang om noen mnd???

 

Hed hensyn til batterilevetid, kommer jeg nok til å ghoste et image av innstallasjonen på en dvd-plate, og alle dataene mine er på server/andre disker uansett, så det tar ikke mange minuttene å kjøre inn os på nytt med alt ferdig hvis strømmen skulle gå, eller når man kommer tilbake fra ferie og alle kontaktene har vært røsket ut pga. faren for lyn.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...